Pienentääkö ketipinor todella aivoja?
Kommentit (29)
En suostuisi ikinä syömään ketipinoria ja koska en ole kaksisuuntainen enkä psykoottinen niin sille ei ole mitään tarvetta.
Ssri ja snri ovat aivoille turvallisempia. Venlafaxin ja cipramil siis.
Vierailija kirjoitti:
Apinakokeissa 10% kutistuma 3kk käytön aikana. En tosin muista oliko keti kyseessä, mutta neurolepti kuitenkin. Vatsalihavuutta se aiheuttaa kyllä ja muita aineenvaihdunta ongelmia. Ketin käyttäjistä jotkut on kuin raskaana. Muistin se syö myös haperoksi.
Tämä on juuri tätä asiantuntevuutta :'D Et edes muista onko kyse edes tässä ketjussa puhutusta lääkkeestä, ja linkkiä ei edelleenkään tullut. Söikö sinun muistisi haparoksi, vai mistä olet saanut vertailukohteita?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on masennus ja pakko-oireinen häiriö ja syön Ketipinoria depot 200mg ja Olantsapiinia 20mg vuorokaudessa ja siihen päälle masennuslääke. Ihmettelen tätä lääke määrää ja oon koittanut kysellä miksi ni vastaus on käyttäytymisen takia!? Olin huhtikuun sekä toukokuun alun osastolla pöpilässä yht. 5 viikkoa.
Ei kukaan nykyään ilman psykoosia ole viittä viikkoa mielisairaalassa!
Syön pahoja neuroleptejä ja ne antaa minun elää normaalia elämää ei sitä kovaa vauhtia tai pelkoja.
Söin joskus ehkä vuoden verran. Mulla ainakin oli tyhmempi olo. Unohtelin itsestään selviä ja tavallisia sanoja ja rakentelen puheissani. Uuden oppiminen takkusi.
Ennen mitään lääkkeitä mun ÄO oli 128. Viimeksi kun tein niin tulos oli 113.
Näiden lääkkeiden kanssa pitäisi aina tehä äo-testit ennen ja jälkeen.
Voi oikeasti tehdä pysyvää haittaa, mutta jos koet saavasi apua siitä niin älä lopeta.
Tuttavalla ulkonäkö mennyt kamalaksi. Otsa tipahtanut alaspäin niin että on rumentunut.
Maha kipeä lääkkeistä.
Jokainen potilas muuttuu professoriksi lopetettuaan ketipinorin. Lopettakaa siis äkkiä se mieltänne kahlitseva myrkky!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apinakokeissa 10% kutistuma 3kk käytön aikana. En tosin muista oliko keti kyseessä, mutta neurolepti kuitenkin. Vatsalihavuutta se aiheuttaa kyllä ja muita aineenvaihdunta ongelmia. Ketin käyttäjistä jotkut on kuin raskaana. Muistin se syö myös haperoksi.
Tämä on juuri tätä asiantuntevuutta :'D Et edes muista onko kyse edes tässä ketjussa puhutusta lääkkeestä, ja linkkiä ei edelleenkään tullut. Söikö sinun muistisi haparoksi, vai mistä olet saanut vertailukohteita?
Tuskin. Valitettavasti en voi sanoa söikö Keti muistini haperoksi koska olen käyttänyt niin montaa neuroleptia. Kuitenkin kaikki ketiä pelkästään käyttävät tuttuni ja ystäväni on hyvin muistamattomia. Parhaimmillaan minua on lääkitty kolmella neuroleptilla samaan aikaan joten tietysti olin täysin osaamaton ja muistamaton siihen aikaan. En pystynyt edes muistamaan 2 tuotteen kauppalistaa ja normaalit päivittäiset toiminnot oli vaikeita neuroleptien aiheuttamien älyllisten ongelmien takia. Meni pari vuotta kuntoutua lääkkeiden lopetuksen jälkeen siihen pisteeseen että en enää elä kuin dementikko ja ole avustettava. Nykyisin elän ihan tavallista normaalia elämää, tosin eläkkeellä. Kirjoittaminen on vielä ajoittain hankalaa ja vauroiden takia saatan kirjoittaa kaksi kertaa saman sanan peräkkäin, myös lauseiden ja sanojen hahmotus tuottaa joinakin päivinä enemmän ongelmia. Söin neurolepteja 5 vuotta ja ne aiheutti pysyvän työkyvyttömyyden. Minulla testeissä todettiin useitä työkykyä haittaavia neurologisia ongelmia joita ei ennen lääkkeitä ollut. Ennen neuroleptien aloitusta tein ihan normaalia vuorotyötä ja minulla oli sivutoiminen yritys. Ennen kuin lopetin lääkkeet luin tutkimuksia ketistä, abilifystä ja olanzapiinista joten joku se noista on, luultavammin abilify. Varmaan muistaisin jos en olisi lääkkeitä popsinut silloin kuin asiaa selvitin. Neuroleptivuodet nyt sattuu vaan ajan kanssa häviämään muistista nopeammin kuin muut. Minulle aihe ei ole vuosiin enää ollut mitenkään tapetilla ja mitään linkkejä en ole luvannut koska olen huomannut että netissä jos sille linjalle lähtee että kaikkia alkaa kädestä pitäen opastaa ensimmäisestä luokasta ylöspäin, vain siksi kun kukaan ei ole vaivautunut tekemään samaa työtä asioiden eteen kuin itse, niin se on loputon suo. Jos minä jaksoin tehdä tutkimustyön niin sen jaksaa tehkä kaikki muutkin. Heitin vain pätkän tuohon, jos joku joka olisi viimeaikoina tutkinut asiaa, muistaisi mikä tutkimustulos oli kyseessä. Kuitenkaan sellaista neuroleptia ei ole mikä ei tuhoaisi aivoja ja metaboliaa. Se on varma.
Olen käyttänyt ketiapiinia yli 10 vuotta, diagnoosina sekamuotoinen persoonallisuushäiriö ja kaksisuuntainen. En ole huomannut ainakaan itse mitään tyhmentymistä, olen tuona aikana valmistunut, edennyt uralla reippaasti ja muutenkin olen ihan riittävän skarppi. Annostusta on laskettu viime vuosina reippaasti, alussa söin 300 mg ja nykyään 50 mg.
Ota rohkeasti puheeksi psykiatrin kanssa huolesi.