Onko miehellä oikeus omaan lomaan?
Meillä perheriita. Mies ilmoitti eilen illalla, että kun jää lomalle ( viikon päästä) on ajatellut lähtevänsä kalastamaan Lappiin ainakin viikoksi. Itse olen ollut lomalla jo tämän viikon, lapset kotona( olisivat voineet tietty olla tämän viikon vielä päiväkodissa). Ei minulla ole omaa lomaa - onko teidän perheissä toisella oikeus omaa lomaan. Mies vielä innostui kertomaan että työkaverit pyytäneet Viroon viikonloppureissulle Lapin matkan jälkeen. Mua niin ....
Kommentit (26)
No mies voi pitää omaa lomaa, jos sinäkin voit pitää omaa lomaa. Eli kun mies palaa Lapista kalastamasta, lähde sinä viikoksi vaikka Kolille vaeltamaan yksin tai tutustumaan lounaissaariston nähtävyyksiin viikoksi tai tekemään jotain muuta, mistä nyt satut tykkäämään, viikoksi jonnekin.
Kaipa miehellä on siihen oikeus, ja myös sinulla, jos lastenhoito on järjestetty. Teidän pitää selvästikin käydä perinpohjainen keskustelu siitä, mitä kumpikin haluaa ja millaista perhe-elämää haluatte viettää. Ei tuohon ole yhtä oikeaa vastausta. Kyse on arvoista.
Olisitko itse halunnut pitää omaa lomaa? Tarkoittaako miehen omat lomat sitä, että sinä olet hoitovastuussa yksin?
Perhe-elämä vaatii asioista sopimista ja kompromisseja puolin toisin.
Vaikuttaa siltä, että mies ajattelee, että lasten hoito on sinun vastuullasi ja hän miehenä voi reissata miten haluaa. Käyttekö lomareissuilla perheenä yhdessä?
Minä en edes halua mitään omaa lomaa vaan yhdessäoloa perheen kanssa. Miehet ajattelee toisin =(
Ohis
Ei tuo ihan reilua ole, että toinen ilmoittaa suunnitelmistaan vasta, kun toinen ei voi enää toteuttaa vastaavaa omalla kohdallaan. Vai onko niin? Tarkoititko ap että olisit antanut lasten olla ensimmäisen lomaviikkosi vielä päiväkodissa ja itse lähtenyt jonnekin reissuun, jos olisit tiennyt miehen suunnitelmista ajoissa?
Mies voi ottaa lapset mukaan Viron reissulle. Lapsille tekee hyvää saada isiaikaa.
On miehellä oikeus lomaan, mutta perheellisten tulisi sopia nämä keskenään mm. juuri lastenhoidon vuoksi. Eli siis ei voi olla ilmoitusluontoinen asia vaan se pitää sopia puolison kanssa keskenään miten arki järjestetään loman aikana.
Minusta perheessä kaikilla, jotka haluaa omaa lomaa ja joiden oma loma voidaan järjestää kuormittamatta kohtuuttomasti muista, on oikeus siihen. "Kuormittaa kohtuuttomasti" kriteeri ei täyty jos toinen kuormittuu omista valinnoistaan johtuen esim. kieltäytyessään ottamasta/käyttämästä omaa aikaa vuorostaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ihan reilua ole, että toinen ilmoittaa suunnitelmistaan vasta, kun toinen ei voi enää toteuttaa vastaavaa omalla kohdallaan. Vai onko niin? Tarkoititko ap että olisit antanut lasten olla ensimmäisen lomaviikkosi vielä päiväkodissa ja itse lähtenyt jonnekin reissuun, jos olisit tiennyt miehen suunnitelmista ajoissa?
Minä taas en ymmärrä tätä. Jos ap haluaa reissuun niin miksi ap ei suunnitellut sellaista, ja jos ei halua, niin miksi sen väliin jääminen olisi joku menetys tai sellainen pitäisi saada heti järjestettyä "jos toikin saa!!!".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä tätä. Jos ap haluaa reissuun niin miksi ap ei suunnitellut sellaista, ja jos ei halua, niin miksi sen väliin jääminen olisi joku menetys tai sellainen pitäisi saada heti järjestettyä "jos toikin saa!!!".
Okei, ajattelemme tästä eri tavalla. Perheellisenä ajattelen, että vanhempien loma on pääasiallisesti järjestetty niin, että lasten hoitosysteemit toimii parhaiten ja saavat myös olla lomalla. Nyt vaikuttaa siltä, että mies juuri sen takia kertoo viime tipassa suunnitelmansa, ettei vaimolla ole enää mahdollisuutta tehdä omaa reissua. Jos siis niin on, sitähän ap ei kertonut. Tai sitten vain ajattelemattomuuttaan, mies ei ehkä katso, että hänen tarvitsee ottaa muita perheenjäseniä huomioon, vaan hän voi käyttää lomansa oman mielensä mukaan.
Sano sille että ajattelit itse varata tyttöjen reissun viikoksi Nigeriaan
Tyypillinen mies, joka ajattelee, että hänen velvollisuutensa loppui siittämiseen.
Ei taida yksin olla kalareissulla, salarakas kainalossa.
Jos omaa lomaa kaipaa, kaippa siihen on oikeus. Mutta silloin omaa lomaa pitää olla molemmilla, niin äidillä, kuin isälläkin. Kun lapset ja koti on yhteinen, ei lastenhoitoa kuulu lykätä lomallakaan vain toisen harteille, ellei se sitten tosiaankin ole ok, esim niin, että äiti ei yksinkertaisesti vaan halua omaa aikaa ilman lapsia. Meidän lapset on nyt liki kolmikymppisiä, meillä tehtiin lasten ollessa pieniä aina kesäisin lomamatkat yhdessä koko perhe. Kumpikaan meistä ei pitänyt omaa lomaa, tai matkaillut omien kavereidensa kanssa ja tämä oli meille molemmille se ainoa mieleentuleva vaihtoehto. Toki kukin tekee nämäkin asiat omalla tyylillään.
Jokaisella on oikeus omaan lomaan. Valitettavasti perheellisellä on samaan aikaan vastuita perheen suuntaan, joten tuollaiset asiat pitäisi keskustella etukäteen.
Jos omassa elämässä tapahtuisi noin, niin ihan asiallisesti sanoisin miehelle, että voi ottaa isomman lapsen mukaansa (vanhempi on 8v) Lappiin. Jos se ei miehelle sovi, niin seuraava kysymys on, että välittääkö hän lainkaan lapsistaan, jos ei halua edes kesällä olla kanssaan. Ja mies saa luvan sanoa sille isommalle, että ei halua tätä mukaansa Lappiin, minun tehtäväni ei ole pehmentää isän aiheuttamia kolhuja.
Perheessä tulee keskustella asioista hyvissä ajoin etukäteen ja päätyä ratkaisyihin, jotka sopivat molemmille.
Molemmilla pitäisi olla mahdollisuus omaan lomaan ja niistä pitäisi sopia ajoissa ja niin että tasapuolisuus toteutuu.
Ei ole oikein jos mies vain ilmoittaa lähtevänsä viikoksi Lappiin ja vieläpä näin lähellä loman alkua.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida yksin olla kalareissulla, salarakas kainalossa.
Ei kalareissuille muijia oteta mukaan. Ei omia eikä vieraita.
Ei ole oikeutta lapsiperheen vanhemmalla vain ilmoittaa, että häipyy viikoksi. Molemmilla vanhemmilla on vastuu lapsista, ja kyllä pitää neuvotella siitä, onko toinen valmis ottamaan koko viikon yksin lastenhoitovastuun. Lisäksi lapsetkin tarvitsevat aikaa isän kanssa.
Toisen oman reissun suunnittelu heti perään kuulostaa jo niin röyhkeältä, että joku miehen kuviossa mättää. Ei ole normaalia lapsiperheen isän käytöstä.
Joku kompromissi vois olla paikallaan. En näe syytä miksi perheellinen ei voisi mennä myös omalle lomalle, mutta kohtuus kaikessa.
Miten niin sinulla ei ole samaa mahdollisuutta?