30-vuotias johtaja - voiko tämä onnistua?
Minulla on korkeakoulututkinto ja nyt alani kannalta yksi hyvä pesti on tullut julkiseen hakuun. Olen aiemmin asettanut tämän tehtävän itselleni tavoitteeksi, mutta nyt tuntuu, että olen liian nuori tähän tehtävään. Työnkuva on johtaja.
Yritän puhua itsellinen järkeä, myös nuori voi ottaa vastuullisen työn itselleen (jos siis tulee valituksi). Meillä on 31- ja 32-vuotiaat ministerit. Li oli 27-vuotias kun hänestä tuli keskisarjan poliittisen puolueen pj.
Voisitko sinä nähdä 30-vuotiaan johtajan työelämässä?
Kommentit (18)
Henkilökohtaisesti en valitsisi nuorta, mutta kyllä jotkut tyhmät niin tekee ja siksi itsekin hakisin sitä paikkaa vaikka olisin nuori.
Sun ei tarvi ollenkaan välittää mikä olisi valitsijalta viisainta. Se on hänen asiansa. Tyrkylle vaan.😀
Nuoria naisia nostetaan hirmuisella vimmalla johtajiksi tällä hetkellä. Jos olet itse nainen, niin tartu nyt ihmeessä tähän tilanteeseen! Muutaman vuoden päästä lasihissiä ei enää ole.
Ei se ole iästä kiinni vaan asenteesta ja osaamisesta. Ihan ääriesimerkkinä voisi ajatella että sodan aikana 25-vuotias reserviupseeri saattoi komentaa yli tuhannen miehen pataljoonaa sellaisissa paikoissa missä kuollaan.
Että kyllä kolmekymppinen pystyy jotain paperinpyörittelyhommaa johtamaan ja organisoimaan.
Hae sitä paikkaa.
Hei kiitos tsemppiviesteistä! Ehdottomasti aion nyt hakea.
Toinen asia mikä mietityttää on se, että miten bisneksen toinen puoli näkee nuoren johtajan. Otetaanko häntä tosissaan?
Yleensä minulla ei ole ongelmia luottaa itseensä, mutta olin ajatellut siirtyväni vastuullisiin johtotehtäviin vasta 35-ikävuoden paikkeilla. Toki 4-5 vuotta menee nopeaan.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen pomoni oli 25 vuotias, ja paras pomo tähän saakka. Ei liikaa päällepäsmäröinnyt ja ymmärsi että ei tiedä kaikkea, toisin kuin suurin osa 50+ vuotiasta pomoistani.
Näin.
Vuodet eivät automaattisesti tuo monille ihmisille viisautta tai edes sitä "elämänkokemusta".
25v voi olla paljon, paljon viisaampi, kauaskatseisempi, analyyttisempi ja reilumpi kuin vaikka 65v. Ihmiset ovat yksilöitä. Ikä ei määrittele ihmistä.
Hyvä johtaja on hyvä johtaja iästä riippumatta. Kyllähän esim. Aleksanteri Suuri oli kampanjansa alkaessa parikymppinen nuori, ja ollessaan kolmen kympin tienoilla hänen maineensa oli jo niin suuri että tuhansia ihmisiä ympäri maailman liittyi hänen joukkoihinsa vapaaehtoisesti ja innolla.
Minulle ei ole mitään väliä onko johtaja 25v, 35v, 55v vai 80v, kunhan hän on järkevä, asiallinen, reilu, analyyttinen ja rohkea. Nämä ominaisuudet voivat esiintyä aivan minkäikäisen henkilön kehossa tahansa. Vastaavasti minkäikäinen tahansa voi olla hirviö ja täysin epäpätevä surkea johtaja.
Riippuu tietysti alasta ja tehtävästä. Kokemustahan 30 vuotiaalla ei voi olla, mutta joillakin aloilla se ei haittaa. Esim jos koko ala tuore.
Toisaalta jos kaikki työntekijät on vanhempia, niin voi olla vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Hei kiitos tsemppiviesteistä! Ehdottomasti aion nyt hakea.
Toinen asia mikä mietityttää on se, että miten bisneksen toinen puoli näkee nuoren johtajan. Otetaanko häntä tosissaan?
Yleensä minulla ei ole ongelmia luottaa itseensä, mutta olin ajatellut siirtyväni vastuullisiin johtotehtäviin vasta 35-ikävuoden paikkeilla. Toki 4-5 vuotta menee nopeaan.
-ap
Kun otat toisen osapuolen tosissaan ja osoitat itse olevasi vakavissasi niin ikä on vain numero. En siis tarkoita että vakavalla synkkää ryppyotsaisuutta vaan ”tositarkoituksella” toimimista. 😁
Tässä ”vanha” kokenut ammattijohtaja. Hae vaan paikkaa, pitää uskoa itseensä. Kunhan vältät nuorten perusvirheen; eli sen että yrität päteä ja tehdä jyrääviä päätöksiä alaistesi yli ihan vain mahtia näyttääksesti ja asemaa vahvistaaksesi. Olen nuoria johtajia seurannut ja erittäin moni sortuu tähän, tietenkin silsi että kun kunnioitusta ei vielä ole niin luullaan että tällä sen saa.
Oikeasti johtaja on palveluammatti. Siis niin että sinä mahdollistat muille sen että je tekevät työnsä. Minäkin olen joskus köynyt ostamassa jopa vessapaperia kun se on ollut loppu - ilman että arvovalta karisee. Minä fasilitoin, muut tekevät tuloksen.
T. VP 46v
Vierailija kirjoitti:
Tässä ”vanha” kokenut ammattijohtaja. Hae vaan paikkaa, pitää uskoa itseensä. Kunhan vältät nuorten perusvirheen; eli sen että yrität päteä ja tehdä jyrääviä päätöksiä alaistesi yli ihan vain mahtia näyttääksesti ja asemaa vahvistaaksesi. Olen nuoria johtajia seurannut ja erittäin moni sortuu tähän, tietenkin silsi että kun kunnioitusta ei vielä ole niin luullaan että tällä sen saa.
Oikeasti johtaja on palveluammatti. Siis niin että sinä mahdollistat muille sen että je tekevät työnsä. Minäkin olen joskus köynyt ostamassa jopa vessapaperia kun se on ollut loppu - ilman että arvovalta karisee. Minä fasilitoin, muut tekevät tuloksen.
T. VP 46v
Kiitos hyvistä ohjeista!
-ap
Vierailija kirjoitti:
Nuoria naisia nostetaan hirmuisella vimmalla johtajiksi tällä hetkellä. Jos olet itse nainen, niin tartu nyt ihmeessä tähän tilanteeseen! Muutaman vuoden päästä lasihissiä ei enää ole.
Pitää paikkansa, mutta jos ap hakee jonkin viraston tai laitoksen johtoon, niin tuskin naistakaan voidaan tai uskalletaan valita piikkipaikalle aivan noin lyhyellä kokemuksella. Muut hakijat valittaisivat saman tien asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää paikkansa, mutta jos ap hakee jonkin viraston tai laitoksen johtoon, niin tuskin naistakaan voidaan tai uskalletaan valita piikkipaikalle aivan noin lyhyellä kokemuksella. Muut hakijat valittaisivat saman tien asiasta.
Luin väärin, ei ollutkaan välttämättä julkisesta sektorista kyse. Sitten voi hyvinkin olla mahdollista!
Eräs yrittäjä laittoi tyttärensä pomoksi kun tämä oli 22 vuotias.
Se firma kaatui kun työntekijät pikkuhiljaa lähti ja uudet ei pysyneet kauaa.
tuohon meni muutama vuosi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin väärin, ei ollutkaan välttämättä julkisesta sektorista kyse. Sitten voi hyvinkin olla mahdollista!
Julkisella sektorilla paikat on katsottu jo valmiiksi ”sopivalle”.
Ihan hyvin voit hakea paikkaa. Ei se ikä mitään merkitse.
Hyvä päällikkö voi olla niin nuori kuin vanhakin. Siihen vaikuttaa muut tekijät.
Tsemppiä hakuun.
Kiitos kaikille tsemppaavista viesteistä. Niinhän se on, että ikä on vain numero. Haen ja valitsijat sitten päättävät olenko oikea henkilö pestiin.
-ap
Ensimmäinen pomoni oli 25 vuotias, ja paras pomo tähän saakka. Ei liikaa päällepäsmäröinnyt ja ymmärsi että ei tiedä kaikkea, toisin kuin suurin osa 50+ vuotiasta pomoistani.