Kuinka paljon ja miten autatte ikääntyviä vanhempianne?
Ja kuinka paljon ja miten olette valmiita auttamaan heitä, kun eivät enää pärjää omillaan, mutta yhteiskunnallakaan ei ole tarjota, kun jotain minimaalista apua? Asun kerrostalossa ja tässä talossa asuu paljon ikäihmisiä. Osalla jää ovet auki, kun lähtevät ulos. Avaimet jää oveen pariksi päiväksi. Eräs nainen vaeltaa pitkin katuja vähissä vaatteissa talvellakin. Omaan asuntooni on yritetty tulla monta kertaa omilla avaimilla, kun on luultu minun ovea omaksi.
Olen jutellut useamman kerran erään vanhuksen tyttären kanssa pihalla ja viikko sitten hän purskahti itkuun. Hän sanoi käyneensä äitinsä luona pari vuotta joka päivä ja hän kohtaa välillä ihan lohduttomia tilanteita. Hän oli selkeästi ihan loppu ja yhteiskunnalla ei ole paikkaa tarjota. Jotain kotiapua kyllä, mutta ei se paljon auta, jos vuorokaudessa joku käy vartin. Tytär sanoi, että vaihtoehdot on ne, että joko hän käy siellä auttamassa tai hänen äitinsä on ihan yksin. Ja aika kova luu pitäisi olla, että voisi elää omaa elämäänsä ja jättää äitinsä oman onnensa nojaan.
Mitä te tuumitte näistä asioista? Mitä olette valmiita omien vanhempienne vuoksi tekemään vanhuuden koittaessa?
Kommentit (45)
Omaa äitiä autan päivittäin. Appivanhempia en koskaan.
En auta, koska ei minuakaan autettu lapsena. Isäni on väkivaltainen alkoholisti ja äiti hylkäsi meidät lapset, kun olin 11-vuotias.
Ovat yrittäneet ottaa yhteyttä nyt, kun ilmeisesti itse tarvitsevat apua. Joillan ihmisillä vaan on pokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä muutin asumaan 4 km päähän jotta voin pitää heistä huolta. Teen ruuat 4-5 päivälle viikossa. Käyn lähes päivittäin tai ainakin soitan joka päivä 1-2 kertaa. Kysyn muutama kerta kk onko heillä rahaa tarpeeksi. Jos ei ole annan tarvittavan summan. Lähtevät perheeni kanssa 1-2 kertaa vuodessa ulkomaile. Maksan noin 80% kuluista. Olen erittäin kiitollinen kaikesta mitä ovat aikoinaan tehneet minun eteeni. Nyt on minun vuoroni auttaa.
Outoa miten olet niin riippuvainen vanhemmista ja mistä työttömänä saat kaiken rahan? Myytkö itseäsi tai huumeita? Miksi sinun pitää kustantaa rikkaitten vanhempien elämä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä muutin asumaan 4 km päähän jotta voin pitää heistä huolta. Teen ruuat 4-5 päivälle viikossa. Käyn lähes päivittäin tai ainakin soitan joka päivä 1-2 kertaa. Kysyn muutama kerta kk onko heillä rahaa tarpeeksi. Jos ei ole annan tarvittavan summan. Lähtevät perheeni kanssa 1-2 kertaa vuodessa ulkomaile. Maksan noin 80% kuluista. Olen erittäin kiitollinen kaikesta mitä ovat aikoinaan tehneet minun eteeni. Nyt on minun vuoroni auttaa.
Mitä he sitten ovat tehneet sinun eteesi ja milloin?
Tuon perusteella et. Mutta jos todella isän kunto edellyttää lääkäri hoitoa syyllistyt heitteille jättöön jos et toimita häntä lääkäriin ja hoitoon, kyyti siinä tilanteessa voi olla taksi tai ambulanssi. Lääkäri kyytinä taksi on ihan varteenotettava vaihtoehto vaikka olisi oma autokin.