Mies haluaa muuttaa maalle
Meillä on tosiaan tilanne, että asumme (minä, mies ja minun lapseni) kaupungissa. Itse opiskelen ja opintoja vielä 2 vuotta jäljellä. Suuri osa opinnoista on etäopintoja, mutta joudun käymään luennoilla ja tunneilla useaan kertaan viikossa. Koulumatkoihin menisi reilu 2h per suunta muuton jälkeen. Lisäksi kaikki ystäväni asuvat täällä. En omista ajokorttia tai autoa eikä niiden hankkimiseen nyt opiskelevana äitinä ole varaa, ei myöskään jatkuviin junamatkoihin kouluun mentäessä. Maaseudulla liikkuminen paikasta toiseen olisi aina miehen varassa.
Nyt mies haluaisi muuttaa synnyinpaikkakunnalleen maaseudulle ja ostaa sieltä talon. Ymmärrän toki, että miehen ystävät ja sukulaiset asuvat pääosin tällä toisella paikkakunnalla. Lisäksi mies haluaisi hakea opiskelemaan lähelle tätä "uutta" paikkakuntaa. Myös nykyisellä paikkakunnallamme miehen olisi mahdollisuus opiskella.
Tilanne luo jännitteitä ja kismaa välillemme. Mies haluaa muuttaa, sillä ei viihdy nykyisellä paikkakunnalla ja yrittää perustella sitä, kuinka koulunkäyntini olisi mahdollista myös kaukaa. Itse koitan selittää, etten jaksa muutenkin paljon aikaa ja voimia vieviä opintoja tuon matkan kanssa. Lisäksi pieni lapsi hankaloittaisi järjestelyitä. Mies sanoo hänen sukunsa auttavan lapseni hoidossa silloin, kun joudun olemaan opintojen vuoksi pitkiä päiviä poissa.
Muutosta on puhuttu mahdollisena tulevaisuuden suunnitelmana jo aiemmin, kunhan saan opintoni loppuun. Olenko kovinkin itsekäs torpatessani miehen muuttoajatukset ja siirtäessäni muuttoa tulevaisuuteen päin vai onko miehen ajatus niin järjetön, kuin sen itse näen?