Miksi polveni kipeytyvät?
Miksi polveni kipeytyvät autolla ajaessa, junassa tai lentokoneessa? Erityisesti jos joudun istumaan vaikkapa tunnin polvet koukussa.
Kaikessa netistä löytyvässä tiedossa puhutaan polven kipeytymisestä rasituksessa. Itsellänihän polvi ei ole rasituksessa, vaan levossa, mutta koukussa, kun kipua tulee.
Kipu ei ole sietämätöntä, ei sitä voisi kai edes kivuksi sanoa, mutta tulee tunne että polvi on pakko saada suoraksi..
Onko muilla samaa? Mistä tämä voisi johtua? Ylipainoa minulla ei ole.. Ja olen alle 30. Vähän lättäjalkaa ehkä.. Mutta luulisi että näistäkin johtuessaan se oireilisi muutoinkin.
Mikä aiheuttaa koukussa pitämisessä kipeytymisen? Kiitos!
Kommentit (18)
Mulla oli tuota samaa sinun ikäisenäsi, lääkärin neuvo oli vahvistaa lihaksia polven ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli tuota samaa sinun ikäisenäsi, lääkärin neuvo oli vahvistaa lihaksia polven ympärillä.
Selvä kiitos. En paljoa urheile, mutta täytyy varmaan alkaa tekemään jotain. Minkähänlaiset liikkeet voisi olla parhaita? ap
Onko sulla niin että liikkeessä sitten on parempi. Tavallaan jäykistyvät levossa. Mulla oli kerran tuollein, on tosi kipee ja tuntuu kuin vasaralla olis ruhjottu polvet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvä kiitos. En paljoa urheile, mutta täytyy varmaan alkaa tekemään jotain. Minkähänlaiset liikkeet voisi olla parhaita? ap
Googlaa liikkeitä nelipäisen reisilihaksen treenaamiseen. Eli kuntosalille tai kotonakin voi apuvälineiden kanssa. Fillarointi on myös hyvä laji.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla niin että liikkeessä sitten on parempi. Tavallaan jäykistyvät levossa. Mulla oli kerran tuollein, on tosi kipee ja tuntuu kuin vasaralla olis ruhjottu polvet.
Kyllä, liikkeessä ei mitään ongelmaa. Pystyn kävelemään huoletta pitkiä matkoja ym. Ainoastaan jos istun pitkään jalat koukussa niin tulee tämä polvikipu. Ja erityisesti aina jos joutuu istumaan bussissa, lentokoneessa tai autossa niin että ei saa oikaistua jalkoja suoraksi. Aina kotona (tälläkin hetkellä) istun jalat suorassa joten oireita ei tule. Ainoastaan jos olen "pakotettuna" istumaan polvet koukussa pitkään.
Ihmettelen aina, kuinka muut matkustajat vaikkapa bussissa voivat olla parikin tuntia polvet koukussa.
Yritän aina katsoa julkisissa paikat, joissa voin istua jalat suorassa mutta esimerkiksi tänään se ei onnistunut ja nyt polvet on kipeät..
ap
Mullaki kipeytyy varsinkin vasen polvi jos paljon koivet koukussa istun . Teen sitte ”polkupyörän polku” liikettä jommalle kummalle jalalle (seistessä) nii alkaa auttaa. Ja tosiaa kantsii pyöräillä. Auttaa kans polviin. Ja tietty kävely.
Nivel kuin nivel tarvii ”rasvaamista” toimiakseen hyvin eli kannattaa liikutella raajoja, että voiteluaine nivelkapseleissa voitelee raajoja.
Kun ratsastin aktiivisesti niin vasen polveni kipeytyi herkästi ja utelin asiaa niin kenelläkään muulla ei ollut tätä vaivaa. Ratsastus hieno harrastus mutta ei minun polveni kestänyt sitä vaan nyt kerran viikossa köpöttelen.
Minä syön joka aamu suuren kulhollisen graham-puuroa kaurakerman kera. Mieheni tekee samoin, mutta nauttii puuronsa voipalalla höystettynä ja ripottelee päälle hiukan ruokosokeria. Olemme tehneet näin jo 17 vuotta. Mitään polvikipuja ei ole kummallakaan ollut. Ei ikinä. Kannattaa siis syödä kunnon aamiainen, niin polvetkin pysyvät terveinä.
Onnellinen pikku Untuvakerä. kirjoitti:
Minä syön joka aamu suuren kulhollisen graham-puuroa kaurakerman kera. Mieheni tekee samoin, mutta nauttii puuronsa voipalalla höystettynä ja ripottelee päälle hiukan ruokosokeria. Olemme tehneet näin jo 17 vuotta. Mitään polvikipuja ei ole kummallakaan ollut. Ei ikinä. Kannattaa siis syödä kunnon aamiainen, niin polvetkin pysyvät terveinä.
Jaha, sinä se taisitkin olla vähän aikaa trollauslomalla. No, "tervetuloa" takaisin.
Onnellinen pikku Untuvakerä. kirjoitti:
Tässä on oikea suunta. Monesti hoidamme erilaisia nivel- ja lihasvaivoja lääkkeillä, fysioterapialla ja jopa leikkauksilla, kun oikea syy on virheellinen ruokavalio. Minäkin olen löytänyt grahampuurosta avun moneen vaivaan.
Ruokavalio ja liikunnanpuute. Laita 100kg niskanpäälle ja ala kyykkäämään. Kohta kipu poissa.
Minulla sama (ikää 30, oireet alkoi noin 25, ei ylipainoa, pikemminkin päinvastoin, koko ikäni liikkunut) , polvet magneettikuvattu ja diagnoosina kondromalasia. Lihasten vahvistaminen ja nivellääkkeet (esim. Cartexan) auttaa.
Samaa ollut, pyöräilin paljon tai en ollenkaan, en ole vaikutusta huomannut. Päivät seisomatyössä mutta istuessa polvet väsyvät.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä vastaavaa kipua aiheuttaa yliliikkuvat nivelet
Totta, vaivoja tulee helposti juuri yliliikkuvat nivelet omaavalle😏
Toisilla on ylipaino ja jatkuva tulehdustila joka kipuilee polviin. Siihen auttaa kun jättää viljatuotteet pois ja alentaa painoa.
Ja "kipu" tuntuu polven tuossa yläpuolella.. Siis kasvojeni puolella, kun kumarrun katsomaan.. t.ap