No niin te, jotka olette kyllästyneet niihin samoihin juhlatarjoiluihin, antakaa vinkkejä mitä haluatte saada
Voin toteuttaa ihan mitä vain järkevää, kunhan ainekset saa suomalaisista kaupoista keskisuuressa kaupungissa. Itsekin tykkäisin tehdä jotain erilaista, mutta kiinnostaisi tietää, mitä vieraat ehkä haluavat.
Kommentit (41)
Nakkipiiloja
Hyvää viintä
Tyrnimoussekakku
Nämä vain esimerkkejä.
Onko kyse kesäjuhlista? Jos kyllä, haluaisin:
- ruokaisia salaatteja, kuten vietnamilaistyylinen nuudelisalaatti tai välimerellinen perunasalaatti
- suolainen piiras, täytteenä feta-tomaatti tai parsakaali-sinihomejuusto
- laadukkaita makkaroita, kuten bratwursti, chorizo ja krakovanmakkara
- grillattuja vartaita (jättikatkarapu tai jokin laadukas liha) itse tehdyllä marinadilla
- vaaleaa kalaa, kuten kuha, ahven tai lahna savustettuna tai grillattuna
- grillattuja kasviksia (pekoniin käärityt raparperinvarret tai tankoparsa)
- raparperipiirakkaa, pavlovaa, britakakkua tai muuta raikasta makeaa leivonnaista
En haluaisi:
- mielikuvituksettomia salaatteja, kuten pasta-metvurstisalaatti
- teollisia karjalanpiirakoita ja munavoita (menee, jos ovat itse tehtyjä tai tilattu jostain laadukkaasta leipomosta)
- nakkeja, jauhomakkaroita, lihapullia
- lohta (ei lämminsavu eikä kylmäsavu)
- purkkisillejä
- valmiiksi marinoituja grillilihoja
- hyydytettyä juustokakkua, kermatäytekakkua, kuivakakut, kuivia pikkuleipiä (kaneliässät ja hannatädinkakut), pullaa
Joko aasialaisia makuja tai sitten saaristolaistyyppistä buffettia. Tärkeintä on, että raaka-aineet ovat huolella valittuja, supertuoreita ja oikein valmistettu, niin ettei maistu eltaantuneelta tai pilaantuneelta eikä tarvi pelätä, että kauankos toi majoneessi on tossa auringossa kylpenyt.
Nakkipiiloja
Hyvää viintä
Tyrnimoussekakku
Nämä vain esimerkkejä.
Kuten huomaat ap, aika perinteisiä juttuja kuitenkin :).
Itse haluaisin esim. savuporosta tehtyä voileipäkakkua tai savuporoa muuten jollakin tavalla tarjolle. Kalaa eri muodoissa ja salaattibuffet. Jälkkäriksi myös haluaisin perinteisen mansikkakermakakun palasen. Hedelmiä pilkottuna isolle vadille. Hyvää, kuumaa kahvia, vettä ja lasi kuohuviiniä ja ruoan kanssa ehkä sitten viiniä. Lapsille mehua tai vettä. Nuudelisalaatit jättäisin kyllä pois.
Jos on tarkoitus syödä jotain pieniä cocktaipaloja vain seisaallaan servetin kanssa, sitten pitää olla sellaisia ettei täytteet/päällysteet valu pitkin käsivarsia. Pienetkin lautaset voisi auttaa asiaa. Liian usein juhlissa ei ole mietitty, kuinka hankalaa on syödä jotain sinänsä herkullista juttua kun ei ole tarvittavia välineitä. Kattaus ja sen sujuvuus on tosi tärkeää miettiä etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina toivonut, että jossakin juhlissa tarjottaisiin kasapäin sushia.
Järjästin kerran nimipäiväkutsut, joissa tarjolla oli skumppaa (kuohuviiniä) ja sushia.
(Oli pakko kurkistella ja kuvata jääkaappia, joka oli täynnä kuohuviinipulloja ja sushi-laatikoita)
Sesongin mukaan menisin: perunoita, kalaa, salaattia ja mansikkakakku.
Keitettyjä ja niitä paahdettuja uusia perunoita, silli à la russe, paikallista kalaa, kylmäkastike tai kaksi, joku "jännä" salaatti, saaristolaisleipää/paikallista ruisleipää, mansikkakakkuun lemon-/limecurdia. Juomat: vesimelonista se boolimalja tai drinksut, raparperimehua, joka tapauksessa kesällä/kuumalla useampi alkoholiton vaihtoehto. Louhisaaren juomaa ei voita mikään. Hyvin jäähdytettyä rose-viiniä.
Musta vähemmän on parempi. En ymmärrä miksi tarjota kymmeniä sortteja, kuin pula-aikana, osoittaakseen vaurautta. Kukaan ei jaksa niitä syödä, ja kaikkien makutottumuksia on mahdoton toteuttaa. Yksinkertainen ja selkeä on tyylikkäin, tässäkin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjästin kerran nimipäiväkutsut, joissa tarjolla oli skumppaa (kuohuviiniä) ja sushia.
(Oli pakko kurkistella ja kuvata jääkaappia, joka oli täynnä kuohuviinipulloja ja sushi-laatikoita)
Ei herranjestas mä oisin känässä näiden juhlien jälkeen! En syö sushia, joten pitäisi keskittyä juomapuoleen.
:D
Eli aika lailla toinen haluaa sitä, mitä joku toinen ei halua. Osaan oikeastaan tehdä mitä vaan, paitsi hienoja koristeluja. Synttäreistä kyse ja tarkoitus ei ole järjestää ruokatarjoilua, mutta kuitenkin suolaista riittävästi. Ehkä paras on perinteisen ja jonkin uuden yhdistelmä. Eli kun on useampaa sorttia sekä suolaista että makeaa, kai siitä jokainen jotain löytää. Osaan tehdä gluteenitontakin hyvänmakuista. Kaikille kaikkea on täysin mahdotonta, vaikka jotkut niin tuntuvat vaativan, että kaikki pitäisi olla itselle sopivaa.
Huomenna juhlat ja tarjolla lohimoussetuulihattuja, quiche lorraine, salaattia, mansikkakakku (ei perinteinen), lusikkaleivät ja porkkanakakku pellille leivottuna ja pieniksi paloiksi leikattuna.
Onnittelumaljan sekaan loraus itse tehtyä raparperimehua.
Mulla on pieni suku, joten perinteisiä juhlia tarjoiluineen on todella harvoin. Mä olisin vain iloinen, kun saisi useamminkin perinteistä voileipäkakkua, kermakakkua ja pullaa :D
Mutta nykyään kannattaa ehkä sen kermakakun rinnalle tehdä vaikka jotain kuorrutettuja cup cakeja, juustokakkua tai vaikka joku kunnon suklaakakku. Kaikki eivät tunnu enää perinteisestä kakusta välittävän. Moni on varmaan saanut joskus kuivaa ja mautonta kakkua, jonka kermakin on ollut pahaa...
Ihan normi tarjoilua, ei mitään hienostelevia kärpäsenpaska-annoksia.
Todellakin ne vanhat tarjottavat on parata: lusikkaleivät, kermakakku, sitruunakakku, voileipäkakku (kala), karjalanpiirakat ja munavoi
En halua: niitä halvimpia mahdollisia mustaksi värjättyjä oliiveja. Enkä muitakaan halpisoliiveja. En halua juustokakkuja, ne on kuitenkin tehty liivatteella eikä agaragarilla. Enkä kuivia ,,mauttomia valkoisen vehnäpatongin palasia. Enkä mitään, missä on limaista valmiskinkkusuikaletta/rouhetta.
Suurin moka suomalaisissa juhlatarjoiluissa on se, ettei raskita laittaa raikasta vesijohtovettä pöytään vettä juoville.
Vierailija kirjoitti:
Juustokakut ovat syvältä.
Perinteinen tuoreista mansikoista tehty mansikkakermakakku hakkaa juustokakut mennen tullen.
Mansikkakermakakku on kakkujen pohjasakkaa. Mitä tahansa kakkua, muttei sitä. Olen kurkkuani myöten täynnä tätä joka juhlissa tarjottavaa "herkkua". Muutenkin kermaiset täytekakut ovat roskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juustokakut ovat syvältä.
Perinteinen tuoreista mansikoista tehty mansikkakermakakku hakkaa juustokakut mennen tullen.Mansikkakermakakku on kakkujen pohjasakkaa. Mitä tahansa kakkua, muttei sitä. Olen kurkkuani myöten täynnä tätä joka juhlissa tarjottavaa "herkkua". Muutenkin kermaiset täytekakut ovat roskaa.
Näin on ja sitä saakelin banaanimössöä ja halvinta ylisokeroitua mansikka/vadelmahilloa niissä kerroksien välissä.🤢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(Oli pakko kurkistella ja kuvata jääkaappia, joka oli täynnä kuohuviinipulloja ja sushi-laatikoita)Ei herranjestas mä oisin känässä näiden juhlien jälkeen! En syö sushia, joten pitäisi keskittyä juomapuoleen.
:D
Hmm... tämmöisiä mä aina ihmettelet. Et syö sushia, vaikket edes nähnyt mitä siellä oli tarjolla. Toisilla on valitettavan suppea näkemys sushista.
Kesällä kunnollinen mansikka-kermakakku on parasta. Ei mousseja, ei rahkaa, ei banaania (hyi saatana), ei vauvansoseita, vain mansikkaa ja kermavaahtoa.
Ruokajuhlia en järjestä käytännössä koskaan, koska ei ole tarvetta. Itse tykkään lähes kaikesta ruoasta ja leivonnaisista. Yksi mistä en tykkää kuitenkaan on kaikki salaatit, joissa on kylmää pastaa, riisiä tai nuudeleita. Ne vain ovat karmivia. Ymmärrän tämän kustannuskysymyksenä, mutta en pidä niistä.
Haluaisin yksinkertaista, perinteistä ruokaa. Ei mitään itämaan ihmeitä, välimeren terveyttä tai lännen burgereita.
Karjalanpiirakoita, paistia, salaattia, munia, mansikkakakkua, kaikkea simppeliä ja hyvää.