Täällä Saksassa on aivan S-tanan kuuma.
Kommentit (224)
Olen Kreikassa ja täällä on +29 astetta. Juuri sopiva!
Näytti sääennusteiden mukaan helle helpottavan ensi viikolla Saksassakin. Itse asiassa pudotus lämpötiloissa taitaa Saksassa olla rajumpi kuin mitä täällä Suomessa. :D
+30C ja risat on vielä ihanan lämmin, mutta +40C sisämaassa on jo s-tanasta.
Nim. kokenut
Täällä helletrollit edelleenkin puhuvat "lämmöstä" kun aiheena yli 30c tappohelteet. Pentuja ja mielenterveystapauksia suurin osa, pari pertsaa perähikiän ikiroudastakin(nämä eivät millään ymmärrä että nyt ei puhuta mistään satunnaisesta muutaman päivän +30c keleistä)
Mutta mukava huomata että täälläkin suurin osa on järkevää normaali porukkaa joka ymmärtää ettei suomi ole ikinä ollut mikään hirmuhelle maa ja jos äkillinen muutos tapahtuu on aika huolestua.
Karmivaa huomata että joillekkin luonnon palaminen,satojen kärventyminen ja veden haihtuminen on yhdentekevää jos vain pääsee hellehulluilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toi edes ole mikään oikeesti kuuma ilma! Oon ollu dubaissa ja oli 44 ja sit yöllä oli yli 30 koko ajan. Kaikki oli ihan normaalisti töissä ja ei se niitä näyttäny haittaavan yhtään ja käytiin shoppaa paljon ja tosi paljon otettiin aurinkoa. Ne sano et jos on yli 50 tai 60 nii sit on kuuma
Siihen, miltä helle tuntuu, vaikuttaa lämpötilan lisäksi myös ilmankosteus. Asiahan on niin, että ihmiskeho erittää hikeä, koska se haihtuessaan viilentää kehoa. Jos lämpötila on korkea ja ilmankosteus myös, tätä haihtumista ei pääse tapahtumaan, eikä keho viilenny.
Koska Suomi on sateinen ja soinen maa, täällä helteet tuntuvat todella inhottavilta jo 25 ja 26 asteen kohdalla. Lukuun ottamatta talvipakkasia ja alkukevättä, Suomessa ilmankosteus laukkaa melkeinpä aina 90% paremmalla puolella.
Itse olen ollut Etelä-Euroopassa kuumaan aikaan, mutta sateita ei ole ollut ja ilmankosteus alhainen, joten olotila on ollut korkeahkosta lämmöstä huolimatta ok, toisin kuin täällä "suomaassa".
Noinkohan.
Lämpötila19,4 °C
Kosteus52 %
Kastepiste9,4 °C
Edeltävän tunnin sademäärä0,0 mm
Tuulen nopeus5 m/s
Tuulen suuntakaakkoistuulta (150°)
Tuulen puuska7 m/s
Paine1001,8 hPa
Näkyvyys50 km
Pilvisyysmelkein pilvistä (7/8)
Lumensyvyys-
50% todennäköisyys sateelle, eli aika suuri tänään, silti ilmankosteus "vain" 52%, aikakaukana kuitenkin puhumastasi 90%. Kuullostaa joltain tropiikilta.
Sinccis
Saksassa ei ole mitään hirmuhellettä enää ensi viikolla. Ranskasta en tiedä. Etelä-Euroopassa kovat helteet näyttävät jatkuvan.
Melko "suomalaisia" lämpötiloja:
Matalapaine vielä päällä, joka käsittääkseni vielä tuo kosteutta tänne alempiin kerroksiin.
Näin Vantaalla. Mutta tämmöistä se netti on .. täynnä huuhaa puheita.
Sinccis
Täytyy vain olla vähän medialukutaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei toi edes ole mikään oikeesti kuuma ilma! Oon ollu dubaissa ja oli 44 ja sit yöllä oli yli 30 koko ajan. Kaikki oli ihan normaalisti töissä ja ei se niitä näyttäny haittaavan yhtään ja käytiin shoppaa paljon ja tosi paljon otettiin aurinkoa. Ne sano et jos on yli 50 tai 60 nii sit on kuuma
Dubain lämpöennätys on +48, joten siellä asuvat ovat laittaneet vähän omaa lisää noihin 50 ja 60 asteen kuumuusrajoihin.
Toiseksi, ulkotöitä noissa maissa tekee siirtotyöläiset. (Ja heitä kuoleekin kuin kärpäsiä.) Paikalllset viettävät päivänsä ilmastoiduissa sisätiloissa ja autoissa.
Vierailija kirjoitti:
Auringon haju on tuttu minullekin. Minulla on kyllä äärimmäisen herkkä hajuaisti, homealtistuksen vuoksi herkistynyt. Kun aurinko paistaa vaikkapa paljaaseen juuri pestyyn käteen jonkin aikaa, käsi tuoksuu auringolta, ja se ei ole hien haju. Käden ulkopuolella ei ole hikirauhasia eikä likaa, vain sellainen kuumentunut iho tuoksuu auringolta. Se ei ole hyvä haju. Vähän kuin paistuvan ruuan tuoksu. Ehkä ihohuokoset avautuvat ja päästävät ulos jotain. Myös lapsen iho tuoksuu auringolta. Eikös yhdessä runossakin puhuta siitä?
Tässä on syy siihen, miksi inhoan auringonsäteitä ihollani: minua vaivaa auringon kuumentaman ihon haju. Olen vältellyt auringonpaistetta koko aikuisikäni, ja aina, kun joudun oleskelemaan auringossa edes lyhyen aikaa, en saa rauhaa ennen kuin pääsen suihkuun.
Onkohan kysymys samasta ilmiöstä, kun pystyn haistamaan saunassa käyneen ihmisen vain suihkussa käyneiden joukosta? Olin 90-luvulla bussiemäntänä pitkillä matkoilla, joilla joissakin hotellihuoneissa oli oma sauna. Yhtenä aamupäivänä kysäisin eräältä ulkomaalaiselta pariskunnalta, olivatko aamulöylyt olleet hyvät. Minä haistoin heissä saunan, vaikka he olivat ihan yhtä kuivia ja puhtaita kuin muutkin, eivätkä enää edes punakoita löylystä. Tästä tuli eräänlainen ohjelmanumero: opas osoitti aamusaunassa käyneet tarkasti kuin huumekoira. Kukaan muu ei pystynyt samaan, oli sitten suomalainen tai ei.
Ihon kuumentuminen lienee saunan ja auringon yhteinen tekijä. Erona on se, että saunoja on miellyttävän tuoksuinen, auringossa oleskellut taas pahanhajuinen. Saunoja on peseytynyt, auringosta suoraan tullut ei ole.
Hajuaistini ei välttämättä ole tarkempi kuin muilla, mutta tunnen hajut usein eri tavalla kuin moni muu: tulen pahoinvoivaksi esimerkiksi ruusun ja juuri leikatun ruohon tuoksusta, jota yleisesti rakastetaan. Minä taas rakastan veden tuoksua, jota muut eivät edes tunnista. Jotten vaikuta ihan pähkähullulta, minun on mainittava, että en sentään pysty näkemään hiilidioksidia, vaikka joku kuulemma pystyy siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dubain lämpöennätys on +48, joten siellä asuvat ovat laittaneet vähän omaa lisää noihin 50 ja 60 asteen kuumuusrajoihin.
Toiseksi, ulkotöitä noissa maissa tekee siirtotyöläiset. (Ja heitä kuoleekin kuin kärpäsiä.) Paikalllset viettävät päivänsä ilmastoiduissa sisätiloissa ja autoissa.
Juuri näin. Minä asuin Dubaissa kahdeksan kuukautta, enkä kärsinyt kuumuudesta ollenkaan. Jokaisessa rakennuksessa ja autossa oli ilmastointi, ja siirtyminenkin sujui useimmiten niin, ettei ulkona tarvinnut käydä. Olin ulkona vain harvoin, silloinkin auringonlaskun jälkeen esimerkiksi jonkin huvilan puutarhassa. Rannalla kävin yhden kerran iltayöstä, mutten pitänyt tulikuumaksi jääneestä hiekasta.
Ulkotöissä olevat ovat eläneet kuumassa ilmastossa koko ikänsä, joten heidän sietokykyään ei pidä ihmetellä. Eivät hekään ihan mitä vain kestä, mutta ei kuumuuteen tuupertuneista uutisoida. Halpaa työvoimaa on saatavilla yllin kyllin, ja kun yksi lähtee, toinen on jo ovella tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi pääsen parin viikon päästä italiaan lämmittelemään. Ei voi kun itkeä kun katsoin ensi viikon suomen lämpötiloja, meille päin luvattiin 14-17 astetta. Suomi on kylmä ja ankea maa säitten ja ihmisten puolesta.
Miksi sinä olet ankea?
Vierailija kirjoitti:
Näytti sääennusteiden mukaan helle helpottavan ensi viikolla Saksassakin. Itse asiassa pudotus lämpötiloissa taitaa Saksassa olla rajumpi kuin mitä täällä Suomessa. :D
Kumpa näin olisikin. Meilläpäin nuo helpottavat lukemat laskettaisiin Suomessa vielä helteeksi. Luvassa tämään 31, ti-su 24-30.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, Suomeen tulee taas surkea heinäkuu vaihteeksi, säälittävät 13-17 astetta koko kuun. Jotenkin niin arvattavaa viime vuoden mahtavan heinäkuun jälkeen, jonka lämpötiloja tosin heikkokuntoiset valittelevat. Suomalaiset vaikertaa, kun hikikarpalo juoksee selässä silloin tällöin - voi kauheeta, en kestä hikeä, en halua siis yli 20 asteen lämpöä!
Miksi on oltava koko ajan 5-10 astetta kylmempää, kuin mitä heinäkuussa pitäisi olla päivän keskimääräinen ylin lämpötila? Miksi heinäkuut on nykyään muuttuneet viime vuoden poikkeusta lukuunottamatta huhtikuiksi? Mistä/miksi on ilmeisesti keksitty, että heinäkuussa päivän keskimäär. ylin lämpötila etelä-Suomessa on 22 - ei ole! - se on selvästikin 16 astetta Etelä-Suomessa, koska heinäkuussa on 16 astetta ja pilvistä. Muissa maissa on kesä, Suomessa on huhtikuu, vaikka pitäisi olla kesä.
Ihanaa, olen tulossa heinäkuuksi Suomeen ja odotan jo innolla alle 20 asteen lämpötiloja! Toivottavasti voi pitää pitkähihaisia vaatteita koko loman ajan <3.
Laihduta hyvä ihminen niin ei tarvitse piilotella ja hävetä kroppaa. Ei sillä että se kroppa ketään muuta häiritsee kuin sinua itseään.
Ahhahahaha, oletpa hauska.
Tiedoksesi että pidän siitä tunteesta kun ihollani on vaatetta.
Ja minä pidän siitä tunteesta kun ei ole muuta kuin shortsit jalassa ja aurinko laittaa veren kiertämään. Lihakset ja suonet pullottaa. Tuntee miten sisäinen patteri latautuu kun aurinko paistaa ja on lämmintä.
Hyvä sulle :). Olemme siis erilaisia - itselläni aurinko iholla tuntuu pahalta. Kamalin tunne kesällä on jos joutuu olemaan kauan auringossa, iho tavallaan haisee siltä lämmöltä (ei hieltä, vaan auringolta). Pakko mennä heti suihkuun ja saada se tunne pois. Siispä toivon viileää heinäkuuta Suomeen.
Se on sun ominaistuoksu. Joka ihmisellä on oma haju tai tuoksu. Ruokavaliolla ja liikunnalla voi vaikuttaa tuohon ominaistuoksuun.
Ei ole. Ominaistuoksuni on hyvä. Auringossa olon jälkeen iholla on "auringon haju" eli aurinko tuo iholleni pahan hajun. Ei se mihinkään ruokavalioon liity van siihen aurinkoon. Varmastikin jokin kemiallinen reaktio kyseessä.
Mullekin on tuttua tuo auringon haju. Ällöttävä haju ja ihan eri kuin ihmisen oma tuoksu. Se haisee lapsen ihollakin pahalta ja jokaisella samalta, ei siis ole ominaistuoksusta kyse!
Käykää suihkussa hyvät ihmiset. Aurinko kärtsää sitä pesemätöntä ihoanne. 2-3 kertaa päivässä on normaalia käydä suihkussa Euroopassa. Suomessa haistaa nämä kerran viikossa suihkussa kävijät ja ne ketkä eivät pese pérsettään vedellä vaan pyyhkivät paperilla. Kaupassa on järkky haistaa kun kävelee jonkun perässä se pesemättömän pérseen ja paskan haju. Moukkamaista.
Nytkö se hiilijalanjälki jo citi-ihmiseltä unohtui?
Vierailija kirjoitti:
Voi kodittomia eläin parkoja 🙁
Entäs kodittomat ihmiset?
Joitakin kesiä takaperin erään keski-euroopan maan lämpömittarit näyttivät 46 astetta. Miettikääpä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko lukema nyt siellä, missä oleskelet?
34 astetta
Upea sää. Alkaa veri kiertämään.Kateeksi käy:(
Taidat olla muumio..
Tai ainakin yli 70-vuotias.
20 on jo liikaa.
En ole koskaan pitänyt kuumuudesta - lapsena kaikkein vähiten: mitään ei voinut tehdä.
No, Kontulassa suuria nurmikkoalueita kasteli sadettajat; niiden alla kirmailimme kuumina hellepäivinä 70-luvulla.
20 asteisen helteen kestää jotenkin, jos yöksi laskeutuu mukava 10 astetta, ja saa nukutuksi kunnolla.
Odotan lämmöllä tulevia kirpeitä pakkasia, jolloin pääsen kävelemään lenkille.
Upea sää. Alkaa veri kiertämään.Kateeksi käy:([/quote]
Taidat olla muumio..
Tai ainakin yli 70-vuotias.[/quote]
Näkihän tosta että joku penikka vaudissa,ovat saaneet uuden trolli-innon tappavista keleistä,milloin ovat saharassa paistamassa makkaraa eikä tuntunut missään-oikea kesä sää,milloin uivat tsunamissa tai perä-kaukasian -40c ssä shortsit jalassa drinksuja juoden. milleniaaleilla on hyvin outo huumorintaju..Helposti unohtui viime vuoden hellehelvetti joka oli täälläkin.
Mitä pölvästejä,se on kyllä napakka viileys mikä pistää veren kiertämään ja järjen juoksemaan!
Hiki tuoreeltaan ei haise kuten vanha hiki