Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko lihansyönti aiheuttaa nivel- ym. kipuja?

Vierailija
25.06.2019 |

Tämä on nyt varmaan vähän outo kysymys, mutta onko jollain vähän lihaa syövällä kokemuksia siitä, että lihan syöminen aiheuttaisi nivel- yms. kipuja? Itse syön punaista lihaa TODELLA harvoin, lähinnä vain juhannuksena (grillattuna pihvinä) ja jouluna (kinkkuna). Olen huomannut, että syötyäni lihaa, seuraavana päivänä tuntuvat nivelet (ja kroppa yleensäkin) jotenkin kipeältä ja jäykältä. Voiko tämä johtua lihan syömisestä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, googleta klebsiella, monilla sen määrä kasvaa nimenomaan lihasta.

Vierailija
2/15 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, googleta klebsiella, monilla sen määrä kasvaa nimenomaan lihasta.

Siis klebsiella + hla-b27.

Vierailija
4/15 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa reumaatikoista välttää lihaa ja suosii vihanneksia, koska lihansyönti aiheuttaa kipuja.

Vierailija
5/15 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jotkut reumalääkärit kertovat että heidän nivelreumapotilaamsa saavat helpotusta oireisiin kun jättävät punaisen lihan ja viljat (vehnä, ruis) pois.

Vierailija
6/15 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole reumaa, mutta ohran, vehnän ja rukiin jättäminen pois ruokavaliosta vähensi kipuja huomattavasti. Kauraa voin syödä. Lihasta en ole samaa huomannut, mutta syön lähinnä kalaa ja kanaa.

Vierailija
7/15 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tosi paljon vastauksista! :) Tämä selittääkin paljon, koska omassa suvussani on äidin puolelta nivelreumaa.

ap

Vierailija
8/15 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan. Mutta nivelkipujen syynä voi yllättäen olla myös kihti. Kihti ei ole aina juoppojen varpaissa vaan muualla nivelissä ja reagoi herkästi ruoan muutoksiin (esim hernekeitto lihoineen voi aiheuttaa oireita). Mutta liha lienee tunnetuin nivelkipujen aiheuttaja.

Vierailija
9/15 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punainen liha on nykyisen punavihersokeuden aikana nähtävä pahemmaksi terveydelle kuin tupakka ynnä alkoholi yhteensä. Vain bensiini ja dieselöljy ovat pahempia!

Vierailija
10/15 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kihti voi myös hyvin olla syynä. Sen aiheuttaa virtsahappo, jonka eritystä lihansyönti lisää merkittävästi.

Vierailija
11/15 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kihti voi myös hyvin olla syynä. Sen aiheuttaa virtsahappo, jonka eritystä lihansyönti lisää merkittävästi.

Kihti johtuu nykytieteen mukaan sokerista erityisesti sen fruktoosiosasta liitettynä metaboliseen oireyhtymään. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5409734/

Vierailija
12/15 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, varsinkin lihapullat ovat vaarallisia, koska ne voivat pyöreinä palloina jumiutua nivelten väliin.

Vierailija
13/15 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni reumapotilas saa oireita punaisesta lihasta, ja erityisesti sianlihasta.

Äidilläni ei ole todettu reumaa (tutkittu kyllä on), ja hänen todella vaikeat, selittämättömät niveloireensa helpottivat kun hän lopetti punaisen lihan syömisen.

Vierailija
14/15 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suosinut kasvisruokaa nyt muutaman kuukauden enkä ole syönyt punaista lihaa kai vuoteen. Eilen ja tänään söin punaista lihaa ja sain mun artroosinilkan kipeäksi. Onko sattumaa? Olen kyllä ihmetellyt, että miten voi näin surkea nilkka olla näin hyvä, mutta nyt ei ole. Särkee ihan ja koipi levoton.

Vierailija
15/15 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan kyllä uskoa tohon. On ollut nilkka niin hyvä vaikka loppuun kulunut. Mutta menin syömään soija-naudanlihamakaroonilaatikkoa eilen ja tänään ja nyt särkee nilkkaa.