G:noin 2kk vauvojen rytmit
Olisi kiva tietää, miten teidän muiden tämän ikäisten vauvat ovat " rytmittyneet" ja miten ootte itse tukeneet tätä rytmin muodostumista.
Meillä on rytmit tällä hetkellä hakusessa, mutta tällä hetkellä näin:
7.00 aamusyöttö
vähän valveillaoloa ja nukahtaa yleensä liinaan siinä
kasin jälkeen
10.00 syöttö
11.00 jälkeen nukahtaa, usein vaunuihin tai liinaan
13.00 syöttö
14.30 nukahtaa liinaan tai vaunuihin
16.00 syöttö, nukahtaa liinaan tämän jälkeen
iltaitkut alkaa tässä usein, saa sillon 100ml lisämaitoa ja kanniskellaan
19.00 yö taas ja kanniskelu jatkuu..
22.00 syöttö ja äidin viereen sohvalle yöksi pötköttämään
(nukutaan sohvalla, mies ja isompi lapsi makkarissa)
imetän yöllä useasti, nukahtaa rinnalle ikävä kyllä ja on taas pian hereillä
olisi tarkotus kokeilla, josko jaksaisin yöt olla hereillä imettäessä niin, että yölläkin olisi toi 3h juomarytmi mikä ollaan nyt päivällä saatu jotenkuten pidettyä. Tällä rytmillä pojan itkuisuus vähentynyt ja poika nukahtaa paremmin. Eli unitissittelystä haluaisin eroon, ehkäpä poika oppii jossain vaiheessa nukahtamaan itkuitta muuallekkin kun liinaan...
oma sänky on tällä hetkellä haave vain...
Kommentit (3)
...ja tukenut olen tätä rytmiä vain niin,että yöllä ei seurustella ja päivisin/iltaisin mahd paljon,silloin kun vauva itse haluaa.
Ja vaunuttelu pyritään ajottamaan aina samoihin aikoihin,josko siitä tulis myöhemmin herran päikkäriaika...
Muuten ollaan menty lapsentahtisesti ja ilman kelloa...
mitään selkeää rytmiä ei meilläkään päivällä ole. vauva syö kun nälättää noin 2-4h välein, riippuu hieman siitä onko tissi saatavilla. ainoat asiat päivällä mistä olen pitänyt huolta on, että päikkärit nukutaan samaan aikaan koko perhe klo 13. silloin myös vauva pistetään nukkumaan, halusi tai ei :)
yöllä rytmiä on alkanut nyt löytymään. nukkumaan mennään iltatissin kautta noin klo 21-22. syömään vauva herää 04-05. nukkuu lisää ja herää uudelleen 08. sitten onkin valveilla jonkinaikaa. tuo onkin hyvä aika herätä, sillä myös esikoinen herää silloin.
tällainen rytmi on yöllä saatu aikaiseksi sillä, että yöllä ei seurustellla ollenkaan. nostan vauvan sängystänsä viereeni, en pistä edes valoja päälle. vaipan vaihdan vain jos siellä on kakkaa. syötän ja vauva nukahtaa usein tissille. nostan vauvan omaan sänkyyn.
päivisin haluaisin vielä pitkittää ruokailuvälejä. mutta nyt olen tyytyväinen että edes yöt sujuvat useinmiten.
...eli nukkumaan mennään koko perhe n. klo23-24,nyt herra nukahtaa jo suht nopeasti.
Ekan kerran herää syömään n. klo 5-7(alussa joskus klo3-4kin,mutta koko ajan myöhenee),ruuan saa pullosta ja yöllä syökin silmät kiinni ja nukahtaa samantien.
Seuraavaksi aamulla herää klo 8-10 ja noustaan,ei välttämättä nälkäinen heti.
Sitten valvoo n.tunnin verran,syö ja nukahtaa.Päivisin nukkuu sellaisia tunnin pätkiä ja syö sitten kun on nälkä,en ole kelloa katsonut.
Puolenpäivän jälkeen mennään vaunuileen,nukkuu siellä ja sen jälkeen aina kova nälkä.
Alkuillasta torkahtelee sillontällöin ja illalla valvoo suurimman osan ja on tosi seurallinen.
Ei juurikaan koskaan itke ja nukahtaa minne sattuu:)
Eli mielestäni ihanan " helppo" vauva,tosin esikoinen,niin en osaa verrata.