Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on joskus ensikertalaisia. Mielestäni ensikertalaisuuskiintiöt on hyvä juttu, ja luo vähän tsemppiä ja toivonkipinää esim. abeille, että kyllä on mahdollista päästä kouluun.
Tässä ei ole kyse tsemppaamisesta tai reiluudesta vaan siitä, että yliopistoihin saadaan fiksuimmat opiskelemaan - ensi- tai toiskertalaisina. Silloin ei pitäisi olla mitään kiintiöitä, vaan avoin kilpailu paikoista.
jotenkin käsittämätöntä kuinka aiemmin yliopistossa opiskelleet pitävät itseään ylivoimaisesti viisaampana ja parempana kuin esimerkiksi tuoreet abit. Yliopiston on tarkoitus olla koulu, jonne pääsee toisen asteen tutkinnon (yleensä tietysti lukion) jälkeen niin, että sen hetkiset tiedot ja taidot riittäävät tutkinnon aloittamiseen ja koulussa menestymiseen. Hallitus yrittää nimenomaan nopeuttaa abien pääsyä korkeakouluihin ja lopulta korkeakouluista valmistumista, joten ensikertalaiskiintiöt ovat hyödyllisiä. Ei ole kannattavaa tarjota ilmaisia yliopistokoulutuksia kerta toisensa jälkeen niille jotka vaihtelevat alaa eivätkä osaa päättää mitä haluavat elämältään.
Asiaa
Vierailija kirjoitti:
Ite en maksais 300€ pienestä todennäköisyydestä päästä sisään kun pitäisi kuitenkin kokeesta lukion pohjalta selviytyä (varsinkin jos on juuri lukiosta valmistunut niin kaikki on hyvässä muistissa). Jos lukioajoista enemmän aikaa niin sitten pitää kyllä vaan kaivaa lukiokirjat esiin ja aloittaa alusta, ei paljon valmennus auta jos perusteet hukassa.
En tiedä maksaisinko itse enää 300 €, mutta olin jo aiemmin keväällä (ennen näitä pääsykoemuutoksia) valmennuskeskuksen kurssilla ja se vaihtui sitten amk-kurssiksi joka on räätälöity psykalle pyrkiville ja kyllä tää amk-harjoittelupaketti mua ainakin auttaa. Valmennuskeskuksella hyvä nettitehtäväsivusto. (parempi tää AMK-osuus on kun se mikä tilaston opiskeluun oli). Nimenomaan siihen että voi nopeasti ja tiivistetysti omaksua fysiikan peruskäsitteet tämä toimii. Lukiosta jo aikaa. Uskon, että mulla on oikein hyvät mahdollisuudet, oon nopea omaksumaan tietoa ja tä on mielenkiintoista.
Varmaan löytyy kyllä ilmaiseksikin materiaaleja. Mulle tä on kätevää kun tehtävät on yhdessä ja samassa paikassa teorian kanssa, ja on helppoa jakaa opiskelu osiin ja näkee helposti et okei, nyt oon omaksunut nämä ja nämä kokonaisuudet.
Ei se toisen asteen fysiikka ihan hirveän haastaavaa ole. Paljon helpompaa tää on kun tilasto!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voikohan Hki päästä jos lyhyt matikka E ja äikkä E, mutta psyka, enkku ja reaali L?
Mikä reaali? 130,7 pisteellä tuskin pääset, mutta 139,9 pisteellä saatat päästä. Sen Youtube opon arvio oli Hesaan muistaakseni 140p vai oliko se 144p? Mutta se oli ennen näitä muutoksia.
Voikohan ihan realistisesti olla Helsinkiinkään pisterajat 140? Ilman koronamuutoksia siis. Tuohan tarkoittaisi sitä että pitäisi olla psyka, äikkä, pitkä kieli ja reaali (jos fysiikkaa ei lasketa) L ja lyhyt matematiikka vähintään E. Jos on kirjoittanut reaalina fysiikasta L:n niin riittäisi juuri ja juuri lyhyestä matikasta M. Käsittääkseni suurin osa psykalle hakijoista kirjoittaa kuitenkin lyhyen matematiikan? Tosiaanko kaikilta todistuksella valittavista vaadittaisiin vähintään LLLLE papereita? En jaksa uskoa, mutta paha sanoa.
Voi olla. Sisäänpäässeillä pitkä matikka on kuitenkin useammin kuin lyhyt, ja se tuo heti pelivaraa muihin arvosanoihin. Tuon 140 pistettä saa monenlaisella rivillä ja papereilla oli tarkoitus päästä Helsinkiin vain 30. Se on noin puoli prosenttia hakijoista.
Kuva liittyy.
https://i.pinimg.com/originals/bb/f9/52/bbf95209e8edfe12ad1bbda6fe9c943…
Tuntuu ihan hassulta sanoa näin mutta mulla on oikeesti ikävä tilaston laskemista :D ne tehtävät on vaan niin paljon kivempia ja helpompia, kun nää muut lukiokurssien matikat ja fysiikat jotka ei nyt innosta oikeen ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voikohan Hki päästä jos lyhyt matikka E ja äikkä E, mutta psyka, enkku ja reaali L?
Mikä reaali? 130,7 pisteellä tuskin pääset, mutta 139,9 pisteellä saatat päästä. Sen Youtube opon arvio oli Hesaan muistaakseni 140p vai oliko se 144p? Mutta se oli ennen näitä muutoksia.
Voikohan ihan realistisesti olla Helsinkiinkään pisterajat 140? Ilman koronamuutoksia siis. Tuohan tarkoittaisi sitä että pitäisi olla psyka, äikkä, pitkä kieli ja reaali (jos fysiikkaa ei lasketa) L ja lyhyt matematiikka vähintään E. Jos on kirjoittanut reaalina fysiikasta L:n niin riittäisi juuri ja juuri lyhyestä matikasta M. Käsittääkseni suurin osa psykalle hakijoista kirjoittaa kuitenkin lyhyen matematiikan? Tosiaanko kaikilta todistuksella valittavista vaadittaisiin vähintään LLLLE papereita? En jaksa uskoa, mutta paha sanoa.
Voi olla. Sisäänpäässeillä pitkä matikka on kuitenkin useammin kuin lyhyt, ja se tuo heti pelivaraa muihin arvosanoihin. Tuon 140 pistettä saa monenlaisella rivillä ja papereilla oli tarkoitus päästä Helsinkiin vain 30. Se on noin puoli prosenttia hakijoista.
Kuva liittyy.
https://i.pinimg.com/originals/bb/f9/52/bbf95209e8edfe12ad1bbda6fe9c943…
Niin kuin täälläkin ollaan kyllästymiseen tilastoista kaivettu, ei se pitkä matikka suoraan tuo mitään "pelivaraa", kun äärimmäisen harva psykalle hakija siitä kirjoittaa laudaturia. Monella kolahtaa päinvastoin, kun lyhyen matikan L:n saa helpommalla kuin pitkän E:n tai varmaan jopa M, mutta saa pitkän M vrtn. enemmän pisteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuva liittyy.
https://i.pinimg.com/originals/bb/f9/52/bbf95209e8edfe12ad1bbda6fe9c943…Niin kuin täälläkin ollaan kyllästymiseen tilastoista kaivettu, ei se pitkä matikka suoraan tuo mitään "pelivaraa", kun äärimmäisen harva psykalle hakija siitä kirjoittaa laudaturia. Monella kolahtaa päinvastoin, kun lyhyen matikan L:n saa helpommalla kuin pitkän E:n tai varmaan jopa M, mutta saa pitkän M vrtn. enemmän pisteitä.
17,53 % pitkän matikan kirjoittaneista hakijoista viime vuonna oli Vipusen raportilla kirjoittanut pitkästä matikasta vähintään E. Pitkän matikan oli kirjottanut hakijoista 30,8 % mutta hyväksytyistä 54,8 %. Lyhyt oli hyväksytyistä vain 41 %:lla - loput eivät olleet kirjoittaneet matikkaa.
Aika monta pitkän matikan E:tä tulee Helsingin fukseista syksyllä löytymään ja muutama L.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuva liittyy.
https://i.pinimg.com/originals/bb/f9/52/bbf95209e8edfe12ad1bbda6fe9c943…Niin kuin täälläkin ollaan kyllästymiseen tilastoista kaivettu, ei se pitkä matikka suoraan tuo mitään "pelivaraa", kun äärimmäisen harva psykalle hakija siitä kirjoittaa laudaturia. Monella kolahtaa päinvastoin, kun lyhyen matikan L:n saa helpommalla kuin pitkän E:n tai varmaan jopa M, mutta saa pitkän M vrtn. enemmän pisteitä.
17,53 % pitkän matikan kirjoittaneista hakijoista viime vuonna oli Vipusen raportilla kirjoittanut pitkästä matikasta vähintään E. Pitkän matikan oli kirjottanut hakijoista 30,8 % mutta hyväksytyistä 54,8 %. Lyhyt oli hyväksytyistä vain 41 %:lla - loput eivät olleet kirjoittaneet matikkaa.
Aika monta pitkän matikan E:tä tulee Helsingin fukseista syksyllä löytymään ja muutama L.
Niin? Ja juuri tähän tietoon, jota täälläkin ollaan pureskeltu vaikka kuinka paljon, viittasin juuri omassa viestissäni. Se E ei tuo pitkästä mitään massiiviata "pelivaraa". Ja ne laudaturit, jotka sitä toisivat, ovat erittäin harvassa.
Monilla aloilla joissa on korotettu yo todistuksen kautta päsevää linjaa, on lisääntynyt alan vaihtajat. Tämähän on tappiota yliopistoille. Myös kuulema näillä aloille yo todistuksella päässeistä moni on repuuttanut tenttejään.[/quote]
Minulla ei ole tuollaista kuvaa, joten annapa vähän dataa väitteesi tueksi
Vierailija kirjoitti:
Monilla aloilla joissa on korotettu yo todistuksen kautta päsevää linjaa, on lisääntynyt alan vaihtajat. Tämähän on tappiota yliopistoille. Myös kuulema näillä aloille yo todistuksella päässeistä moni on repuuttanut tenttejään.
Minulla ei ole tuollaista kuvaa, joten annapa vähän dataa väitteesi tueksi
Alapeukuttaja, faktaa kiitos
Peukku ylös jos yli 140 todistuspistettä
En tiedä minne ennen tätä kevättä on toiskertalainen päässyt todituksella, mutta vaikeahan sillä on päästä, jos ei ole ainereaalia.
Läheskään kaikki toiskertalaiset eivät ole alanvaihtajia. Moni kaikesta kiinnostunut tulee hankkineeksi elämänsä aikana useamman tutkinnon.
Kauppiksessa eka kurssi oli haastava todistusvalituille, tässä linkki https://yle.fi/uutiset/3-10833690
Yliopistojen täytyy ymmärtää, että sinne tulee nyt ummikoita opiskelemaan. "Mitä nää nimet ja vuosiluvut täällä suluissa on? :D" käydään nyt läpi vasta yliopistossa.
t. ei-alapeukuttaja
Kumpi on kivampaa, tilasto vai fysiikka? Peukku ylös tilasto ja alas fysiikka.
Kaikki tuntuu nyt kertailevan fysiikkaa, mutta oonko ainoa joka kertaa myös perusmatikkaa :D en jaksanut lukiossa ikinä keskittyä matikkaan ja numero oli sen mukainen eli 6 vaikka muuten olin 8-10 oppilas. En edes ole ehtinyt fyssaan vielä kun käyn läpi kaikkea perus yhtälönratkaisua ja geometriaa..
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuntuu nyt kertailevan fysiikkaa, mutta oonko ainoa joka kertaa myös perusmatikkaa :D en jaksanut lukiossa ikinä keskittyä matikkaan ja numero oli sen mukainen eli 6 vaikka muuten olin 8-10 oppilas. En edes ole ehtinyt fyssaan vielä kun käyn läpi kaikkea perus yhtälönratkaisua ja geometriaa..
Kertaako kaikki oikeasti fysiikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen. Lukiovuosistani on aikaa yli 20 vuotta, ja tuolloin moni muu asia kiinnosti huomattavasti enemmän kuin opiskelu. Tässäpä nyt sitten opettelen sitä perusmatikkaa, joskin on kiva huomata, ettei se olekaan kovin vaikeaa ja on ihan opittavissa. Fysiikan kanssa sama juttu.
Kaikkeen ei varmaankaan aika riitä, koska uuden oppiminen vie aikansa ja vaatii paljon ajattelemista sekä kertausta. Tästä tulee mitä tulee, saattaahan se toki olla priimaakin.
Minä myös joudun vielä kertaamaan matikkaa. Sain siitä aikoinaan L:n, mutta aikaa vierähtänyt. Fysiikkaa olen aloitellut. On ollut helpompaa kuin odotin. Enkkua en meinaa kerrata, koska olen kaksikielinen. ;)
Vierailija kirjoitti:
Minä myös joudun vielä kertaamaan matikkaa. Sain siitä aikoinaan L:n, mutta aikaa vierähtänyt. Fysiikkaa olen aloitellut. On ollut helpompaa kuin odotin. Enkkua en meinaa kerrata, koska olen kaksikielinen. ;)
En mä tiedä onko niin helppoa. Huomasin, että en osaa soveltaa :(
Fysiikan kertaamisessa olen vasta Newtonin laissa menosaa ja vielä pitäisi lämpöoppi ja sähkö :( Itkettää. En mitenkään ehdi saada kaikkea opittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen. Lukiovuosistani on aikaa yli 20 vuotta, ja tuolloin moni muu asia kiinnosti huomattavasti enemmän kuin opiskelu. Tässäpä nyt sitten opettelen sitä perusmatikkaa, joskin on kiva huomata, ettei se olekaan kovin vaikeaa ja on ihan opittavissa. Fysiikan kanssa sama juttu.
Kaikkeen ei varmaankaan aika riitä, koska uuden oppiminen vie aikansa ja vaatii paljon ajattelemista sekä kertausta. Tästä tulee mitä tulee, saattaahan se toki olla priimaakin.
Haetko maisteriin?
Paniikki! Mitä tapahtuu jos nettiyhteys katkeaa kesken kokeen? Nythän netti on ihan järkyttävän kovassa käytössä sattuneesta syystä...