Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Freelancer (85K) vai vakituinen (65K)

Vierailija
30.06.2019 |

Sain juuri työtarjouksen firmalta, joka alunperin tarjosi minulle vakituista työpaikkaa ja 65000 euron vuosituloja (5 500 euroa kuussa). Nyt he kuitenkin ehdottavat että tekisin työtä freelancerina ja tienaisin 85000 vuodessa. Kuitenkin olisin taipumassa vakituisen sopimuksen puoleen, sillä sen kautta voisin saada hyvityksiä, kuten kulukorvauksia työmatkoista ym kuluista. Mitä mieltä te olette? Kumman valitsisitte? Ja jos päätyisin freelance-vaihtoehtoon, kannattaisiko perustaa OY vai Toiminimi?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa konsultoida kirjanpitäjää

Vierailija
2/15 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa konsultoida kirjanpitäjää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia huomioita:

Freelancerin irtisanomisaika on usein kuukausi tai kaksi, vakityöntekijällä 6 kk. Ansiosidonnaista voi olla yksityisyrittäjän vaikea saada. Freelancerina sinun pitää itse huolehtia eläkkeestäsi.

Vierailija
4/15 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Freelancerina ei etu ole riittävä verrattuna vakituiseen. Siihen sisältyvine riskeineen pitäisi olla tuplat vähintään verrattuna normaaliin työsopimukseen.

Vierailija
5/15 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä työntekijällä on 6 kk irtisanomisaika?

Yrittäjänä saat vähennyksiä joilla verotaakkaa saa alennettua reippaasti. Toki pitää maksaa eläke- ja muut maksut mutta ne vähennetään ennen veroja.

Tee laskelma kumpi kannattaa ja mieti tarkkaan haluatko olla yrittäjä vai et. 

Vierailija
6/15 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Freelancer on työsuhteessa freelancer -verokortilla. Jos perustat tmi:n tai oy:n olet alihankkija.

Vierailija
7/15 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihin kukaan tarvitsee enempää kuin 5500 euron tuloja? Itse ottaisin ehdottomasti stressittömämmän vaihtoehdon noista.

Vierailija
8/15 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat tosiaan alvit itse, yellin itse ja lomarahat itsellesi jos alat freelanceriksi.

Vierailija
9/15 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakituisena sinulla on enemmän etuja ja työnantaja hoitaa kaikki kustannukset. Tuo ero voi kuulostaa paljolta, mutta se 20k menee helposti vakuutuksiin, yrittäjyysmaksuihin, yms. Työnantaja vaan haluaa säästää omissa kuluissaan, tuo erotus on vähän verrattuna siihen mitä hän joutuisi maksamaan työnantajakuluja.

Vierailija
10/15 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Freenä maksat itse yel-maksun, kulut ja lomat. Palkkatyö ehdottomasti.

Vierailija
11/15 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päädyt freelancer vaihtoehtoon, perusta osakeyhtiö. Toiminimessä veroprosenttisi nousee aika korkeaksi noilla tuloilla. Jos ovat valmiit maksamaan sulle 65000 euroa vuodessa palkkaa niin kannattaa huomioida, että työnantajan todelliset kustannukset ovat noin 158% prosenttia tuosta summasta, eli hiukka yli 100000. Eli pyydä freelancer hommasta 90000-95000 euroa.

Vierailija
12/15 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Freelancer on työsuhteessa freelancer -verokortilla. Jos perustat tmi:n tai oy:n olet alihankkija.

Freelancer-verokortteja ei enää ole.

Vierailija
13/15 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä freelancereita käyttävä firma on kyykyttävä työnantaja, näitä näkee jo joka alalla. Mulle ehdotettiin 10 € + alv tunnilta eräässä mainostoimistossa.

Vierailija
14/15 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Freelancen pitää tienata reilu tupla jotta se kannattaa palkkatyöhön nähden. Sun pitää kattaa itse lomapäivät, lomarahat, vakuutukset, sairaspäivät, jne jne. Käypä freelance hinta olisi siis reilu 140 tonnia, ei missään nimessä 85.

Vierailija
15/15 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä freelancereita käyttävä firma on kyykyttävä työnantaja, näitä näkee jo joka alalla. Mulle ehdotettiin 10 € + alv tunnilta eräässä mainostoimistossa.

Tuo aika kyykytystä. Itse tienaan 2,5 kertaisesti freelancerina verrattuna työsuhteeseen, mutta se riippuu aika paljon alasta.