Annatko teinin huone olla kuin pommin jäljiltä? Suljet vaan oven etkä välitä? Vai pakotako siivoamaan kerran viikossa?
Kommentit (8)
Jos tärkeämpiä vieraita tulee joutuu siivoamaan. Jos ei pyykit ole kulkeutuneet pyykkikoriin asti saa olla ilman puhtaita vaatteita. Eläinten jäljet vaadin siivoamaan riittävän usein.
Meillä 1+v jo harjottelee iltapuuron kiehuessa, että kuinka niitä leluja sinne laatikkoon viedään TAKAISINKIN PÄIN........
et kai kuvittele että kullannuppusi teininä siivoaa kauniista pyytämättä??
Kyllä mekin 1+ ja vielä koulun ekoilla luokilla poimittiin tavarat paikoilleen... Mutta ei se teini enää itse jaksa jos ei kukaan ole vahtimassa. Kyllä sinäkin tulet huomaamaan sen, vaikka oletkin noin täydellinen.
Toisaalta teinin huone on teinin huone. Voin sulkea oveni jos minua häiritsee, eikä vieraittenkaan tarvitse siellä käydä ellei teini itse anna siihen lupaa. Jos teini kokee voivansa viedä omat vieraansa siihen sekamelskaan, asian ei pitäisi kuulua minulle.
Ja toisaalta taas... Jos en pakota teiniä pitämään huolta omasta huoneestaan, oppiiko hän koskaan arvostamaan sitä mitä hänellä on? Oppiiko hän kantamaan vastuuta omasta osastaan tätä universumia, vai tottuuko hän siihen, että hänen ei tarvitse huolehtia mistään, koska häntä ei siihen pakoteta. Omasta huoneestaan ja tavaroistaan huolehtiminen on kuitenkin lähin ja yksinkertaisin tapa opettaa nuorelle ja lapsellekin vastuuta. Jos hän ei saa sitä vastuuta opetella nyt minun kanssani, joutuuko hän opettelemaan sen kantapään kautta myöhemmin, vai tuleeko se automaattisesti siinä vaiheessa kun hän alkaa itse maksaa tavaroistaan ja kodistaan?
Päädyin siihen, että teini saa pitää oman huoneensa missä kunnossa haluaa, mutta hänen on osallistuttava perheen yhteisten tilojen huoltamiseen siivouspäivinä ja tekemällä oman osansa kotitöistä päivittäin. Nyt kun tytöllä on alkanut käydä poikia kylässä, on oma huonekin siistiytynyt useammin kuin ennen.
Tiedä sitten onko ratkaisuni ollut huono. Mistä tuon tietää, ennen kuin tyttö on aikuinen ja elänyt omaakin elämää jonkin aikaa.
osaa ja haluaa siellä omassa asunnossaan siivota... Meillä on pienempän kaikki lapset osanneet vallan mainiosti siivota jälkensä, mutta tuossa iässä se näköjään vaan kuuluu osana murrosiän kuvioihin.
Vierailija:
Toisaalta teinin huone on teinin huone. Voin sulkea oveni jos minua häiritsee, eikä vieraittenkaan tarvitse siellä käydä ellei teini itse anna siihen lupaa. Jos teini kokee voivansa viedä omat vieraansa siihen sekamelskaan, asian ei pitäisi kuulua minulle.
Ja toisaalta taas... Jos en pakota teiniä pitämään huolta omasta huoneestaan, oppiiko hän koskaan arvostamaan sitä mitä hänellä on? Oppiiko hän kantamaan vastuuta omasta osastaan tätä universumia, vai tottuuko hän siihen, että hänen ei tarvitse huolehtia mistään, koska häntä ei siihen pakoteta. Omasta huoneestaan ja tavaroistaan huolehtiminen on kuitenkin lähin ja yksinkertaisin tapa opettaa nuorelle ja lapsellekin vastuuta. Jos hän ei saa sitä vastuuta opetella nyt minun kanssani, joutuuko hän opettelemaan sen kantapään kautta myöhemmin, vai tuleeko se automaattisesti siinä vaiheessa kun hän alkaa itse maksaa tavaroistaan ja kodistaan?Päädyin siihen, että teini saa pitää oman huoneensa missä kunnossa haluaa, mutta hänen on osallistuttava perheen yhteisten tilojen huoltamiseen siivouspäivinä ja tekemällä oman osansa kotitöistä päivittäin. Nyt kun tytöllä on alkanut käydä poikia kylässä, on oma huonekin siistiytynyt useammin kuin ennen.
Tiedä sitten onko ratkaisuni ollut huono. Mistä tuon tietää, ennen kuin tyttö on aikuinen ja elänyt omaakin elämää jonkin aikaa.
joko suljen huokaisten ovet tai sit karjun jokaiselle naama punasena.