Taas vähättelin itseäni
Miten pääsisin eroon itseni vähättelystä? Jostain syystä haukun itseäni muille ihmisille. Tosi rasittavaa. Mikä mulla on?
Kommentit (7)
Oletat, että sitä sulta odotetaan. Pelkäät vaikuttavasi leuhkalta ja. Itsetyytyväiseltä. Toivot, että muut ihan itse huomaisivat erinomaisuutesi. Ja petyt, kun eivät huomaa.
Tässä ainakin oma noidankehäni.
Minulla kanssa joskus tulee tuo että täytyy haukkua itseään kunnes olen huomannut että toisetkin tekee väärin työnsä etenkin se joka on aina muka tehnyt oikein heh.
No miten voisi oppia olemaan tyytyväinen itseensä? Haukun ja kritisoin itsellenikin itseäni. En jaksa olla tämmöinen.
Vierailija kirjoitti:
No miten voisi oppia olemaan tyytyväinen itseensä? Haukun ja kritisoin itsellenikin itseäni. En jaksa olla tämmöinen.
Täti neuvoo, osa miljoona:
Itelläni auttoi huonommuudentunteeseen, kun aloin tajuta, että "muutkin mogaa".
Jos rupeet vähän kattoon ympärillesi, ei ne muutkaan niin kummoisia ole. Aika keskivertoja ovat ihmiset keskimäärin(!). Miksi juuri sinun pitäisi olla joku rouva Täydellisyys? Ei miksikään.
Toisekseen, ala tietoisesti kiinnittää huomiota kaikkeen siihen, mitä osaat ja pystyt. Olet hyvä mooonissa jutuissa, kunhan vaan myönnät itsellesi.
Kyl se siit.
Mutta miten onnistuisin pitämään suuni kiinni, että en haukkuisi itseäni muille ihmisille? Tänäänkin olin päättänyt, että keskityn kuuntelemaan työkaverin asioita. Mutta ei mennyt kauaakaan, kun taas kerroin itsestäni jotain vähättelevää. En tajua.
Tuttu ongelma, joka vaivaa minuakin ajoittain. Mun pitää aina vähän halveerata itteeni ja saavutuksiani.
Nyt olen alkanut toistaa tiettyjä lauseita itselleni ja mm. kun ihan vain vaikka menen ulos kämpästä ja naapuri tai joku tulee vastaan, komennan itseäni että älä puhu itsestäsi mitään! Kuuntelet vain ja sanot pari sanaa ilmasta tms ja sitten sanot että nyt täytyykin tästä lähteä. Ja lähden myös. Se voitto, jonka saa, on ihan helkkarin hyvä. Ja jatkoa seuraaviin systeemeihin. Edelleen samalla tavalla. Pitää komentaa ja johtaa itse itseään. Huonosta itsetunnostahan tässä on kysymys, ei niinkään kehujen kalastelusta.
Mulla on sama.
Jotenkin huomaan käyttäytyväni näin, vaikka yritän kiinnittää huomiota.