Joku ötökkä syö yöllä
Nyt kun on ikkunat olleet auki öisin, niissä on ritiläverkko, niin viikon ajan on ilmestynyt ihme paukamia kehoon ja käsiin.
Mikähän ötökkä?
Kommentit (19)
Sormenpään kokoisia punertavia läikkiä siis muutama käsissä ja kehossa.
sääskihän se todennäköisin vastaus on tai mäkäräinen, mutta stten tietysti luteet ovat myös vaihtoehto.
Oletko ostanut jotain kirpparilta?
Luteet on aika harvinaisia nykyään, mutta esim pölypunkitkin puree. Meille ilmestyi pölypunkkeja, huomasin yhtäkkiä kun lapsen kanssa leikin lattialla että vyötärölle ja kaulan alueelle tulee puremia kun siellä matolla makoilin. Sama yöllä, eli sänkyynkin niitä oli jo levinnyt.
Miehellä puremia ei näkynyt, mutta minä olenkin paljon allergisempi kaikille ötököille, tulee hyttysenpuremistakin jo valtavia patteja mulle.
Ei muuta kun lapsi hoitoon isovanhemmille ja sillä aikaa suursiivous koko taloon... eli kaikki matot pesulaan, pölyjen pyyhintää, lattioiden pesu ja höyrytys, sängystä petari pihalle ja petarin höyrytys, sängyn höyrytys...
Tuon suursiivon jälkeen on siivottu säännöllisemmin ja useammin.
Ei ole enää ollut pariin kuukauteen puremia.
Tunnistat luteen puremat siitä, että paukamat muodostavat kolmen paukaman jonoja. Lisäksi luteen puremassa näkyy keskellä verenpunainen imukohta.
Tuliko ne luteet ikkunasta kun ei ole ennen ollut? tuossa on välillä ikkunalaudalla pyörinyt jotain lintuja, voisiko niiden mukana olla tullut just tuo lintukirppu? AP
Lintukirppua mäki veikkaan, mulla tuli kerran kissan mukana sisälle. Kuolevat kyllä aika nopeasti mutta ne paukamat kutisee niin p*rkeleesti
Onko se lintukirppu vähän muurahaisen näköinen, jos on niin listin ainakin sellaisen ja ihmettelin että mikähän tuo on kun ei ollutkaan muurahainen. AP
Vierailija kirjoitti:
Luteet on aika harvinaisia nykyään, mutta esim pölypunkitkin puree. Meille ilmestyi pölypunkkeja, huomasin yhtäkkiä kun lapsen kanssa leikin lattialla että vyötärölle ja kaulan alueelle tulee puremia kun siellä matolla makoilin. Sama yöllä, eli sänkyynkin niitä oli jo levinnyt.
Miehellä puremia ei näkynyt, mutta minä olenkin paljon allergisempi kaikille ötököille, tulee hyttysenpuremistakin jo valtavia patteja mulle.
Ei muuta kun lapsi hoitoon isovanhemmille ja sillä aikaa suursiivous koko taloon... eli kaikki matot pesulaan, pölyjen pyyhintää, lattioiden pesu ja höyrytys, sängystä petari pihalle ja petarin höyrytys, sängyn höyrytys...
Luteet eivät kyllä ole ainakaan pk seudulla harvinaisia.
Enkä ole ikinä kuullut, että pölypunkit mitään purisivat
Lintukirpun purema menee helposti sekaisin luteen pureman kanssa (kumpikin puraisee monta puremaa peräkkäin, kutina on helvetillinen).
Sekä lintukirppuja, että luteita voi kulkeutua lintujen mukana asuntoihin, mutta luteet levittäytyvät tavallisemmin taloyhtiön sisällä rakenteita pitkin.
Luteet löydät helpommin, ovat isompia, paskovat petivaatteisiin, jättävät usein verijälkiä mennessään.
Lintukirppu näyttää kirpulta, mutta on todella pieni. Niin tai näin, pese petivaatteet (mieluiten heti) yli 60 asteessa, 90 astetta vielä parempi.
Itsellä tulee kesäisin kutisevia paukamia käsiin ja jalkateriin, johtuu kuumasta, hiestä ja aurinkorasvasta. Kutisee perkeleesti, mutta johtuu iholla olevasta/olleesta cocktailista, ei ötököistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luteet eivät kyllä ole ainakaan pk seudulla harvinaisia.
Enkä ole ikinä kuullut, että pölypunkit mitään purisivat
Epäilen minäkin että olikohan nyt kuitenkin nämä niitä lintukirpun puremia? Mutta kirjoittajan muut pointit pätevät kyllä: kaikille taloudessa asuville ei välttämättä oireita tule, ja toisaalta "lääkkeenä" vaivaan on tuo suursiivous!
Siivoa nurkat ja vaihda petivaatteet. Se voi olla se pieni verenimijä hämähäkki.
Polttiainen. Niitä on nyt paljon. Verkko ei pidättele.
Juu, polttiaisia on nyt etelässäkin. Tekee paukamia.
Mun siskolle tuli ihme paukamia käsiin ja jalkoihin ja oli kyllä kuullut unen läpi yöllä hyttysen ininää. Mutta jäljet on aika järkyt. Isot punaiset turvonneet läikät ja yksi oli ihan mustelma siinä ympärillä. Sisko siis yöpynyt nyt viikon Hakaniemessä Helsingissä, on maalta kotoisin ja tottunut siellä kyllä hyttysiin ja mäkäräisiin. Allergioita ei siis noihin ainakaan ole. En tiedä mikä ihmeen inisijä siellä on häntä pureskellut ja outoa, että noin kaupunkiympäristössä ylipäätään on jotain itikoita.
Vierailija kirjoitti:
Ei pölypunkit pysty puremaan, nehän on sellaisia mikroskooppisen pieniä otuksia, jotka syö kuollutta ihoa ja muuta roipetta, eikä niitä edes näe paljaalla silmällä. Miten ajattelit, että joku niin hävyttömän pieni saisi purtua useamman ihokkeroksen läpi niin, että suhun tulee reikä joka tulehtuu?
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/967be925-52d7-4214-b727-d3187…
Voisko olla lintukirppuja? Nää kutisee hyvin paljon.