Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Potkut töistä epäoikeudenmukaisesti

Vierailija
24.06.2019 |

Onko muita, jota kohdeltu epäoikeudenmukaisesti?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliko ihan tänään?

Vierailija
2/28 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäoikeus?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaika?

Vierailija
4/28 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, onhan meitä. Kannattaa selvitellä liiton kanssa asiaa, jos olet jäsen.

Vierailija
5/28 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi?

Vierailija
6/28 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle sanottiin liitosta, että ei kannata lähteä tappelemaan asiasta. Irtisanottiin vanhempainvapaalla.

Vierailija
7/28 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa oudolta, mutta silti luottaisin liiton näkemykseen tässä asiassa.

Vierailija
8/28 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liitolla aina pelotellaan ja ohjataan ottamaan yhteyttä sinne. Kuinka moni on ottanut? Meinaan vain että itse olen useampaankin kertaan ja AINA vastaus on höpöhöpöä. "Meillä on periaate, että emme puutu yksittäistapauksiin". Sen ohella he antavat ohjeita, jotka ovat samat mitkä olet jo netistä kymmenen kertaa lukenut. Sain työsuhteen purun koeajalla ja työtodistuksen, missä minua sanottiin erinomaiseksi työntekijäksi. Soitin liitolle, että eikö tämä jos mikä osoita, että työsuhteen purun taustalla oli taloudelliset seikat ja se taas on laiton koeaikapurku silloin. Olivat samaa mieltä, mutta "ei me nyt tästä lähdetä riitelemään".

Summa mikä jäsenyydestä maksetaan ei ole kuitenkaan aivan pieni. Työttömyyskassan ja ammattiliiton välillä on hinnassa merkittävä ero. Ja mitä sillä saa? Googlen ohjeita ja myötätuntoa.

Vierailija
9/28 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle sanottiin liitosta, että ei kannata lähteä tappelemaan asiasta. Irtisanottiin vanhempainvapaalla.

Selitä tarkemmin? 

Vierailija
10/28 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja irtisanomisperuste oli? Jos liittokin on sitä mieltä että perustetta ei kannata riitauttaa niin antaisin olla.

Vierailija
11/28 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli YT:t ja niiden aikana hain yksikössä avoinna ollutta paikkaa. Täytin kaikki hakukriteerit, mutta valittiin tekijä muualta. Minut irtisanottiin. 4 vuotta kului eri oikeusasteissa ja lopulta tuli tieto, että irtisanomiseni oli laiton. Sain korvaukset tulomenetyksistä koko tuolta ajalta! Liitto hoiti koko prosessin.

Vierailija
12/28 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempainvapaalla SAA irtisanoa tietyin perustein (kollektiivisuut, liikkeenluovutus, yksikön lakkautus, uudelleenjärjestely) mutta irtisanomisen toimeenpanon saa tehdä vasta ensimmäisenä töihinpaluun päivänä.

Eli jos teillä on vaikka yt:t, yksi osasto lakkautetaan, myudään, ulkoistetaan tai uudelleenjörjestellään, irtisanominen voidaan tehdä. Tämän jälkeen työnantaja selvittää onko sinulle tarjota jotain muita vastaavaa työtä, tai edes epävastaavaa (”huonompaa”) työtä. Jos ei ole, saa ietisanomisen laittaa toteen mutta vasta työhön palattuasi.

Epäilen että näin on tehtykin eli suöle on vain kerrottu että potkut tulee, mutta ne TOTEUTETAAN vasta töihin palattuasi. Eli irtisanomisaika lähtee juoksemaan vasta siitä.

T. HR pomo

Vierailija
13/28 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli YT:t ja niiden aikana hain yksikössä avoinna ollutta paikkaa. Täytin kaikki hakukriteerit, mutta valittiin tekijä muualta. Minut irtisanottiin. 4 vuotta kului eri oikeusasteissa ja lopulta tuli tieto, että irtisanomiseni oli laiton. Sain korvaukset tulomenetyksistä koko tuolta ajalta! Liitto hoiti koko prosessin.

Näkisin että itse lrtisanominen ei ollut laiton jos irtisanominen tehtiin yt:n perusteella. Mutta se mikä meni mahdollisesti vikaan on se että yrityksen työntarjoamisvelvoite ja/tai takaisinottovelvoite sivuutettiin. (Eli ensisijasesti pitää työllistää irtisanotut/irtosanomisuhan alla olevat jos yt menossa samaan aikaan).

T. Se HR

Vierailija
14/28 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liitolla aina pelotellaan ja ohjataan ottamaan yhteyttä sinne. Kuinka moni on ottanut? Meinaan vain että itse olen useampaankin kertaan ja AINA vastaus on höpöhöpöä. "Meillä on periaate, että emme puutu yksittäistapauksiin". Sen ohella he antavat ohjeita, jotka ovat samat mitkä olet jo netistä kymmenen kertaa lukenut. Sain työsuhteen purun koeajalla ja työtodistuksen, missä minua sanottiin erinomaiseksi työntekijäksi. Soitin liitolle, että eikö tämä jos mikä osoita, että työsuhteen purun taustalla oli taloudelliset seikat ja se taas on laiton koeaikapurku silloin. Olivat samaa mieltä, mutta "ei me nyt tästä lähdetä riitelemään".

Summa mikä jäsenyydestä maksetaan ei ole kuitenkaan aivan pieni. Työttömyyskassan ja ammattiliiton välillä on hinnassa merkittävä ero. Ja mitä sillä saa? Googlen ohjeita ja myötätuntoa.

Työtodistukseen ei tarvitse laittaa syytä ollenkaan paitsi jos työntekijä sen erikseen pyytää. Silloinkin pitää vastaavassa tapauksessa kirjoittaa vain koeajan purku. Nyt siellä on joku ystävällinen aasi mennyt kehumaan sinua, että saisit helpommin uusia töitä vaikka selvästikään et ollut hyvä siihen tehtävään missä olit ollut. Jos ei olisi kirjoittanut mitään kivaa niin et sinäkään olisi saanut edes yritettyä saada riitää aikaan. 

Vierailija
15/28 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti työsuhteen purku koeajalla taloudellisista syistä on laitonta?:0 ei hemmetti. Palkkaat työntekijän, ennustetut tilaukset ei toteudukaan eikä töitä olekaan. Niin työsuhteen purkaminen tässä tilanteessa laitonta! En kyllä nyt meinaa käsittää. Mutta syyllä ”ei sovellu työtehtävään” olisi ok peruste.

Taas nähdään että pienyrittäjällä suuri riski palkata, koska voi tehdä helposti laittomuuksia kun ei ole sitä

7000€/kk maksavaa HR-henkilöä lukemassa lakikirjaa.

Vierailija
16/28 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin nähnyt että menee oikeudenmukaisesti. Omalla työstä suoriutumisen sijaan vaikuttaa se miten olet pelannut pelisi johdon kanssa ja kuinka mielinkielin olet ollut.

Vierailija
17/28 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä liitto lähtee ajamaan irtisanotun asiaa, jos näkee irtisanomisen laittomaksi.

Vierailija
18/28 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti työsuhteen purku koeajalla taloudellisista syistä on laitonta?:0 ei hemmetti. Palkkaat työntekijän, ennustetut tilaukset ei toteudukaan eikä töitä olekaan. Niin työsuhteen purkaminen tässä tilanteessa laitonta! En kyllä nyt meinaa käsittää. Mutta syyllä ”ei sovellu työtehtävään” olisi ok peruste.

Taas nähdään että pienyrittäjällä suuri riski palkata, koska voi tehdä helposti laittomuuksia kun ei ole sitä

Suomen laki on vaikeaselkoinen ja ”muototarkka” eli väärä sanavalinta voi kumota kokonaan lain salliman perusteen irtisanoa. Koeaikapurkuun ei tule laittaa mitään syytä, helpoimmalla pääsee siten.

T. HR

Ps. Pienyrittäjän kannattaa ostaa hr palveluita tietyissä tilanteissa (yt, irtisanominen, varoitus) koska nämä on niitä ”muotoherkkiä” asioita. Esim väärällä sanamuodolla laaditu yt-kutsu saattaa romuttaa koko yt:n oikeutuksen.

Vierailija
19/28 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkisin että itse lrtisanominen ei ollut laiton jos irtisanominen tehtiin yt:n perusteella. Mutta se mikä meni mahdollisesti vikaan on se että yrityksen työntarjoamisvelvoite ja/tai takaisinottovelvoite sivuutettiin. (Eli ensisijasesti pitää työllistää irtisanotut/irtosanomisuhan alla olevat jos yt menossa samaan aikaan).

T. Se HR

Miksi HR-tyypit haluaa aina sivuuttaa oikeuden päätökset? Jos KHO toteaa ihan yksiselitteisesti irtisanomisen olleen laiton, niin mistä te HR:ssä aina keksitte nillittää, että ei se oikeastaan ollut, korkein oikeusaste (ja alempikin) vain tekivät väärän päätöksen.

Vierailija
20/28 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen laki on vaikeaselkoinen ja ”muototarkka” eli väärä sanavalinta voi kumota kokonaan lain salliman perusteen irtisanoa. Koeaikapurkuun ei tule laittaa mitään syytä, helpoimmalla pääsee siten.

T. HR

Ps. Pienyrittäjän kannattaa ostaa hr palveluita tietyissä tilanteissa (yt, irtisanominen, varoitus) koska nämä on niitä ”muotoherkkiä” asioita. Esim väärällä sanamuodolla laaditu yt-kutsu saattaa romuttaa koko yt:n oikeutuksen.

Mielenkiintoinen ohje ammattilaiselta tuo, että koeaikapurkuun ei pidä laittaa syytä. Laki kun edellyttää, että syy ei saa olla syrjivä, joten kyllä se pitää kertoa. Ei riitä, että koeaikapurku.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan