Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko karkkia lapselle/viikko?

Vierailija
29.06.2019 |

Meillä nelivuotias saa valita viikonlopuksi kaksi tikkaria (yleensä chupa chupsin mansikka ja joku muumitikkari jonka kuvassa on Pikku Myy) ja saa yhden aina päiväruuan jälkeen. Lapsi on ihannemittainen eikä halua viikolla sokeriherkkuja.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule, ihan niin paljon kuin vain jaksaa syödä. Ettei vain tule aikuisena traumoja ja syömishäiriöitä.

Vierailija
2/21 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsilla, 5 ja 8, on karkkipäivä kerran viikossa. Aika pieniä määriä karkkia ostetaan, mutta eivät nuo kyllä kerralla jaksa sitä edes paljon syödä (eli ei siis tule kiistaa määristä). Joskus saattaa olla muulloinkin karkkia.

Mä oon kyllä sitä mieltä, että tikkari on huonoin karkkivaihtoehto, koska siinä sitä sokeria pidetään suussa pitkiäkin aikoja. Oon kaveriltani oppinut kätevän tavan, että lasten annetaan syödä tikkaria enintään 10 min, sitten se pitää pureskella tai heittää pois. En osta koskaan lapsille tikkareita, mutta joskus niitä aina saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta karkkia on parsakaali, opeta hänet syömään sitä karkkien sijasta.

Jos karkkien olemassaolosta ei tiedä, niin ei niistä myöskään tule ongelmaa.

Vierailija
4/21 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 6 kg.

Vierailija
5/21 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään.

Vierailija
6/21 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niistä tule ongelmaa silloinkaan, vaikka niistä tietää. Todennäköosyys ongelman syntymiselle on suurempi, jos lapselta yrittää pimittää asioita. 

Vierailija
7/21 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä paras idea.

Vierailija
8/21 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsilla, 5 ja 8, on karkkipäivä kerran viikossa. Aika pieniä määriä karkkia ostetaan, mutta eivät nuo kyllä kerralla jaksa sitä edes paljon syödä (eli ei siis tule kiistaa määristä). Joskus saattaa olla muulloinkin karkkia.

Mä oon kyllä sitä mieltä, että tikkari on huonoin karkkivaihtoehto, koska siinä sitä sokeria pidetään suussa pitkiäkin aikoja. Oon kaveriltani oppinut kätevän tavan, että lasten annetaan syödä tikkaria enintään 10 min, sitten se pitää pureskella tai heittää pois. En osta koskaan lapsille tikkareita, mutta joskus niitä aina saa.

Tikkarit on siitä kivoja että kokonaismäärä on pieni mutta yksi riittää pitkäksi aikaa. Xylitol -pastillit on käytössä :) Ap

Vierailija
9/21 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tikkarit on siitä kivoja että kokonaismäärä on pieni mutta yksi riittää pitkäksi aikaa. Xylitol -pastillit on käytössä :) Ap

Hammaslääkärit ovat eri mieltä: https://yle.fi/uutiset/3-7709893 ("Tikkari pilaa lapsen hampaat jopa pahemmin kuin muut karkit")

Vierailija
10/21 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lapset saa viikottain karkkia. Jäi aikoinaan esikoisen pahojen allergioiden takia kaikki herkut pois ruokavaliosta eikä olla niitä sen koommin enää takaisin säännölliseen käyttöön osattu ottaa.

Karkkia syödään ainoastaan jouluna (vihreitä kuulia). Suklaata ostetaan muutaman kerran vuodessa, pääsiäisenä suklaamunat ja pari kertaa vuodessa ostan suklaalevyn kaupasta ja se jaetaan perheen kesken (6 henkeä).

Vierailija
11/21 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, vielä pastilleja perään.  Ei se xylitol tee karkista haitatonta eikä hampaita pelasta.  Happohyökkäyksen saa loppumaan terveellisestikin, juuston palalla.

Vierailija
12/21 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaa on terveellisintä karkkia. Siinä ei ole väriaineita eikä muita keinojuttuja. Meillä saavat suklaapötkön tai suklaakeksejä karkkipäivänä, satunnaisesti muulloinkin on jälkiruokana vaikka mansikoita ja kermavaahtoa. Ihan peruskarkkeja ei koskaan, eivät edes halua niitä.

Vierailija
13/21 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette sitä mieltä että yksi tikkari kahdesti viikossa ja hammaslääkäriliiton suosittelemat pastillit vie lapselta hampaat niin ollaan rauhassa eri mieltä. Ap

Vierailija
14/21 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään karkkia ehkä kerran viikossa. Alkukesän hellepäivinä tuli kyllä syötyä jäätelöä joka päivä, mutta silloin ei toisaalta syöty karkkia tai muuta makeeta. Minä en ole kovin rajoittanut lasten syömisiä. Jos ostan kaupasta jotain, on se kaikki ostettu syötäväksi. Joka päivä on tarjolla lämmin ateria. Kaikkiruokaisia lapsia ovat.

Vierailija
15/21 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olette sitä mieltä että yksi tikkari kahdesti viikossa ja hammaslääkäriliiton suosittelemat pastillit vie lapselta hampaat niin ollaan rauhassa eri mieltä. Ap

Ei, vaan että jos nyt sitä karkkia kuitenkin annat, niin miksi pitää antaa se karkki juuri siinä pahimmassa muodossa ihan säännöllisesti? Mikset anna vaikkapa pientä karkkiaskia? En minä ole sitä mieltä, kun en ole hammaslääkäri, vaan hammaslääkärit ovat. 

Vierailija
16/21 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et tee itse omia karkkeja, vaikka suklaata jota lapsetkin sitten söisi?

Suklaa on itse tehtynä helppoa. 100% Kaakaojauhe, Kookosöljy, Hunaja sekoitetaan yhteen ja annetaan jäähtyä jääkaapissa. Sekaan voi laittaa mitä tahansa alkaen vaikka mantelirouheesta, rusinoista ja merisuolahiutaleista.

Siinä on karkki, jonka syöminen tekee jopa hyvää terveydelle.

Vierailija
17/21 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan että jos nyt sitä karkkia kuitenkin annat, niin miksi pitää antaa se karkki juuri siinä pahimmassa muodossa ihan säännöllisesti? Mikset anna vaikkapa pientä karkkiaskia? En minä ole sitä mieltä, kun en ole hammaslääkäri, vaan hammaslääkärit ovat. 

Minusta tikkari ei opeta napostelemaan. Käsi ei käy useasti laatikolla vaan on se yksi tikkari josta nauttii. Mutta kukin tavallaan. Ap

Vierailija
18/21 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa viikossa on joku leivonnainen(itse tehty) keksiä tai suklaata tarjolla, karkkia ehkä korkeintaan kerran kuussa. Harvoin vaativat karkkia tai herkkuja, kun nälkä pidetään pois monipuolisella ruualla ja välipaloina.

Vierailija
19/21 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tällaisiin uskalla edes vastata, jos lapsi saa syödä enemmän kuin yhden lakupatukan kerran kuukaudessa. Muuten menee vikaan ja pahasti, hampaat ja elämä pilalla.

Vierailija
20/21 |
29.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuisin sai pienenä just jotain tikkareita, suklaarivin tms. Pieniä määriä, mutta sekä la että su. Nyt 12v tilaa viikonlopuksi suklaalevyn/karkkipussin tms ja jakaa sen edelleen 4 osaan ja syö aamupalojen ja päivällisten jälkeen osissa. Oon mä sille joskus sanonut että mulle on ihan sama vaikka vetäisi kerralla, mutta jatkaa tuota pikkulapsena omaksumaansa tapaa. Koulun diskossa, leffassa tms tilaisuuksissa syö sen verran kuin syö tai raaskii itse ostaa.

4 muumitikkaria tarhaikäisenä viikossa eikä vielä yhtään reikää.... Toki tuo purentavirhekin voi olla tikkarista peräisin...not.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän