Kotona paha kriisitilanne päällä - mitä tehdä?
Tulin lapsen huoneeseen karkuun riitaa, kun kesken sanaharkan karkasin vessaan ja mies tuli perässä ja löi voimalla nyrkillä oveen. Säikähdin sitä ihan tosissani, ja lapsi heräsi päiväunilta tuohon ääneen. Nyt on kulunut jo puoli tuntia tuosta ja mies käyttäytyy kuin mitään ei olisi tapahtunut, mutta itselläni on edelleen shokkivaihe päällä. Ei riittänyt näemmä, että hän haukkui minut hyväksikäyttäjäksi ja luuseriksi, mutta että tulee perässä nyrkkeineen on jo aika paha.
Onko minulla mitään mahdollisuuksia lähteä jos olen täysin tuloton ihminen? Sain opiskelupaikan kuitenkin, mutta se yksistään ei riitä. Mietin ettei tässä ole enää muuta vaihtoehtoa kuin ero, koska ongelmat ovat jyllänneet pitkään taustalla ja alkavat kärjistyä tällaisiksi. Suurimpina ongelmina ovat ehkä se, etten ole työllistynyt millään ilveelläkään ja opiskelukuvioiden kanssa on kestänyt selvitä. Mietin jo hetken että pakkaan lapsen ja lähden äidin luo, mutta olen niin lukossa etten pysty siihenkään. :( Nyt nuo kaksi ovat keittiössä ja kaikki on mukamas hyvin ja olen ainoa joka istuu ihan murtuneena suljetun oven takana läppärillä. Ystäville en kehtaa kertoa.
Kommentit (44)
Tottakai voit lähteä nyt. Voit puhua vanhempiesi kanssa, ehkä myös ystäväsi ja otatte tavarat mukaan. Lamaannus menee ohi hetken kuluttua. Ei kukaan voi olla suhteessa jossa on aggressiota ja se vaikuttaa myös lapseen.
Otat turvakotiin yhteyttä ja piste. Lapsen etu on tärkein, itse kärsit huonoakin huonomman kumppanin hyväksymisestä itsellesi koko elämän loppuun, mutta sille ei enää mahda mitään.
Miksi ihmeessä lapsia hankitaan ennen ammattia??????????
Tänne on tänään tullut monta erittäin aggressiivista aloitusta, kukahan niitä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, että elät kumppanisi siivellä, joten ei tuo moite kovin kaukaahaettu ole.
Jaa-a, jätin opiskeluni koska odotin yhteistä lastamme ja hoisin häntä ensimmäiset vuodet kotona. Kun paluu työ- ja opiskeluelämään ei onnistukaan kuin taikaiskusta niin onko väitteellä todellakin perää? Ap
”Ensimmäiset vuodet”? 2 vai 8, pikkusen meinaan eroa asialla. Toki väkivaltainen käytös ei ole koskaan oikeutettua.
Tämä sama mies paukuttaa nyrkillä pöytää-provoilija on palstan vakiotrolli.
Vierailija kirjoitti:
Tänne on tänään tullut monta erittäin aggressiivista aloitusta, kukahan niitä tekee.
Loma-aika on kriittisin.Kesälomalla useassa lapsiperheessä vedetään olusta pitkä putki ja pikkuhiljaa juoppohulluus kasvaa.
Tärkeintä tässä hetkessä, lähde lapsen kanssa pois. Vähän tarpeellista tavaraa mukaan, ja yöksi jonnekin. Kerroit, että vanhempasi asuu kaukana, joten jos nyt illalla et voi kauaksi mennä, niin turvakotiin tai hotelliin. Jos menet turvakotiin, siellä saa olla kauemmakin aikaa, jos hotelliin, niin huomenna esim. vanhemmillesi.
Voittehan miehesi kanssa pohtia mahdollista yhdessä jatkamista, jos haluat, mutta ensin on tärkeää päästä turvaan ja rauhoittaa tilanne.
Turvakotiin voi mennä mm. väkivallan ihan takia, ei kannata odottaa ensimmäistä lyöntiä.
Terv. Turvakodissa töissä ollut
Hyvin se menee. Lähde ja opiskele. Et ole ensimmäinen pienituloinen opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä tässä hetkessä, lähde lapsen kanssa pois. Vähän tarpeellista tavaraa mukaan, ja yöksi jonnekin. Kerroit, että vanhempasi asuu kaukana, joten jos nyt illalla et voi kauaksi mennä, niin turvakotiin tai hotelliin. Jos menet turvakotiin, siellä saa olla kauemmakin aikaa, jos hotelliin, niin huomenna esim. vanhemmillesi.
Voittehan miehesi kanssa pohtia mahdollista yhdessä jatkamista, jos haluat, mutta ensin on tärkeää päästä turvaan ja rauhoittaa tilanne.
Turvakotiin voi mennä mm. väkivallan ihan takia, ei kannata odottaa ensimmäistä lyöntiä.
Terv. Turvakodissa töissä ollut
Väkivallan ihan = väkivallan uhan
Vierailija kirjoitti:
Kerro minulle miten itse hoitaisit tilanteen vastaavassa tapauksessa. Muutimme puolison työn perässä tänne, ja nyt täällä ollaan. Kaikki menneisyys, elämä ja työ- ja opiskelukuviot jäivät kotipaikkakunnalleni, eikä täällä uudella paikkakunnalla kukaan muu porskuta kuin mies, joka tienaa surutta samaan aikaan kun pyöritän neljän seinän sisällä huushollia täysin ilman tuloja. Hänellä on ystäväpiiri, harrastuksia, työpaikka ja koulutus, itselläni ei ole koulutusta koska ei ole mahdollisuutta tai jaksamista osallistua pääsykokeisiin niin täydellä teholla kuin toisilla. Perheeni asuu kaukana, kaverit jäivät vanhalle paikkakunnalle. Tämä oli hirveä virhe, mutta voisitko lopettaa syyllistämisen, mies tekee sen jo puolestasi. Ap
No minäpä kerron, miten minä hoidin vastaavan tilanteen. Muutin lapsen synnyttyä miehen luo suoraan synnytyslaitokselta. Ennen sitä olin jo opiskellut ammatin, jossa en tosin enää työllistynyt kuin pätkittäin.
Hoitovapaan aikana opiskelin. Itse asiassa olin työtön työnhakija, mutta eipä löytynyt työtä noin vaan. Sitten kun löytyi, lapsen isä jäi hoitovapaalle. Niin, eihän sinun miehesi tietenkään voi, kun hänellä on niin hyvät tulot, mutta minun pienituloinen mieheni kyllä. Ja sitä paitsi sinä halusit ehdottomasti hoitaa lapsesi itse. Elämä on valintoja, ja niiden valintojen kanssa sinä elät.
Ilmoittautuisit edes työttömäksi työnhakijaksi, niin saisit ehkä työttömyyskorvausta ja jotain apua työnhakuun, parhaassa tapauksessa pääsit työvoimapoliittiseen koulutukseen, jossa ura urkenisi. Ammattikouluihin voit hakeutua johon peruutuspaikalle.
Minä en mennyt nyyhkyttämään toisen huoneeseen, kun mies löi nyrkillä oveen enkä lähtenyt turvakotiin vaan soitin poliisit. Kävivät vaan katsomassa, onko kaikki kunnossa. Sen koommin ei ole mies nyrkillä kolistellut, vaikka tiukkoja riitoja on ollut sen jälkeenkin.
Tämän takia turvakotiin? Oletteko oikeasti vain iso trollijoukko?
Alkaa näyttämään parisuhdeväkivaltatilastot aika naurettavilta tämän jälkeen.
Turvakotiin ei kannata lähteä.
Itselläni oli sama tilanne, en voinut lähteä, koska toimeentulo oli lähes 0. Toki jotain pieniä tukia sain, mutta oletin etten pärjäisi yksin.
No mies sitten jätti minut ja muutti pois. Yhtäkkiä aloinkin saamaan tukia enemmän, eli siis miehen tulojen takia omatkin tuet olivat niin alhaiset.
Toimeentulotukea ainakin saat mikäli muut tulot eivät riitä. Yksinhuoltajan perusosa on jotain reilu 500e ja lapsen n. 300e. Eli sinulle jää vuokran jälkeen ainakin tuon verran. Tosin joskus itselleni on tehnyt joku virkailija sellaisen päätöksen, että saan lapsen perusosasta vain puolet, vaikka lapsi oli luonani yli puolet kuukaudesta. Asia onneksi korjaantui kun virkailija vaihtui.
Täällä epäillään provoksi ja laitettu mutkat suoriksi muutamassa kommentissa.
Mies ei ole alkoholisti, ei oikeastaan juo ollenkaan ja hän on nk. paremmista piireistä. Hän ei siis ole perus punaniska vailla koulutusta, vaan on saanut koulutuksen ihan vanhempien avustuksella. Kun työ tai koulupaikka ei auennut täällä, niin hän meni ulkomaille yliopistoon. Sen jälkeen hän onkin ollut tiiviisti töissä.
Itse tosiaan jätin koulupaikkani paikkakunnan vaihdoksen takia pois, ja sen jälkeen onkin alkanut alamäki kun äitiysloma päättyi. Sain muutaman opiskelupaikan ihan amiksen peruslinjoilta, mutta mies sai puhuttua minut ympäri miten paskaa ne ovat. Itse räknäsin sen niin, että saisin peruskoulutuksen johonkin ja takaisin hanttihommat, mutta ei. Eli toisin sanoen istun nyt sitten kotona ilman koulutusta tai töitä, koska mikään ei kelpaa. Sain onneksi vanhaan korkeakouluuni opinto-oikeuden takaisin ja käytin sitä siihen, että hankin siirtohaun nykyiselle paikalle. Se ala tai ura ei vain kiinnosta, mutta pakko se on käydä läpi koska muutakaan ei ole.
Mies ajaa minut hulluksi tuolla vouhotuksellaan työpaikoista, joihin minulla ei riitä mielenkiinto hakea ollenkaan, koska osaaminen saati mikään ei riitä niihin paikkoihin. Ne paikat, joissa alottaisin, eivät taas miehelle kelpaa eli tässä on vahvasti läsnä tietynlainen kontrollointi. Mies on nyt uhkaillut miten maksaa kaikesta vain puolet ja toinen puoli menee vaikka ulosottoon osaltani jossen nyt ryhdistäydy, hän ei kuulemma osta mulle enää ruokaa, ja puolet kaikista lapsen menoista kuuluvat mulle. Silti seuraavalla hetkellä hän tulee esittelemään et minne lähdetään yhdessä lomalle, enkä uskalla sanoa ettei lähdetä minnekään, koska ei vain huvita.
Kävisin töissä jos voisin olla varma, ettei silti kotityöt ja muu sellainen kasaudu päälleni, mutta miehen myötävaikutuksella olen ihan hirveästi tehnyt asioita joita en ole halunnut ja joista varsinkaan ei ole ollut mitään hyötyä missään vaiheessa!
Tuo miehen käytös on se mikä hajottaa minua eniten. Hän samalla halveksii minua ja nöyryyttää ja toisella hetkellä hokee miten ei halua erota.. Itse olen sisältä aivan jäätä ja tämä pelottaa minua, mutta suhtaudun mieheen nykyisin kuin murrosikäiseen poikaan jolla on äitisuhde hieman vaikea. Ap
Vierailija kirjoitti:
Otat turvakotiin yhteyttä ja piste. Lapsen etu on tärkein, itse kärsit huonoakin huonomman kumppanin hyväksymisestä itsellesi koko elämän loppuun, mutta sille ei enää mahda mitään.
Mitä jos olenkin alan vaihtaja? Mitä jos olisinkin tehnyt abortin, jatkanut koulua ja valmistunut tänä vuonna niin kuin kaverini tuosta ryhmästä? Mitä jos - niin, vähentäisikö se tämän hetken kuormitusta vai olisiko minulla sama uhka saman miehen kanssa mutta eri syistä. Ap
Miehesi käyttää henkistä väkivaltaa. Siitä ei ole pitkä askel fyysiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa siltä, että elät kumppanisi siivellä, joten ei tuo moite kovin kaukaahaettu ole.
Väkivallan uhka ei ole mikää vitsi tai pilkan aihe. Jos yhtään ymmärrät, tuollainen käytös ei ole normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos olenkin alan vaihtaja? Mitä jos olisinkin tehnyt abortin, jatkanut koulua ja valmistunut tänä vuonna niin kuin kaverini tuosta ryhmästä? Mitä jos - niin, vähentäisikö se tämän hetken kuormitusta vai olisiko minulla sama uhka saman miehen kanssa mutta eri syistä. Ap
Ap,täällä liikkuu niin ala-arvoisia ilkkujia,ettei kannata mieltä pahoittaa noiden kommenteilla.Vaikka olisit kaikkea mainitsemaasi,et ole ansainnut pelkoa kotonasi,kumppaniasi kohtaan.
Meillä oli vähän sama juttu kun olin nuorempi. Isäni syyllisti äitiäni jatkuvasti kun tämä ei opiskelujen jälkeen löytänyt töitä. Oli sitä ennen kyllä ollut muissa töissä joihin koulutus, mutta sen alan töitä ei enää löytynyt ja opiskeli toisen ammatin. Kaikki vaan ei mennytkään niin hyvin ja vain jotain pätkiä silloin tällöin. Isä joka päivä huusi ja raivosi asiasta. Se oli raskasta aikaa ja äitini ihan tosissaan haki töitä, mutta oli jo vanhempi muutenkin iältään ja ehkä senkin vuoksi vaikea päästä töihin uudella alalla ja vanhan alan paikkoja ei ollut. Oli muutekin ikävää aikaa ja minullakin monia vaikeuksia tuolloin. Äitini on nyt töissä, mutta todella vaikea ja ikävä liitto heillä ollut muutenkin.
Poistu,äläkä palaa kuin tukihenkilöiden kanssa tavarasi hakeaksesi.Sillä tavalla selviydytte parhaiten lapsesi kanssa.
Vanhemmille,kavereille tai turvakotiin,se on sivuseikka just nyt.Turvakodissa saisit eniten tukea uuteen elämään siirtymiseen liittyvässä.