Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita, joita tökkii nämä nykyajan lelut? :/

25.05.2006 |

En nyt ole mitään käpylehmiä haikailemassa (vaikka varmasti kivoja ovatkin :), mutta on todella alkanut kyrsimään lelukauppojen yksipuoliset valikoimat...

Tuntuu, että kaikki lelut on tuotteistettu tosi pitkälle, ovat jostain tv-sarjasta tms. Jotenkin tuntuu, että ihan sellaisía yksinkertaisia perusleluja on tosi hankala löytää. Vauvalle löysin vielä ihania puuleluja ja vastaavia, mutta nyt kun poika täyttää 2 v., niin jopas on mennyt vaikeaksi.

En vastusta muovia materiaalina (vaikka puulelut onkin kivempia) enkä muutenkaan ole mielestäni lelujen suhteen yltiö" pedagoginen" (poika leikkiköön " poikamaisilla" leluilla, kun kerrran haluaa). Ehkä ainut rajoitus on, että toivon, ettei meille kerry liikaa leluja (pieni asunto, eikä lapsen pidä saada aina kaikkea mitä haluaa).

Yksi kuvaava esimerkki tästä " ongelmasta" : oltiin Tallinkin laivalla ja ajattelin, että ostetaanpas pojalle pieni laiva mukaan kotiin, voi sitten muistella ja leikkiä kivaa reissua. Naiivisti kuvittelin, että taxfreessä on varmaan myynnissä jotain Tallink -lelulaivoja. Arvatkaa vaan oliko? Eipä tietenkään. Ei ollut laivoja minkäänlaisia, jotain tv-sarjaleluja vain.

Postikorttimaailmasta samanlainen juttu: äiti lähtee lentokoneella työmatkalle ja haluaa lähettää Helsinki Vantaan lentokentältä lentokonekortin pojalleen. Löytyi kyllä kaikki maailman Nalle Puhit sun muut, mutta ei pientä yksinkertaista Finnair -lentsikkakorttia, joka olisi ilahduttanut saajaansa kaikkein eniten...

No niin, nyt eksyin jo ties minne, mutta pointtini on: a.) ärsyttää lelujen näennäisen runsas, mutta oikeasti kuitenkin aika suppea valikoima, b.) lelujen ylikansallisuus ja c.) " monimutkaisuus" : valmistajat kuvittelevat, että lapsi haluaa ties mitä krumeluureja, kun monesti kuitenkin kaikkein yksinkertaisin onkin se kaikkein kivoin.

Kiva jos jaksoit lukea vuodatukseni! :)

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän nurkista keräillään päivittäin traktoreiden lamppuja ja liikennemerkkien kappaleita ja renkaita ja milloin mitäkin pikkuosia.. mitä on sitten pikkusiskon kiva napsia suuhunsa! olen myöskin tympääntynyt nykyleluihin, ne eivät tahdo kestää ja olen myöskin huomannut saman kaupallistumisen.. että kun katsoo lelukaupassa että tuossahan kiva traktori pojanviikarille niin hinnan nähtyään huomaa että sehän onkin PIKKU traktori eikä siis vain traktori.. grr. brion puulelut on monipuolisia ja niillä tykkää leikkiä vanhemmatkin lapset, ne kestää! niitä ei vain tahdo löytää kirppareilta.. mutta se onkin toinen juttu :)

Vierailija
22/22 |
01.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin tässä kategoriassa ajattelen vähän samaa myös vaatteista- missä ovat iloisen väriset, laadukkaat ja tyylikäät pienten poikein vaatteet ilman printtejä ?? no joo.

meillä on miehen semmaoinen, että ostaa aika vähän lapsellemme, mutta valitettavasti pitää aika paljon tuosta muovikrääsästä--en ole hennonut ojentaa häntä kovin paljoa, vaikka itselläni hampaita narskuen katson hänen valitsemiaan lahjoja (juuri soiva muovinen kännykkä, muovinen nalle-puh pyörä joka soi jne).

itse suosin ja olen ajatellut, että ostan ainoastaan legoa, perussarjoja sekä sen lisäksi brion puujunarataa, joka on klassikko. tämän lisäksi kaikki askarteluvälineet ovat kovaa valuuttaa.

poikamme on hullaantunut puuha-peteen, ja hänellä on melkein kaikki puuha-peten autot. en itse niin kovasti välitä, mutta kun poika pitää niin antaa sitten olla.

suosittelen helsingissä vierailemaan sellaisessa kaupassa kuin virike-aitta- se on täynnä " vanhanajan" puuleluja ja hvyälaatuisia ajattomia juttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla