Lapsen isä muuttaa 600km päähän lapsesta! Miten selitän tämän lapselle?
En voi käsittää kuinka hän voi tehdä noin.. Meillä on siis 7 vuotias lapsi, joka asuu minun luona ja näkee isää pari kertaa viikossa. Nyt etäisä ilmoitti muuttavansa 600km päähän meistä. Kysyin kuinka aikoo tapaamiset hoitaa, niin hänellä ei ollut minkäänlaista suunnitelmaa.. sanoi vain, että voihan lapsi matkustaa yksin hänen luokseen kun on isompi. Meillä on erityislapsi, ja siihen menee kyllä hyvin monta vuotta että yksin sinne asti matkustaisi. Kai aikoo silti sitä ennen nähdä sitten lomilla.. isällä on lentopelko, eli junalla joutuisivat matkustaa koko päivän.
Miten tämän selittää tuon ikäiselle parhaiten, että miksi isä lähtee?? Lapsen isä kertoi minulle syyksi, että haluaa muuttaa sinne koska hänellä ei täällä ole kuulemma mitään. Siellä on sitten sukulaiset ja haluaa ostaa oman asunnon ja aloittaa ihan uuden elämän. Yritin selittää, että lapsi tarvitsisi myös isää elämään, mutta ei tunnu ymmärtävän asiaa. Myös lapsen isovanhemmat kannustavat isää muuttamaan pois lapsen luota. Olen shokissa.. kuinka siis kertoa tuon ikäiselle miksi isä lähtee?
Kommentit (39)
Isän tehtävä selittää asia lapselle.
Et kerro ennen kun myöhemmin. Paska veto tyypiltä!!!
Sano sille että "faijas lähti vähän reissuun."
Itse olet aikanasi eroa halunnut, eikö niinkin?
Toisekseen, jos aloittaja olisi mies ja muuttaja nainen, täällä tulisi täysteilaus koko aloitukselle.
Tiedän, että se jää minun tehtäväkseni. Mutta kuinka sen kerron? Enhän voi vaan sanoa, että noh isi nyt haluaa aloittaa uuden elämän. Mua itkettää lapsen takia, kun ajattelen edes koko asiaa.. että miltä se tuosta lapsesta tuntuu. -Ap
No samalla tavalla kerrot kuin kerroit miksi erosit. Tai niin no sitä dissaamista ja haukkumista on jo varmaan ihan tarpeeksi harrastettu joten anna olla. Mutta lapsen kanssa lähemmäksi isää niin asia on taas kunnossa.
Paskasti tehty kieltämättä. Onko teillä yhteishuoltajuus?
Ehkäpä mies on oikeasti jo kyllästynyt ko. lapseen ja tietää ettei se ihan heti ole riesana kun muuttaa vähän kauemmas.
Kyllä, minä tein päätöksen erosta. Exä kohteli todella kurjasti, ja henkistä väkivaltaa oli kestänyt jo vuosia joten mulla ei ollut muuta vaihtoehtoa. -Ap
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä mies on oikeasti jo kyllästynyt ko. lapseen ja tietää ettei se ihan heti ole riesana kun muuttaa vähän kauemmas.
Aloittajaan lopullinen kyllästyminen on todennäköisempi skenaario
Jos oikeasti joudut selittäjäksi, voit sanoa ettet tiedä tarkalleen miksi isi muuttaa ja isiä varmasti harmittaa kun ette enää näe yhtä usein ja isi rakastaa ihan yhtä paljon vaikka onkin kauempana. Ja että sunkin tulee varmaan ikävä isiä, mutta äiti on tässä, ja isin kanssa voitte soitella videopuheluita.
Vierailija kirjoitti:
Itse olet aikanasi eroa halunnut, eikö niinkin?
Toisekseen, jos aloittaja olisi mies ja muuttaja nainen, täällä tulisi täysteilaus koko aloitukselle.
Mitä sitten vaikka olisi halunnutkin? Kosto se on saatava vai? Vaikka lapsen kustannuksella?
Luuseri.
Tuttu muutti lapsensa kanssa isästä 2000 km:n päähän. Mitenköhän hän selitti lapselleen miksi muuttivat niin kauas isästä.
"isi muuttaa lähelle mummolaa. Eikö ole kiva, nyt näet mummoakin useammin: aina kun käyt isällä. Matkaa isin luo on 6h junalla, sähän tykkäät tosi paljon junista. Nyt pääset usein junaan. Ja lentämisestäkin tykkäät! Sekin on mahdollista. Isän tapaamisen aikataulut muuttuvat, kun isä ei voi enää piipahtaa niin usein käväsemään, mutta näette sitten joka toinen viikonloppu ja lomilla pidempään. Sitten kun nähdään minkälaiseen kotiin isä muuttaa, niin voit miettiä kumman luona haluat asua."
Aijoo, rakentava keskustelu onkin poissuljettu vaihtoehto. Sori siitä.
"Sun isäs muuttaa 600 kilometrin päähän. Otatko lisää nakkeja ja muusia?"
Vierailija kirjoitti:
"isi muuttaa lähelle mummolaa. Eikö ole kiva, nyt näet mummoakin useammin: aina kun käyt isällä. Matkaa isin luo on 6h junalla, sähän tykkäät tosi paljon junista. Nyt pääset usein junaan. Ja lentämisestäkin tykkäät! Sekin on mahdollista. Isän tapaamisen aikataulut muuttuvat, kun isä ei voi enää piipahtaa niin usein käväsemään, mutta näette sitten joka toinen viikonloppu ja lomilla pidempään. Sitten kun nähdään minkälaiseen kotiin isä muuttaa, niin voit miettiä kumman luona haluat asua."
Aijoo, rakentava keskustelu onkin poissuljettu vaihtoehto. Sori siitä.
Mietin vaan, että 6t junalla yksin on varmasti 7-vuotiaalle tekemätön paikka.. ? Lentokone voisi olla ehkä helpompi ratkaisu jos ei taasen ole ongelmia rahoittaa sitä rallia.
-ohis
Mitä ihmeen vastauksia täällä on? Vittuillaan ap:lle vaikka luuseri-isä hylkää lapsensa!?
Ap, älä välitä typeristä trolleista. Isä on vastuuton ja tekee lasta kohtaan väärin. Lapsen psyykeeseen todellakin vaikuttaa, jos isä häipyy elämästä ja näkee enää silloin tällöin lomilla. Se on hylkäämiskokemus lapselle. Olen työssäni erityisluokanopettajana nähnyt paljon näitä vanhempansa hylkäämiä erityisnuoria ja voin sanoa, että sillä on merkitystä ja lapset reagoivat vahvasti turvattomuuden kokemukseen.
Voit vain vakuuttaa lapselle, että isä rakastaa tätä ja koittaa ylläpitää mahdollisimman paljon yhteyttä lapsen ja isän välillä kaikin keinoin.
"Isäsi välittää itsestään enemän kuin sinusta."
Ai ei noin?
Anna isän kertoa.