Kuinka "normaalisti" olet elänyt raskausaikana?
Kun joka puolella toitotetaan, että raskaus on niiiin rajoittavaa eikä mitään voi syödä eikä tehdä, niin onko oikeasti näin? Minusta se kiellettyjen ruokien lista on suhteellisen lyhyt. Ainoa näkyvä asia, josta on pitänyt luopua on alkoholi, tupakkaa en ole koskaan polttanutkaan.
Ymmärrän toki, että raskaus voi tuoda mukanaan jos jonkinlaista vaivaa, mutta mistä ihmisille syntyy käsitys että raskausaikana ei saisi normaalisti siivota, lenkkeillä, jumpata..? Jos siis vointi on hyvä?
Kommentit (18)
Myös minulla ainut mistä olen luopunut on kännääminen ja kännitupakointi. :-) Ja sit jossain vaiheessa liikkuminen, koska supisteli niin paljon ja viime aikaisena siivoaminen samasta syystä. Mutta jos ei supistelisi, niin hyvin normaalisti voisin elellä. 1,5 viikkoa sitten olin tyttöjen kanssa terassillakin yökahteen. :-)
rv 31+5
nautin odotusaikana "luvan kanssa" rennommin ottamisesta, mutta muuten jatkoin ihan normaalia elämää, välttäen toki tyhjiöpakattua kalaa ym. sekä alkoholia tietenkin. Tupakkaa en polta joten niiltäkin osin raskausaika oli ihan normaalielämää. Näin jälkikäteen ajateltuna ei ehkä olisi kannattanut lyödä herkuttelun ja lököilyn kanssa ihan niin överiksi, 18 kg tuli molemmissa raskauksissa painoa, mutta kyllähän ne sitten lähtikin korkojen kera imetyksen myötä. Jos vielä kolmannen kerran olisin raskaana, jatkaisin kuntoilua, jos suinkin mahdollista enkä heittäytyisi ihan sohvaperunaksi. :)
Olin tietoinen suosituksista, en totellut orjallisesti, mutta välttelin "kiellettyjä ruokia", onneksi mikään niistä ei kuulu normaaliruokavaliooni:)
Kolme raskautta, joista yksi kaksosraskaus.
Ensimmäistä odottaessa olin kieltämättä niin raskaana niin raskaana, myöhemmistä olen osannut nauttia (ja kärsiä) ilman jatkuvaa vouhotusta omasta luonnollisesta tilasta.
paitsi alkoholista, jota nyt muutenkin käytin ihan todella vähän. Kaikkea olen syönyt ihan normaalisti. Ekan kerran sain vasta kiellettyjen lisankin käteeni tätä viidettä odottaessani. Eli sitä ennen ei ole kukaan neuvolassa kertonut noista ruoista. Ovat kai olettaneet , että tiedän. Toki jostain olen lueskellut.
Ihan normaalisti olen aina siivonnut, eli joka päivä. Saunon ja uin normaalisti, käyn salilla, juoksulenkillä jne... niin pitkään kuin mahan kanssa pystyy. Ratsastan ihan loppuun saakka, nyttekin olen käynyt kaksi kertaa viikossa maastossa rv. 36.
Eli mistään en ole luopunut. Toki siinä tilanteessa, että jotain olisi pielessä esim. supistuksia tulisi ennenaikasesti. Mutta muuten teen kaiken saman mitä ennenkin.
Kaksi päivää olin pois töistä raskausaikana, ensimmäinen kovan pahoinvoinnin ja toinen flunssan takia.
Alkoholi ja tupakka olivat pannassa, enkä pystynyt käymään step-tunneilla ja aerobicissa. Muuten elin kuin ennenkin.
Kuulun näihin odotajiin, joilla näköjään rtaskaudet eivät mene kovin helposti. Eka oli aikanaan kuin oppikirjasta mutta toinen oli hankala ja samoin tämä kolmas. Riesana ovat hematoomat, joita ilmestyy kohtuun vähän väliä sekä etinen istukka, joka tuottaa omat riskinsä. Eli en ole saanut vuotoriskin takia harrastaa oikeastaan mitään muuta liikuntaa kuin kävelyä, enkä myöskään seksiä. Ei saa imuroida, haravoida, pestä mattoja...
Mutta jos tätä tosi rauhassa ottamista ei lasketa, olen ollut hyvin normaalisti. Tosin nukkunut enemmän kuin ikinä! Olen syönyt mitä tekee mieli ja nauttinut elämästä.
T kahden äiti rv20
ainoa ero, että vitamiineja aloin syömään säännöllisemmin. En ole rajoittanut syömisiäni tms.
Lihaa syynäsin hysteerisenä, että oliko kypsäksi paistettua. Kissoja tuskin lainkaa silitin (toksoplasmoosa). Takan lämmityksestä pelkäsin saaneeni häkämyrkytyksen. Olin huolesta sykkyrällä. Lopun aikaa kyttäsin liikkeitä, joita oli kohtalon ivasta varsin harvakseltaan. Olipas "hauskaa" aikaa :-(
nyt toista odottaessa en tee juuri mitään koska en vaan jaksa ja voin huonosti.
Vitamiinit ja kalkkitabletit olen yrittänyt muistaa tarkemmin. Alkoholia tai tupakkaa en ole koskaan käyttänyt muutenkaan.
Ekassa raskaudessa olin tietty vähän tarkempi syömisten yms tuntemisten kanssa. Helpommin aina mietti, onkohan kaikki ok ja hämmästeli milloin mitäkin vihlaisuja. Nyt niitä ei huomaakaan. :)
Tavalliseen ruokavaliooni kuuluu sushia ja raakaa kalaa, tuorejuustoja, homejuustoja, viiniä, korvasieniä, mediumpihvejä jne. jne. Piti todella miettiä, mitä syö, kun entiset automaatiot olivatkin pois laskuista.
Onneksi tuollaisia listoja ei ollut silloin kun tein lapsia.
Ja samoin tuore- ja homejuustot.
Tupakkaa en polta ja alkoholia juon tosi vähän muulloinkin (maks. lasi viiniä ja 1 pullo olutta / vuosi), joten niistä en joutunut raskauden takia luopumaan.
syödä. Odotan viidettä rv36:lla ja aina elänyt ihan normaalisti. en siis koskaan ole mitään listoja saanut enkä pyytänyt. ainoa mistä olen joskus kuullut että maksaa ei sais paljon syödä, mutta olen sitäkin aina silloin tällöin syönyt(maksalaatikkoa)
sinä jolla myös rv36 niin milloin tarkalleen ottaen sun la on?
mulla 23.8.
niin enkä koskaan ole alkoholia käyttänyt enkä tupakkaa polttanut.
Suurin piirtein ainoa mikä oli "normaalia" oli se että olin töissä loppuun saakka kummallakin kerralla. Muuten elämä oli niin kaukana normaalista, ettei se oikein edes tuntunut mun omalta elämältäni.
Otan kiellot ja rajoitukset vakavasti siitä huolimatta, että melkein kaikkiin tilastoihin mahtuu vaihtelua. Se että joku mamma on vedellyt jotain kiellettyjä aineita koko raskauden ja synnyttänyt silti terveen lapsen ei millään lailla kumoa todennäköisyyksiä, kuten ei myöskään se että joku on noudattanut kaikkia ohjeita ja silti jäänyt auton alle ennen kuin vauva on edes syntynyt.
saisi siivota, jumpata tai muuta sellaista mitä ap:n viestissä mainittiin. Missäköhän niitä ihmisiä mahtaa olla joiden ei tarvitse siivota raskausaikana...?
sen jälkeen olen elellyt suht normaalisti, toki tiedostaen erityistilani :)
Alussa mulla oli ärhäkkä pahoinvointi ja oksentelin päivittäin, pahimpina hetkinä en pystynyt pitämään edes vettä sisällä. Ulkona kävellessä saatoin oksentaa koko mahalaukun sisällön kadulle, refleksi alkoi ties mistä syystä. Pahoinvoinnin vuoksi tasapaino alkoi heittämään ja kävellessä otin tukea huonekaluista. En psytynyt nukkumaan öisin, pahoinvointi valvotti aamuyöhön asti. Siis tauotonta pahoinvointia vuorokauden ympäri, mikään ei auttanut tai helpottanut oloa.
Kun pahoinvoinnista selvittiin, mulle oli kehittynyt anemia. Kauppareissu saattoi päättyä keskelle lattiaa lyyhistymiseen ja kerran mut jouduttiin viemään ambulanssilla sairaalaan kun en kyennyt enää liikahtamaankaan ja oksentelin ympäriinsä kaupan lattialla ja taju oli lähteä hetkenä minä hyvänsä.
Mutta siis viikon 23 jälkeen olo on ollut energinen ja hyvä, olen nauttinut raskaudesta täysin siemauksin. Pitkän tauon jälkeen olen myös nauttinut monen tunnin kävelylenkeistä, ruoanlaitosta, siivoamisesta, treffeistä ystävien ja tietty oman mieheni kanssa, shoppailusta, ylipäänsä siis normaalista elämästä :)
Ruokasuosituksia noudatan suht tarkasti. Tiedän yhden raskauden päättyneen keskenmenoon listerian vuoksi, en tietoisesti halua ottaa tuota riskiä.
Voin niin hemmetin pahoin että normaalielämästä ei kyllä tullut yhtään mitään. Ennen raskautta olin samaa mieltä kun sinä.