Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ALKON JUHANNUKSEN AUKIOLOAJAT! Holhous-Suomi...

Vierailija
22.06.2019 |

Menin Savonlinnan Prismaan tarkoituksenani ostaa pullon valko- ja punaviiniä juhannusaattoa varten. Kello oli puoli kaksi. Koko viikon olin painanut töitä. Kuvittelin, että kuten jouluaattona, pääsiäislauantaina tai uudenvuoden aattona Alko olisi auki pitkään. Mitä hittoa! Alko oli sulkeutunut klo 12. Siis koko Suomesta ei saa ostaa pulloa viiniä juhannusaattosta pe (klo 12) - ma (klo 9).

Miksi minun olisi pitänyt ajoissa kiinnittää huomiota poikkeaviin aukioloihin juuri juhannuksena? Kun en juurikaan kiinnitä huomiotani alkoholiin ylipäätään.

Olen palannut takaisin Suomeen asuttuani ulkomailla. En tykkää oluesta, lonkerosta tai siideristä. Vain viini on mun makuuni, sen vähän mitä juon. En osaa edes kuvailla, miltä tuntuu kun haluaisi ostaa valkoviiniä ja punaviiniä juhannusaaton ruokailuun - eikä voi. Koska sääntösuomi. Koska panimoteollisuus. Koska liian vähän poliisivoimia koska känni.

Savonlinnassa tämä kaikki satoi Prisman laariin. Ihmisiä parveili sankoin joukoin oluthyllyjen äärellä. Menin joitain vähäalkohollisia viinejä. Surkea valikoima. Suuri joukko mattimyöhäisiä, kuten minä työkiireissäni Alkon aukioolojat huomiotta jättänut, HAMSTRASI laatikkotolkulla siidereitä, lonkeroita, erilaisia juomia. Useimpien hyllyjen kohdalla ammotti tyhjää!

En ole viettänut juhannusta vuosiin Suomessa. Alkon käsittämätön aukilolopolitiikka aiheuttaa sen että a) ihmiset ostavat kuin paniikissa vahvoja alkoholeja, koska viinaa ei saa kuin vasta muutaman päivän päästä b) johtaa älyttömään juopotteluun c) johtaa alkoholistien maanantaiaamun ruuhkaan Alkossa d) johtaa ihmiset ostamaan älyttömiä määriä panimoteollisuuden tuotteita kaupoista. JA myyntivoitot menevät yksityisille kauppaketjuille. JNE.

MILLOIN viinit saadaan ruokakauppaan tässä hiton takapajula-Suomessa? Olen käsittänyt, että suuntaus olisi miedompiin juomiin. Eivätkö viinit ole mietoja juomia? Olin pöyristynyt kun en (ei tullut edes mieleen) että Alko ei olisi auki juhannusaattona. Kun se on auki jouluaattoisin ja uudenvuodenaattoisin.

Mikä ihmeen poliisivaltio tämä on? Sosiaali- ja terveysministeriövaltio? On aivan turha uneksia turisimista Suomessa niin kauan kun ALKO:lla on monopoli. Miksi tämä ei muutu?

Mitä vikaa on haluta ostaa laadukas viinipullo tai pari juhannusaattoa varten? Miksi ihmeessä Alko ei ole auki juuri juhannusaattona, toisin kuin muina juhlapyhinä?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aina tarkistan erikoispäivien aikataulut. Sillä olisit selvinnyt tragediasta. Musta on kiva, että Alkon työntekijät saavat viettää juhannuksensa vapaalla.

Vierailija
22/30 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaan, selkeästi sulla on päihdeongelma kun näin koville ottaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääntö-Suomi... Katsoin tänään Formula-sirkusta, jonka juonsi Mervi Kallio. F1-kisa kilpaillaan tänä viikonloppuna Ranskassa, joten Mervi tutustui paikalliseen viinitilaan. Viinitilan emäntä kertoi, että Ranskassa ei saa esim. juontaja juoda televisiossa viiniä, koska sen katsotaan yllyttävän liikajuomiseen. Ajatelkaa, viinimaa Ranskassa! Ja minä kun kuvittelin, että vain Suomessa on kummallisia sääntöjä!

Vierailija
24/30 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on osattava varautua...

Vierailija
25/30 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä luoja mitä marinaa aikuiselta ihmiseltä.

Vierailija
26/30 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paloi käämit, kun olisin halunnut vain kaksi pulloa laadukasta viiniä. EI käy Suomessa.

Kumma kun suurimmalla osalla onnistuu ihan hemmetin hyvin - ja just aukioloaikojen puitteissa.

Mut Alkon vikahan se on ettei osaa varautua.

Vierailija
27/30 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa Keski-Eurooppaan. Täällä saa alkoholia 24/7 vuoden jokaisena päivänä eikä silti humalaisista ole yhtä paljon vaivaa kuin Suomessa kadulla liikkuessa...

Vierailija
28/30 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alko on jouluaattona auki klo 12 asti, eli ei yhtään pidempään kuin juhannusaattonakaan. Vielä muutama vuosi sitten myymälät olivat kiinni sekä jouluaattona että pääsiäislauantaina, hyvin perillä ap kuitenkin oli näistä uusista aukioloajoista. Alkon työntekijät ovat juhannusvapaansa ansainneet, etkö ap ole samaa mieltä?

Vierailija
29/30 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainittakoon tässä muuten, että siis ne alkoholistithan varmasti osaavat Alkon aukioloajat ulkoa, eli niihin tällä ei ole vaikutusta. Mutta kertokaapa, kenen mielestä nykyinen systeemi on muita vaihtoehtoisia järjestelmiä parempi? Onko sellaisia ihmisiä? Miksi?

Vierailija
30/30 |
22.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paloi käämit, kun olisin halunnut vain kaksi pulloa laadukasta viiniä. EI käy Suomessa.

Kumma kun suurimmalla osalla onnistuu ihan hemmetin hyvin - ja just aukioloaikojen puitteissa.

Mut Alkon vikahan se on ettei osaa varautua.

Voidaan palata aikaan kun ruokakaupat meni arkisin kiinni klo 17 ja lauantaisin klo 13. Suurin osa osasi silti ostaa ruokansa aukioloaikoihin ja jos se ei nyt onnistu niin voi voi.