Täällä Saksassa on aivan S-tanan kuuma.
Kommentit (224)
Onneksi pääsen parin viikon päästä italiaan lämmittelemään. Ei voi kun itkeä kun katsoin ensi viikon suomen lämpötiloja, meille päin luvattiin 14-17 astetta. Suomi on kylmä ja ankea maa säitten ja ihmisten puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on, että te hellehullut ette voi mennä sinne saunaan tai laittaa päällenne villapaitaa ja toppatakkia, jos on niin kylmä. Minusta tuntuu, että ne helteistä nauttijat liikkuvat tuolla ulkona shortseissa ja sitten itkevät, kun onkin kylmä. Vaatetta päälle vain. Normaali sisälämpötilakin on siinä hieman 20 asteen yläpuolella. Miksi se pihalla on ihan sietämätön?
Saunaan? Miksi pitäisi olla 12 kuukautta vain sisällä? Eikö 9 kuukautta vuodesta ole jo ihan tarpeeksi? Jos haluan kerrankin olla ulkona ilman takkia, niin miksi se suututtaa sinut? Kuljethan sinäkin tyytyisenä ulkona varmaan sen 345 päivää vuodesta? Miksi minä en saisi toivoa edes YHTÄ LYHYTTÄ vuodenaikaa lämpimäksi? Niin itsekästä kun aina pitäisi olla 24/7 itselleen mielekästä.
Sinuthan se suututtaa. :D Kysy itseltäsi miksi.
Koska mielestäni 2-6 viikkoa 52 viikosta ei ole niin ylitsepääsemättömän vaikea asia, että siitä pitää itkeä pitkin nettipalstoja ja työpaikkoja.
Kerro tuo niille, jotka ovat sairastuneet ja kuolleet helteiden takia. Onko sen rinnalla ylitsepääsemättömän vaikea asia, että narubikineiden sijasta joudutkin laittamaan pitkähihaisen paidan?
Tutkitusti pakkasten takia Suomessa kuolee enemmän ihmisiä vuosittain kuin helteiden takia. Googleta. Että kerro tuo talven ihannointi niille jotka ovat kuolleet pakkasten johdosta.
Mikä talven ihannointi? Missäs minä olen toivonut ääripakkasia?
"Kylmyys tappaa noin 20 kertaa enemmän ihmisiä kuin kuumuus. Ja nimenomaan kyse on lievästä kylmyydestä, ei ennätyspakkasista." https://yle.fi/uutiset/3-10336288
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on, että te hellehullut ette voi mennä sinne saunaan tai laittaa päällenne villapaitaa ja toppatakkia, jos on niin kylmä. Minusta tuntuu, että ne helteistä nauttijat liikkuvat tuolla ulkona shortseissa ja sitten itkevät, kun onkin kylmä. Vaatetta päälle vain. Normaali sisälämpötilakin on siinä hieman 20 asteen yläpuolella. Miksi se pihalla on ihan sietämätön?
Saunaan? Miksi pitäisi olla 12 kuukautta vain sisällä? Eikö 9 kuukautta vuodesta ole jo ihan tarpeeksi? Jos haluan kerrankin olla ulkona ilman takkia, niin miksi se suututtaa sinut? Kuljethan sinäkin tyytyisenä ulkona varmaan sen 345 päivää vuodesta? Miksi minä en saisi toivoa edes YHTÄ LYHYTTÄ vuodenaikaa lämpimäksi? Niin itsekästä kun aina pitäisi olla 24/7 itselleen mielekästä.
Sinuthan se suututtaa. :D Kysy itseltäsi miksi.
Koska mielestäni 2-6 viikkoa 52 viikosta ei ole niin ylitsepääsemättömän vaikea asia, että siitä pitää itkeä pitkin nettipalstoja ja työpaikkoja.
Kerro tuo niille, jotka ovat sairastuneet ja kuolleet helteiden takia. Onko sen rinnalla ylitsepääsemättömän vaikea asia, että narubikineiden sijasta joudutkin laittamaan pitkähihaisen paidan?
Tutkitusti pakkasten takia Suomessa kuolee enemmän ihmisiä vuosittain kuin helteiden takia. Googleta. Että kerro tuo talven ihannointi niille jotka ovat kuolleet pakkasten johdosta.
Mikä talven ihannointi? Missäs minä olen toivonut ääripakkasia?
Kuka on puhunut ääripakkasista?
"Syksyn viileys on vaarallisempi kuin helle – kylmyys tappaa vuodessa tuhansia suomalaisia, ja riskit alkavat jo alle 14 asteessa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 40 asteen kieppeillä oleva lämpötila on hurja, enkä itse toivo sellaista Suomeen. Mutta nyt näin sunnuntai aamuna on +12. Olisi kiva mennä syömään aamiaista omalle terassille, mutta eihän siellä tarkene olla. Ei minusta tämäkään kivaa ole. Terveydelliset riskit on toki pienemmät kuin kovassa lämmössä. Mutta olisi se kiva, jos olisi edes 10 astetta lämpimämpää. On se kumma kun sään pitää olla niin äärimmäistä. Toiset paleltuu ja toiset kärventyy.
Edelleen ollaan maailman toiseksi pohjoisimmassa maassa. +12 ei ole mitenkään poikkeuksellinen aamulämpötila edes heinäkuulla, nousee päiväksi, eikä siihen palellu.
Samaa mieltä. Ihan normaalia maassa, jonka pohjoisosa yltää Jäämerelle ja jonka läpi kulkee Napapiiri. Naapurimaana tuossa jonkun matkan päässä Pohjoisnapa.
Eihän kaikkialla nyt voi olla Saharan lämmöt piittaamatta korkeus- ja leveyspiireistä. Tai että Saharaan iskisi -30C pakkaset yhtäkkiä. Kun alkaa olla tällaisia epänormaaleja lukuja niille kuulumattomilla leveys- ja korkeusasteilla, kuten viime kesä Suomessa, kannattaa tosissaan huolestua asiasta.
Tulevaisuudessa ihmisten odotetaan pakkautuvan pohjoiseen pakoon lämmön ja kuivuuden takia elinkelvottomaksi käyneiltä alueilta. Tämä ei ole mielipidekysymys.
Terkut vaan Saksasta, olisinpa vain Suomessa. Täällä ollut jo monta päivää 34-37 astetta. Lapsilla koulu ja paljon kokeita tiedossa lähipäiville. Tuhannesti mielummin olisin Suomessa vaikka olisi alle 15.
Ihanaa! Ilmatieteen laitos ennustaa keskiviikoksi sadetta ja päivälämpötilaksi +11 astetta. Huomenna on 22 astetta, mutta kymmenen vuorokauden ennuste tarjoaa viideksi päiväksi sadetta ja koko jakson korkeimmaksi lämpötilaksi kahdeksaatoista - siis täydellistä kesäsäätä.
Luonto kiittää vedestä ja minä raikkaasta ilmasta, tuulesta ja auringon pysymisestä pilven takana! :)
Vierailija kirjoitti:
Helteen kaipailijat eivät tunnu tajuavan, että on ihan eri asia viettää yli 30 asteessa muutama tunti uimarannalla (ja pulahtaa aina välillä viilentävään veteen) kuin olla siinä lämpötilassa päivästä toiseen ja yrittää hoitaa normaalit arkiset askareet. Pahinta on se, kun yölläkin on tukahduttavan kuuma.
Ilmastointi on jo keksitty
Vierailija kirjoitti:
"Kylmyys tappaa noin 20 kertaa enemmän ihmisiä kuin kuumuus. Ja nimenomaan kyse on lievästä kylmyydestä, ei ennätyspakkasista." https://yle.fi/uutiset/3-10336288
Heh... Kai nyt tappaa.. Asunnottomana on kuitenkin hieman vaikeampi selvitä Suomen normaalitalvesta kuin esim. parista 35 asteen helleviikosta.
HAH HAH !
Siellähän kärvennyt. Saksassasi.
:) :) :)
Vierailija kirjoitti:
"Syksyn viileys on vaarallisempi kuin helle – kylmyys tappaa vuodessa tuhansia suomalaisia, ja riskit alkavat jo alle 14 asteessa"
Samainen lähde myös uutisoi, että suomalaiselle +14 astetta on optimilämpötila.
https://yle.fi/uutiset/3-5419077
"Moniin muihin maihin verrattuna suomalaisille sopiva optimilämpötila on yllättävän alhainen. Välimeren maissa vastaava lämpötila on 22 ja 25 lämpöasteen välillä. Taiwanissa jopa 32 astetta.
Leudon ja lämpimän ilmaston maissa kuolleisuus lisääntyy huomattavasti jo, kun lämpötila alittaa 20 astetta. Vastaavasti Siperiassa kuolleisuus ei lisäänny vielä 48 pakkasasteessakaan."
Auringon haju on tuttu minullekin. Minulla on kyllä äärimmäisen herkkä hajuaisti, homealtistuksen vuoksi herkistynyt. Kun aurinko paistaa vaikkapa paljaaseen juuri pestyyn käteen jonkin aikaa, käsi tuoksuu auringolta, ja se ei ole hien haju. Käden ulkopuolella ei ole hikirauhasia eikä likaa, vain sellainen kuumentunut iho tuoksuu auringolta. Se ei ole hyvä haju. Vähän kuin paistuvan ruuan tuoksu. Ehkä ihohuokoset avautuvat ja päästävät ulos jotain. Myös lapsen iho tuoksuu auringolta. Eikös yhdessä runossakin puhuta siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa Oulus on 17 astetta. Ei oo hääviä
Kuka valitsee mieluummin 34 astetta kuin 17 astetta? Varsinkin, kun lämpötila jatkuu useita päiviä eikä yölläkään ole kunnolla viileää.
Minä valitsen 34 astetta ja aurinkoa anyday kun tämän syksyisen sään 15c ja taivas harmaa kuin ydinsodan jäljiltä. Kesällä kuuluu olla lämmin eikä kylmä. Keho tottui jo lämpimään ja nyt suunnilleen luita kolottaa ja kurkku kipeä kun tuli yhtäkkiä niin kylmä.
Olen samaa mieltä, lämpö ei haittaa yhtään.
Tänään veneilemässä ja takki päällä palensi ht-veneellä rättiauki.
Mäkin tiedän tuon auringon tuoksun ja mä olen aina tykännyt siitä. Tuoksuu kesältä, aah...☀️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, Suomeen tulee taas surkea heinäkuu vaihteeksi, säälittävät 13-17 astetta koko kuun. Jotenkin niin arvattavaa viime vuoden mahtavan heinäkuun jälkeen, jonka lämpötiloja tosin heikkokuntoiset valittelevat. Suomalaiset vaikertaa, kun hikikarpalo juoksee selässä silloin tällöin - voi kauheeta, en kestä hikeä, en halua siis yli 20 asteen lämpöä!
Miksi on oltava koko ajan 5-10 astetta kylmempää, kuin mitä heinäkuussa pitäisi olla päivän keskimääräinen ylin lämpötila? Miksi heinäkuut on nykyään muuttuneet viime vuoden poikkeusta lukuunottamatta huhtikuiksi? Mistä/miksi on ilmeisesti keksitty, että heinäkuussa päivän keskimäär. ylin lämpötila etelä-Suomessa on 22 - ei ole! - se on selvästikin 16 astetta Etelä-Suomessa, koska heinäkuussa on 16 astetta ja pilvistä. Muissa maissa on kesä, Suomessa on huhtikuu, vaikka pitäisi olla kesä.
Ihanaa, olen tulossa heinäkuuksi Suomeen ja odotan jo innolla alle 20 asteen lämpötiloja! Toivottavasti voi pitää pitkähihaisia vaatteita koko loman ajan <3.
Laihduta hyvä ihminen niin ei tarvitse piilotella ja hävetä kroppaa. Ei sillä että se kroppa ketään muuta häiritsee kuin sinua itseään.
Ahhahahaha, oletpa hauska.
Tiedoksesi että pidän siitä tunteesta kun ihollani on vaatetta.
Ja minä pidän siitä tunteesta kun ei ole muuta kuin shortsit jalassa ja aurinko laittaa veren kiertämään. Lihakset ja suonet pullottaa. Tuntee miten sisäinen patteri latautuu kun aurinko paistaa ja on lämmintä.
Hyvä sulle :). Olemme siis erilaisia - itselläni aurinko iholla tuntuu pahalta. Kamalin tunne kesällä on jos joutuu olemaan kauan auringossa, iho tavallaan haisee siltä lämmöltä (ei hieltä, vaan auringolta). Pakko mennä heti suihkuun ja saada se tunne pois. Siispä toivon viileää heinäkuuta Suomeen.
Se on sun ominaistuoksu. Joka ihmisellä on oma haju tai tuoksu. Ruokavaliolla ja liikunnalla voi vaikuttaa tuohon ominaistuoksuun.
Ei ole. Ominaistuoksuni on hyvä. Auringossa olon jälkeen iholla on "auringon haju" eli aurinko tuo iholleni pahan hajun. Ei se mihinkään ruokavalioon liity van siihen aurinkoon. Varmastikin jokin kemiallinen reaktio kyseessä.
Mullekin on tuttua tuo auringon haju. Ällöttävä haju ja ihan eri kuin ihmisen oma tuoksu. Se haisee lapsen ihollakin pahalta ja jokaisella samalta, ei siis ole ominaistuoksusta kyse!
Käykää suihkussa hyvät ihmiset. Aurinko kärtsää sitä pesemätöntä ihoanne. 2-3 kertaa päivässä on normaalia käydä suihkussa Euroopassa. Suomessa haistaa nämä kerran viikossa suihkussa kävijät ja ne ketkä eivät pese pérsettään vedellä vaan pyyhkivät paperilla. Kaupassa on järkky haistaa kun kävelee jonkun perässä se pesemättömän pérseen ja paskan haju. Moukkamaista.
Käyn suihkussa joka aamu ja ilta. Lisäksi aina jos olen auringossa ollut tai urheillut. Juurihan kerroin käyväni aina suihkussa kun haistan tuon auringon hajun - haluan siitä nimenomaan eroon.
Oletko se sama tyyppi, joka haistaa muiden naisten kuukautiset töissä ja kaupassa?
No en todellakaan haista MUISTA yhtään mitään. Kunhan nyt totesin että itsessäni huomaan tämän hajun, ja se on yksi syistä siihen miksi inhoan kesää ja hellettä - koska mielummin peitän ihoni vaatteilla jolloin tuota hajua ei muodostu.
Täällähän nyt vasta riemu on revennyt, ihan tavallisesta huomiosta jonka itse itsestäni olen tehnyt :D. Toistan vielä: en haistele muiden kuukautisia tai ihoja. Puhun vain itsestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, Suomeen tulee taas surkea heinäkuu vaihteeksi, säälittävät 13-17 astetta koko kuun. Jotenkin niin arvattavaa viime vuoden mahtavan heinäkuun jälkeen, jonka lämpötiloja tosin heikkokuntoiset valittelevat. Suomalaiset vaikertaa, kun hikikarpalo juoksee selässä silloin tällöin - voi kauheeta, en kestä hikeä, en halua siis yli 20 asteen lämpöä!
Miksi on oltava koko ajan 5-10 astetta kylmempää, kuin mitä heinäkuussa pitäisi olla päivän keskimääräinen ylin lämpötila? Miksi heinäkuut on nykyään muuttuneet viime vuoden poikkeusta lukuunottamatta huhtikuiksi? Mistä/miksi on ilmeisesti keksitty, että heinäkuussa päivän keskimäär. ylin lämpötila etelä-Suomessa on 22 - ei ole! - se on selvästikin 16 astetta Etelä-Suomessa, koska heinäkuussa on 16 astetta ja pilvistä. Muissa maissa on kesä, Suomessa on huhtikuu, vaikka pitäisi olla kesä.
Ihanaa, olen tulossa heinäkuuksi Suomeen ja odotan jo innolla alle 20 asteen lämpötiloja! Toivottavasti voi pitää pitkähihaisia vaatteita koko loman ajan <3.
Laihduta hyvä ihminen niin ei tarvitse piilotella ja hävetä kroppaa. Ei sillä että se kroppa ketään muuta häiritsee kuin sinua itseään.
Ahhahahaha, oletpa hauska.
Tiedoksesi että pidän siitä tunteesta kun ihollani on vaatetta.
Ja minä pidän siitä tunteesta kun ei ole muuta kuin shortsit jalassa ja aurinko laittaa veren kiertämään. Lihakset ja suonet pullottaa. Tuntee miten sisäinen patteri latautuu kun aurinko paistaa ja on lämmintä.
Hyvä sulle :). Olemme siis erilaisia - itselläni aurinko iholla tuntuu pahalta. Kamalin tunne kesällä on jos joutuu olemaan kauan auringossa, iho tavallaan haisee siltä lämmöltä (ei hieltä, vaan auringolta). Pakko mennä heti suihkuun ja saada se tunne pois. Siispä toivon viileää heinäkuuta Suomeen.
Se on sun ominaistuoksu. Joka ihmisellä on oma haju tai tuoksu. Ruokavaliolla ja liikunnalla voi vaikuttaa tuohon ominaistuoksuun.
Ei ole. Ominaistuoksuni on hyvä. Auringossa olon jälkeen iholla on "auringon haju" eli aurinko tuo iholleni pahan hajun. Ei se mihinkään ruokavalioon liity van siihen aurinkoon. Varmastikin jokin kemiallinen reaktio kyseessä.
Ei. Sitä sanotaan hien hajuksi.
Ei haise hieltä.
Et vain haista omaa hikeäsi, koska olet niin tottunut siihen ja lapsiesi hikeen.
Vertaa: hajuvedenkäyttäjät eivät haista enää omaa hajuvettään ja siksi alkavat lisäämään sitä ajan myötä. Muut toki haistavat sen.
Eihän tuossa nyt siitä ole kyse. Tuo kommentoija selvästi tarkoittaa, että hiki haisee erilaiselta kuin se auringon haju. Miten sen auringon hajun sitten voisi haistaa ja huomata, jos se onkin hikeä jota ei haista?
Mun mielestä tämä menee samaan kategoriaan kuukautisten haistamisen kanssa. Moni (ainakin joku?) tälläkin palstalla väittää haistavansa aina kaupassa naisten kuukautiset parin metrin etäisyydeltä. Mutta sitten kun kysyy, miten hän on varmistanut tämän "taitonsa" pitävyyden, niin ei vastausta. Tuskin kukaan kyselee tuntemattomilta ihmisiltä ulkona "hei haiset kuukautisvereltä, onko sinulla kuukautiset? Jes taas osuin oikeaan!". En vain ymmärrä eikä minun toki tarvitsekaan. Haluaisin vain itse haistaa tämän auringon hajun jossain.
Se auringon haju on sellainen likainen ja pölyinen, kuiva haju. Se ei ole sellainen pistävä haju, kuten hien haju. Tiedätkö, kun koira haisee ulolta, sekin on sellainen vähän tunkkainen ja tosi paha haju, mutta se ei ole pistävä kuten pissa tai kakka.
Ehkä sinussa sitten on jotain vikaa tai kannattaisi muuttaa sateisempaan maahaan?
Minä olen siis eri henkilö kuin se, joka alun perin alkoi puhua auringon hajusta. En tiedä, kertoiko hän sitten jostain vioista. Minä puhun nyt vain siitä, että tiedän, mikä on se tuoksu, josta hän puhuu ja se ei ole samanlainen kuin hien haju. Minussako on nyt jotain vikaa, kun tiedän, mistä hän puhuu ja erotan myös nämä hajut toisistaan?
Kiitos, ihan tätä vain tarkoitin. Että sellaisen hajun itsessäni olen havainnut enkä pidä siitä, joten se on yksi syistä miksi en pidä kesästä ja kuumista helteistä jolloin aurinkoa ei yksinkertaisesti voi vältellä koko aikaa. Tällainen yksittäinen lause sitten avasi jonkun auringonhajuraivon (vrt. laturaivo :D) täällä. Joo niin kuulemma on hikeäni jota en haista - paitsi että nimenomaan haistan sen ja siksi käyn suihkussa. Logiikka hoi! Taattua AaVee-tasoa ;). Mut ei siinä mitään, onhan ihmisiä jotka eivät haista homettakaan. Tai joiden mielestä Pepsi ja Coca Cola maistuvat samalta. Tai turkoosi ja petrooli ovat sama väri. Jne jne.
Vierailija kirjoitti:
Terkut vaan Saksasta, olisinpa vain Suomessa. Täällä ollut jo monta päivää 34-37 astetta. Lapsilla koulu ja paljon kokeita tiedossa lähipäiville. Tuhannesti mielummin olisin Suomessa vaikka olisi alle 15.
öö ? Siis sut on kidnapattu ja viety väkisin Saksaan ?
Sinccis
Täällä valaat puhuvat haista.
Sinccis
Valashai!
En ole vielä kertaakaan tänä kesänä päässyt käyttämään narubikineitä. Odotan yhä sopivaa lämpötilaa. Tänäänkin syystakki päällä ollut koko päivän.