Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: Kissojen elekieli sisältää enemmän sanoja kuin yksikään puhuttu ihmisten kieli

Vierailija
28.06.2019 |

Asiaa vain ei ole aiemmin havaittu sillä ihminen ei ole tottunut seuraamaan muiden eläinlajien eleitä ja keskittyy pääasiassa omien lajitovereidensa ääneen lausuttuihin sanoihin.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kissani elehtii lukemattomilla tavoilla että "ruokaa!"

M

Vierailija
2/30 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkki tutkimukseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun toinen kissa on kova juttelemaan. Osaa kyllä vaatia huomiota 😅 Viimeksi aamulla puski, pörisi ja naukui niin kauan että rapsutin sitä korvan takaa. Sain kuulla kunniani jos lopetin rapsutukset liian aikaisin. Sen eleistä myös huomaa milloin on aika hepuloida ja pistää matot rullalle 😂

Vierailija
4/30 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkkiä, kiitos!!

Vierailija
5/30 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin varmasti.

Vierailija
6/30 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla eläinlajeilla on valtavasti erilaisia sanoja joko ääninä tai eleinä. Ihmistyp erykset eivät vain ymmärrä niitä.

Vierailija
7/30 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissat ovat sen verran tyhmiä että tuskin edes tunnistavat omistajaansa puusta vaan raapivat kynsillän kumpaakin minkä ehtivät. Kissojen päässä sen sijaan ei liiku yhtään mitään.

Vierailija
8/30 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M

Niin minunkin kissani. No onhan niillä omat äänensä sille, jos teen jotain mikä ei miellytä, esim. nostan syliin väkisin. Yksi kissa sanoo "guh huh", toinen "ii ii".

Kerran luulin että kissa haluaa huomiota, kun se määkyi pienellä "mräh"-äänellä. Otin sen syliin, mutta se ponnistelikin pois ja meni seisomaan ruokakupin paikalle. Sitten se katsoi minua, että menikö nyt perille, ruokaa pitää saada. Voi olla että se oli yrittänyt kertoa kehonkielellä asiasta, mutta en vain tajunnut sitä.

Vierailija
9/30 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linkki tutkimukseen?

Siitä kun alat itse laskemaan kuinka monta eri ele yhdistelmää kissa pystyy luomaan.

Vierailija
10/30 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M

Niin minunkin kissani. No onhan niillä omat äänensä sille, jos teen jotain mikä ei miellytä, esim. nostan syliin väkisin. Yksi kissa sanoo "guh huh", toinen "ii ii".

Kerran luulin että kissa haluaa huomiota, kun se määkyi pienellä "mräh"-äänellä. Otin sen syliin, mutta se ponnistelikin pois ja meni seisomaan ruokakupin paikalle. Sitten se katsoi minua, että menikö nyt perille, ruokaa pitää saada. Voi olla että se oli yrittänyt kertoa kehonkielellä asiasta, mutta en vain tajunnut sitä.

Mun katsoo tiukasti silmiin ja sanoo "gnäh" kun pitää avata hänelle ovi.

M

Vierailija
11/30 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissat on todettu koko luomakunnan viisaimmiksi.

Viimeisin Itä-Suomen yliopiston tutkimus.

Vierailija
12/30 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kissojen elekieli sisältää enemmän sanoja kuin yksikään puhuttu ihmisten kieli"

Öö, esim. englanin kielessä on arvioitu olevan 470 000 tai jopa 600 000 sanaa... Olis kyllä mielenkiintoista nähdä tämä tutkimus kissojen sadoista tuhansista eleistä!

Vierailija
13/30 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M

M

Luulin aluksi että selän nykiminen tarkoittaa että kissan on stressaantunut kun näin jossain kerrottiin ja yritin kaikin tavoin tehdä kissan olon mukavaksi mutta olen oppinut että kun kissa tulee viereen tai syliin nykimään omaa selkäänsä se pyytääkin rapsutusta.

14/30 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania ääniä olette kertoneet 😸😹 Toi Gug huh on paras. Mun kissa määkii kanssa kuin lammas.

Vierailija
15/30 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilla eläinlajeilla on valtavasti erilaisia sanoja joko ääninä tai eleinä. Ihmistyp erykset eivät vain ymmärrä niitä.

Totta, mutta eihän niitä ihmistyperyksen ole tarkoituskaan ymmärtää. Eivät eläimetkään ymmärrä sanasta sanaan ihmistyperyksen kieltä. Mä selitän aina ummet ja lammet kissoilleni, ne vaan katsoo silmät pyöreinä että mikähän tuota eukkoa vaivaa 😁

Vierailija
16/30 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M

M

Luulin aluksi että selän nykiminen tarkoittaa että kissan on stressaantunut kun näin jossain kerrottiin ja yritin kaikin tavoin tehdä kissan olon mukavaksi mutta olen oppinut että kun kissa tulee viereen tai syliin nykimään omaa selkäänsä se pyytääkin rapsutusta.

Toi mun on kai huomannut ettei mikään hienovarainen selännykiminen toimi. Jos kävelen se juoksee metrin päähän eteen kulkutielle ja kellahtaa selälleen ilmeellä "joko rapsutat tai kompastut ja rapsutat".

M

Vierailija
17/30 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskaa!

Vierailija
18/30 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kissojen elekieli sisältää enemmän sanoja kuin yksikään puhuttu ihmisten kieli"

Öö, esim. englanin kielessä on arvioitu olevan 470 000 tai jopa 600 000 sanaa...

Niin on suomessakin. Divetyhydraattia sullekin!

Vierailija
19/30 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun puhumme eri kieltä, tulee väärinkäsityksiä. Kuten vaikka kissan ja koiran välille.

Kun koira heiluttaa häntää, se on iloinen. Kun kissa heiluttaa ja viuhtoo hännällään se on vihainen / kissaa ottaa hermoon.

Koira katsoo häntäänsä viuhtovaa kissaa ja tuumaa: "Kivaa leikitään" ja lähestyy kissaa innokkaana. Kissa räppäsee kuonolle ja suhahtaa. Koira on ihmeissään: "What?"

Kun kissa katsoo häntäänsä heiluttavaa koiraa, se miettii: "Mikähän se taas tuotakin risoo" ja ei lähesty koiraa, jättää huomiotta. Niinpä, kielitaito ja toisen lukeminen ovat tärkeitä asioita.

Vierailija
20/30 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun puhumme eri kieltä, tulee väärinkäsityksiä. Kuten vaikka kissan ja koiran välille.

Kissoilla ja koirilla ei ole kieltä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän