Kutojat, langan solmuista jysymys
On varmaan tavallista että langassa on solmuja. Olen kulonug ne, häviävät neuleeseen. Luin kuitenkin että niitä ei pitäisi kutoa, voivat aueta. Onko jollekin käynyt niin? Harmittaa tomppeluuteni, iso työ kyseessä... voisikohan näitä solmukohtia myöhemmin jotenkin vahvistaa?
Kommentit (7)
Ei ole minulla koskaan auenneet, tietenkin olisi hyvä katkaista lanka solmun kohdalta ja päätellä päät mutta olen myös laiska :)
Minä en ymmärtänyt kysymystä. Tarkoititko, että lanka vaihtuu kerältä toiselle ja päät on solmittu yhteen ja olet neulonut nämä yhtä kyytiä?
Yksi hyvän neulojan merkki toden totta on ettei työssä ole solmuja. Mutta sitten taas - ostin todella kauniin neuleen mallikappaleen eräältä ihan oikeasti tunnetulta suunnittelijalta, ja solmuhan siinä möllötti. Ei ole käytössä mitenkään haitannut.
Langassa olevat solmut voivat aueta valmiissa neuleessa ja tehdä siitä kohdasta väljän. Yleisesti suositellaan solmujen avaamista. Eihän se suuri vaiva ole, sen kun vain vähän nykäisee. (Yleensä kerällä oleva lanka on kuitenkin ehjää, vaikka olisinkin solmuilla.)
Vierailija kirjoitti:
Langassa olevat solmut voivat aueta valmiissa neuleessa ja tehdä siitä kohdasta väljän. Yleisesti suositellaan solmujen avaamista. Eihän se suuri vaiva ole, sen kun vain vähän nykäisee. (Yleensä kerällä oleva lanka on kuitenkin ehjää, vaikka olisinkin solmuilla.)
Ahaa, tarkoitetaan sellaista lenkkiä, eiköhän sellainen tosiaan kannata avata.
3
Kalliissa lankavyyhdissä ei mielestäni saisi olla ollenkaan solmuja, silloin tällöin Novitankin langoissa niihin törmää. Avaan solmun ja päättelen useimmiten, mutta joka kerta ärsyttää. Jos kerä maksaa 5-7 €, pitäisi langan olla ilman solmuja. Laatuongelma tämä on.
Otsikko: siis kysymys, jos joku tuohon haluaa kommentoida...