Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisitko huolissasi, jos 12 vuotias tyttö

Vierailija
25.05.2006 |

olisi lähes aina kotona ja leikkisi vain 5 vuotta nuoremman pikkusiskonsa kanssa? Olisiko auttamatta jälkeenjäänyt ja kaipaisiko ulkopuolista apua?

Meillä tällainen tilanne kotona ja ihmettelen asiaa. Koulussa tytöllä kuitenkin on jotain kavereita eikä ole kiusattu. Iltaisin eikö viikonloppuisin ei kavereita kuitenkaan vain näy ja tyttö on omissa oloissaan.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä itse olin tuossa iässä hyvin valikoiva ystävien suhteen eli kun ei ollut oikein hyvää ystävää tarjolla viihdyin mieluummin yksin ja minulla ei ollut edes sisaruksia. Luin paljon, piirtelin ja leikin barbeilla. Barbeilla leikkimisestä vanhempani olivat kai vähän huolissaankin mutta vielä 7. luokalla leikin salaa barbeilla koulun jälkeen. 8. luokalla ystävystyin ja sitten alkoikin vuosien yhteiset illan vietot, leffoissa käynnit, bileet jne jne.

Elämässä myöhemmin olen huomannut että yksin olon taito on yksi tärkeimmistä taidoista elämässä.

Vierailija
22/49 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just luin erästä ketju, jossa 13v raskaana (en ole varma oliko provo?) Voit ainakin olla rauhallisin mielin, ettei jotain tollasta tapahdu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista yhtään mihin se liittyi, mutta muutuin kovasti muutenkin. Kaipasin rauhoittumista ja nautin kotona olosta. Luin hirveästi kirjoja ja vietin aikaa pikkusisareni kanssa.

Seuraavana vuonna oli tilanne jo täysin toisenlainen. Ehkä olisin jäänyt silloinkin kotiin, mutta paineet sosiaalistumiseen olivat yläasteella toisenlaiset, kuin ala-asteella.

Vieläkin muistan tuon vaiheen lapsuudessani jonkinlaisena suvantovaiheena. Kävin harrastuksissa ja koulussa olin kavereitten kanssa, mutta iltapäivät ja illat vietin mielelläni kotona.

Vierailija
24/49 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...en tiedä kuinka monta, mutta yhden tiedän henkilökohtaisesti. Lähti laitokselle läheisen kerrostalon pihalta suoraan rosvo ja poliisi-leikistä =(

Olisin ehkä vähän huolissani. Sen verran, että olisin yhteyksissä kouluun ja selvittäisin tilanteen siellä. Ihan juurtajaksain tuntiaktiivisuudesta, liikkatuntien kautta välitunteihin, ryhmätöihin yms. Toisaalta, jos siellä koulussa on luokallinen pissiksiä ja oma tyttösi mieluummin leikkii vielä, niin tilanne on enemmän kuin ymmärrettävä.

Vierailija
25/49 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä varmaan äitinä tiedät onko tyttäresi onnellinen ja nauttiiko hän elämästään. Jos vastaat kyllä, ei varmaankaan huolta ole.

Oma 12 v kyllä kokee kaverit erittäin tärkeäksi. Riita tai välirikko kaverin kanssa kyllä rekisteröitiin heti kotona ja koulussa, kun lapsi oli onneton.

Tässä iässä lasten väliset erot ovat kyllä tosi isoja, toiset nauttivat vielä täysin lapsuudesta, kun toiset ovat jo murrosiän kynnyksellä, mutta jokainen heistä tarvii tukea, ymmärrystä ja huolenpitoa meiltä vanhemmilta. Juttele tyttäresi kanssa niin, että hän tietää että yksiolokin on OK, jos hän on onnellinen, mutta jos hän kärsii yksinäisyydestä, niin sinä välität ja haluat auttaa.

Vierailija
26/49 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olisin todella huolestunut. Minulla asiat olivat huonosti, tuossa iässä nuoruuteni olisi vielä voinut pelastaa.

Parin vuoden päästä rukoilet täällä apua koska et millään voinut uskoa nyt että lapsesi tarvitsee apua.

Vierailija
27/49 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan olisin onnellinen. Tyttö ehtii kyllä maailman rientoihin, anna hänen olla lapsi, niin kauan kuin haluaa.

Vierailija
28/49 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eli olisin todella huolestunut. Minulla asiat olivat huonosti, tuossa iässä nuoruuteni olisi vielä voinut pelastaa.

Parin vuoden päästä rukoilet täällä apua koska et millään voinut uskoa nyt että lapsesi tarvitsee apua.

Vierailija
29/49 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aina ollut kotihiiri taitaa vaan olla hieman erakko. Mutta jos aiemmin ollut kaverien kanssa ja äkisti loppuu niin kyseessä voi olla masennus ym.

Vierailija
30/49 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

monella tuon ikäisellä alkaa jo olla paineita esim. siitä, että täytyy olla niin jumalattoman aikuinen jo että ei edes halua leikkiä enää

Kyllä minun 12 v tyttö LEIKKII vielä mutta KAVEREIDEN kanssa

Vierailija
31/49 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa minua kiusattiin, mutta en kertonut tästä äidille, väitin että minulla oli ystäviä.

Äitini tuudittautui tunteeseen, että olen vain hiukan epäsosiaalinen mutta kaikki on muka hyvin. En tiedä miksi hän ei silloin tehnyt mitään?

Muutaman vuoden kuluttua alkoi syömättömyys, viiltely ja päihteiden käyttö.

Ei mennyt kauaa ja tilanne oli niin paha että vanhempani laittoivat minut lasten psykiatriselle, jossa vietin aikaa kunnes täytin 18.

Ehdin yrittää itsemurhaa kolmesti, ennen kuin sain apua.

Vanhempani eivät vieläkään ymmärrä, miksi yhtäkkiä niin kiltistä tytöstä tuli täysin erilainen. Itse ihmettelen nyt aikuisena, miten joku voi olla niin tyhmä ettei näe ilmiselviä merkkejä ilmassa.

Noin pahat ongelmat eivät kehity hetkessä!

Tietysti tälä ap:n tytöllä voi olla kaikki hyvin, mutta mitä se muka vanhemmille maksaa olla hiukan enemmän hänen kanssaan, tai ehkä jopa saada tytölle keskusteluapua? Takaan että kummastakaan ei ole lapselle mitään haittaa, päinvastoin!

31

Vierailija
32/49 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinvaisto on erehtymätön, äiti kyllä haistaa jos jokin on huonosti ja huolestuu, edes alitajuisesti.

Vierailija
33/49 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä ap. kertoi ettei suostu viettämään aikaa lapsensa kanssa?

Vierailija:

Tietysti tälä ap:n tytöllä voi olla kaikki hyvin, mutta mitä se muka vanhemmille maksaa olla hiukan enemmän hänen kanssaan,

Vierailija
34/49 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun luettuani olisin kovasti huolestunut. Onneksi en kysellyt tällaisia, kun omalla lapsellani oli kotihiirivaihe elämässään. Olisin luultavimmin ohjannut lapsen psykiatrille, vain siksi että hän nautti kotona olosta. Onhan se sairasta =/

Nelitoistavuotiaana tytärtä ei enää juurikaan kotona näkyisi, jos ei olisi yhteisiä ruokailuhetkiä ja sovittuja koti-iltoja, jolloin koko perheen täytyy löytää aikaa kotona oloon.

Vierailija
35/49 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tämän ketjun luettuani olisin kovasti huolestunut. Onneksi en kysellyt tällaisia, kun omalla lapsellani oli kotihiirivaihe elämässään. Olisin luultavimmin ohjannut lapsen psykiatrille, vain siksi että hän nautti kotona olosta. Onhan se sairasta =/

Nelitoistavuotiaana tytärtä ei enää juurikaan kotona näkyisi, jos ei olisi yhteisiä ruokailuhetkiä ja sovittuja koti-iltoja, jolloin koko perheen täytyy löytää aikaa kotona oloon.

Vierailija
36/49 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ymmärrä kysymystäsi. Selitä.

Vierailija:

Ja mitähän elämä on kahden vuoden päästä? Sitä et osaa sanoa.

Vierailija
37/49 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin sillä erotuksella, että kotona oleva nuorempi sisarus on vain kaksi vuotta nuorempi. Koulussa tytöllä on joitakin leikkikavereita (ei tosin omalta luokalta) ja olen ihan varma siitä, että tyttöä ei kiusata koulussa.

Olen itsekin välillä miettinyt, olisiko syytä olla huolissaan. Olen kuitenkin tullut siihen tulokseen, että asialle ei oikein voi mitään, koska tyttäreni kiinnostuksen kohteet ovat niin erilaiset kuin luokkakavereilla. Tyttöäni ei kiinnosta rock-musiikki, Salkkarit tms. TV-sarjat tai pojat seurustelumielessä. Sen sijaan hän on kiinnostunut fantasiakirjoista, tähtitieteestä sekä uskonnollisten ja filosofisten asioiden pohdinnasta. Ei ole kovin helppo löytää toista samanikäistä samoista asioista kiinnostunutta. Elän vain toivossa, että yläasteelle mennessä luokkakavereiden joukon laajentuessa löytyisi joku sukulaissielu.

Vierailija
38/49 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin leikin barbeilla vielä 13-vuotiaana ja hyvin olen elämässä pärjännyt ja rohkeuttakin on vaikka muille jakaa! Mielestäni ap:n tytär on rohkea kun tekee mitä haluaa eikä mene muiden ikäistensä mukana kartsalle notkumaan jos se ei kiinnosta. Onneksi itselläni on poikalapsi jos jo 12 vuotiadenkin oletetaan luuhaavaan ties miss=//

Vierailija
39/49 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

No sitä vaan että kahden vuoden päästä tyttösi voi olla jo narkkari tai tehnyt itsemurhan. Vaikka nyt näyttäisikin hyvälle.

Vierailija
40/49 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija:

Vierailija:

No sitä vaan että kahden vuoden päästä tyttösi voi olla jo narkkari tai tehnyt itsemurhan. Vaikka nyt näyttäisikin hyvälle.