Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joku käynyt Valamon luostarissa? Tai ollut talkoolaisena jopa?

Vierailija
25.06.2019 |

Ajattelin, että voisi olla kiva käydä siellä nyt kesällä muutaman päivän reissulla fiilistelemässä paikkaa, ehkä jopa talkoolaiseksikin voisin mennä. Onko joku ollut talkoolaisena? Mitä hommia olette tehneet? Miten majoitus ja muut? Onko munkit ankaria tiukkapipoja?

Tai te, jotka olette siellä olleet lomalla, niin minkälaiselta paikalta vaikuttaa? En ole itse sen kummemmin uskonnollinen mut kiinnostaisi hiljentyä, ja lisäksi ortodoksisuudessa on jotain viehättävää.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt muutaman kerran ihan vierailemassa, yövyin siellä myös. Mutten talkoolaisena ole ollut koskaan. Kiinnostaisi kyllä se! Hauska idea.

Vierailija
2/20 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn joka kesä. Talkoolaisena en ole ollut.

Munkit todellakin elävät omaa elämäänsä. Heitä ei juurikaan näe, eivätkä he keskustele vierailijien kanssa. He keskittyvät rukous-ja palveluselämäänsä, ja siihen eivät turisitit kuulu.

Ruoka on hyvää. Taitaa olla niin että talkoolaiset ovat siellä ruokapalkalla, ja heitä kyllä näkee usein juuri ruokailemassa Valamon ravintolassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös käynyt lomamatkalla yöpymässä. Oli aika edullinen muistaakseni ja ruoka on tosiaan hyvää. Luostarin laiturista tehdään laivaristeilyjä Saimaalle, olin ihanalla iltaretkellä, käytiin jossain kanavilla. Eksoottinen elämys Valamo oli kaikenkaikkiaan. On rauhallista, kukaan ei riehu kännissä.

Siellä järjestetään myös kaikenlaisia kursseja, ikonimaalausta jne.

Vierailija
4/20 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon käynyt siellä miehen kanssa usein, kun ajellaan sillä suunnalla esim. kesällä. Kaunis paikka, kaunis kirkko. Luostarin ravintolassa on tarjolla lounasta ja leivonnaisia. Kiva olisi olla joskus yötäkin, halvin majoitus ei ole kallista lystiä. Tuttavat on jääneet läheiselle karavaanialueelle ja viettäneet luostarin tuntumassa useamman päivän. Kuulemma kaikin puolin mukava kokemus. 

Vierailija
5/20 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talkoolaisille on koulutus. Talkoolaisia on oppaina, myymälässä, trapesassa (ravintola), näyttelyoppaina, portilla ohjaamassa jne. Talkoolainen saa majoituksen ja ylläpidon. Useimmat heistä ovat ortodokseja.

Mene ihmeessä paikalle fiilistelemään ensin. Majoituksia on kolmea tasoa. Halvinta suosittelen.

Vierailija
6/20 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valamon opistolla on mielenkiintoisia kursseja. Ei tarvitse olla orttari. Ikonimaalauskurssilla olen ollut ja akvarelli.

Vierailija
7/20 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ap pelkää, munkit ei sua pomota. Heillä on omat tehtävänsä luostarissa. He eivät liiemmin hengaile talkoolaisten kanssa. He syövät omissa oloissaan ulkopuolisille suljetuissa tiloissa ravintolarakennuksen toisessa päädyssä. Valamossa käy paljon turisteja, useimmat viipyvät pari tuntia tai päivää. Tunnelma on silti ihanan rauhallinen alueella. Olkapäät ja polvet on pidettävä peitettynä. Naisilla on usein pitkä hame ja huivi. Itse en niitä käytä.

Vierailija
8/20 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mieheni sisko on ollut ainakin kolmena kesänä talkoolaisena. Siellä voi osittain valita, mitä tekee, hän on ollut mm. näyttelyjen vahtina ja yhtenä vuonna oli kirjastossa jotain arkisto tms. juttuja tekemässä. Puutarhatöitä voi myös tehdä, tai jos on asiakaspalveluhenkinen niin kaupassa myynnin puolella, respassa apulaisena, ravintolan kassalla jne. En nyt muista niistä majoituksista, mutta ilmeisesti siellä on jokin talkoolaisten oma majoitustila, koska siellä he sitten ovat istuneet välillä iltaa. Talkoolaisissa ei ainakaan ole mitään tiukkis-jengiä ollut, ihan tavallista huumorintajuista porukkaa ja ikähaitari laaja. 

Mun käsittääkseni ne munkit ei kauheasti talkoolaisten kanssa ole, pikemminkin omissa oloissaan. Sen muistan kuulleeni, että munkit syövät omassa ruokailutilassaan, eivätkä he tule juttusille mutta en kyllä mitään tiukkapipo-juttuja kuullut myöskään. 

Niin ja talkoolaiset siis tekevät majoitus- ja ruokapalkalla, mutta työpäivät ovat kait ihan normaalin 8h mittaisia, eikä mitään orjatyötä. Miehen sisko on päin vastoin ollut aina tosi innoisssaan ja on menossa tänäkin kesänä, että mitä ilmeisimmin mieluinen juttu. Hänkään ei ole kovin uskonnollinen mutta ortodoksisuus on alkanut häntä kiehtoa jossain määrin. 

Vierailija
9/20 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ihan hyvin lähteä talkoolaiseksi jo tänä kesänä, töitä on jokaisen lähtökohtaan sopivia. Luostarin porukat ovat kaikki tosi kivoja ja huumorintajuisia. Osa talkoolaisista viihtyy itsekseen, osa taas tykkää seurustella toisten talkoolaisten kanssa. Kaikenlaisille ihmisille annetaan luostarissa tilaa. Munkkeja kyllä näkee ja heistä osa juttelee myös vakkari-talkoolaisten kanssa, jotka ovat vuosien varrella tulleet tutuiksi. Eivät munkitkaan missään umpiossa siellä elä, mutta osa on sosiaalisempia kuin toiset. 

Jos mahdollista, niin paras aika mennä on lomasesongin ulkopuolella. Juhannus-elokuun puoliväli on vilkkainta aikaa. Toki silloinkaan ei luostari ole mikään turistirysä. Mutta itse olen ollut keväisin ja syksyisin, ja silloin on ihanan hiljaista! Luostari näyttää parhaat puolensa. Suosittelen myös menemään rohkeasti palveluksiin. Muuten ei luostarissa tarvitse päätään peittää mutta kirkossa on suositeltavaa käyttää huivia. (Ja olkapäät & polvet piiloon joka paikassa luostarissa.) Palveluksissa voi olla ja fiilistellä. Ei pidä pelätä, ettei "osaa" toimia oikein, palveluksissa voi vaan olla ja rentoutua. Suuren osan aikaa voi myös istua, paitsi evankeliumin luku ja Isä meidän -rukous ja ehtoollisen pyhittämisen hetki. 

Edullisin majoitus on varmaan 30e / yö. Talkoolaiset yöpyvät ilmaiseksi omassa rakennuksessaan 1-2 hengen huoneissa (lomasesongin ulkopuolella järjestyy kyllä yhden hengen huone). 

Olen ollut viitenä vuonna talkoolaisena, ja 1-2 viikkoa kerrallaan. En ole ortodoksi, mutta olen kyllä kiinnostunut. Monet talkoolaisista ovat ortodokseja mutta ei suinkaan kaikki. Eikä talkoolaisia yritetä käännyttää. Kaiken kaikkiaan kokemukseni on, että Valamo sulkee syleilyynsä kaikenlaiset ihmiset ja kaikenlaiset tulijat, tulipa sitten turistina tai talkoolaisena tai pyhiinvaeltajana. 

Vierailija
10/20 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on enemmän pehmoluostari. Itä euroopassa on luostareita mihin kun astut palvelukseen niin palvelet lopun ikääsi. Sieltä ei lähdetä lomalle. Itä eurooppalaisilla kuninkailla oli aina hermiitti ortodoksi munkki neuvonantajana ja heillä oli kyky ennustaa. Pyhiä miehiä.

Vierailija
11/20 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valamon opistolla on mielenkiintoisia kursseja. Ei tarvitse olla orttari. Ikonimaalauskurssilla olen ollut ja akvarelli.

Orttari?!

Vierailija
12/20 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orttari=ortodoksi

Vierailija
13/20 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

SEIS! STOP! СТОЙ!

Oikea Valamon luostari on Laatokalla Sortavalan edustalla. On häpeällistä, että Suomen Valamo on kopioinut nimensä oikealta Valamon luostarilta.

https://valaam.ru/

Vierailija
14/20 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SEIS! STOP! СТОЙ!

Oikea Valamon luostari on Laatokalla Sortavalan edustalla. On häpeällistä, että Suomen Valamo on kopioinut nimensä oikealta Valamon luostarilta.

https://valaam.ru/

Höpö höpö. Valamon luostari on ollut aina Suomen alueella. Laatokassa SUOMEN PUOLELLA sijainnut Valamon luostari joutui lähtemään evakkoon toisen maailmansodan aikana, KUN NEUVOSTOLIITTO TEKI ILMAHYÖKKÄYKSIÄ SINNE. Veljestö oli evakossa ja sitten hankki pysyvästi Heinävedeltä vanhan kartanon tilat, koska raja vedettiinkib uudestaan ja iso osa Karjalaa, mukaan lukien Valamo Laatokalla, jäi venäläisille.

Neuvostoliittossa uskonnollisuus oli kiellettyä, pappeja joukkotapettiin ja LUOSTARIT OLIVAT KESKITYSLEIREJÄ, tästä oli juuri juttua lehdessäkin, kuinka syrjäiset luostarit muutettiin pakkotyöleirien kokoomapaikoiksi, ja ihmisiä tapettiin MASSOITTAIN, etunenässä kaikki ”väärinajattelijat” mukaan lukien ja erityisesti papit, munkit ja muut julki-uskovaiset.

Laatokan Valamossa ei ollut minkään sortin luostaria tai muutakaan uskonnollista toimintaa puoleen vuosisataan. Vasta 90-luvun alussa, kun Neukkula oli romahtanut, siellä aloiteltiin toimintaa. Kunnolla homma lähti käyntiin vasta Putinin aikana, sillä Putin näkee uskonnon hyväksi keinoksi juurruttaa kansaan sokeaa uskoa esivaltaan ja vallanpitäjiin. Uskonto ja maallinen valta ovat kietoutuneet sairaalla tavalla yhteen Nyky-Venäjällä. Putinilla on jo datza Laatokan Valamon saarella, ja luostaria on kunnostettu ökykuntoon viime vuosina. Sama meininki on Konevitsan luostarissa. Sitä on ”korjattu” isolla rahalla eli kaikki vanha ja aito ja alkuperäinen on revitty ja päälle liimattu kultaa ja koristetta. Jopa pihan nätit pihanurmet ja pientareet on ”uudistettu”, päälle on vedetty TEKONURMEA. Veljestö ei tämmöistä tahtoisi mutta Putinin käsky on käynyt.

Onneksi todellinen luostariaate on säilytetty katkeamattomana oikeassa alkuperäisessä Valamon luostarissa, joka on koko ajan ollut Suomen puolella rajaa, ja 40-luvun alusta lähtien Heinävedellä, koska Neuvosto-Venäjän sotatoimet pakottivat luostarin lähtemään evakkoon.

Vierailija
15/20 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös käynyt lomamatkalla yöpymässä. Oli aika edullinen muistaakseni ja ruoka on tosiaan hyvää. Luostarin laiturista tehdään laivaristeilyjä Saimaalle, olin ihanalla iltaretkellä, käytiin jossain kanavilla..

Saimaalle? Saakin olla vahva usko sen laivan kapteenilla, joka vie laivan Saimaalle luostarin laiturista. Juojärvihän se taitaa nimeltään kuitenkin olla.

Vierailija
16/20 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös käynyt lomamatkalla yöpymässä. Oli aika edullinen muistaakseni ja ruoka on tosiaan hyvää. Luostarin laiturista tehdään laivaristeilyjä Saimaalle, olin ihanalla iltaretkellä, käytiin jossain kanavilla..

Saimaalle? Saakin olla vahva usko sen laivan kapteenilla, joka vie laivan Saimaalle luostarin laiturista. Juojärvihän se taitaa nimeltään kuitenkin olla.

Mitä ongelmaa? Itse olen veneillyt useampaan kertaan Valamosta Saimaalle tai toisinpäin.

Oletko sinä tietoinen Suomen vesistöistä ja veneilyreiteistä ollenkaan?

Vierailija
17/20 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi vai alkuperäinen Valamo?

Jälkimmäinen tosin vaatii viisumin ja muuta byrokratiaa.

Vierailija
18/20 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ostamassa pari pulloa vinkkua. Molemmat meni lahjoiksi, joten en edes tiedä oliko se hyvää.

Vierailija
19/20 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva paikka, suosittelen!

Vierailija
20/20 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen kartta käteen ja maantiedon oppitunnille, mars. Kuuluu Saimaan vesistöön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi