Vihkiikö pappi avioliittoon, vaikka toinen ei kuulu kirkkoon?
Kommentit (31)
Pappi voi siunata avioliiton, jos vain toinen kuuluu seurakuntaan. Eli ensin siviilivihkiminen ja sitten pappi siunaa. Pappi vihkii avioliittoon vain seurakunnan jäseniä.
Ei vihki. Pitää käydä ekaksi maistraatissa niin sitten pappi voi siunata liiton.
Avioliitolle saa siunauksen, kaava on lähes sama kuin avioliittoon vihkimisessä.
Olen ollut mukana kirkossa tilaisuudessa, jossa morsian oli kirkkoon kuulumaton ja sulhanen perus ev.lut.
Muistaakseni vihkimisen sanamuodossa oli jotain eroa, en muista tarkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut mukana kirkossa tilaisuudessa, jossa morsian oli kirkkoon kuulumaton ja sulhanen perus ev.lut.
Se ei ollut vihkiminen vaan siunaus.
Miksi vihkisi, jos toinen pariskunnasta on ilmaissut, että pitää vihkikaavaa itselleen vääränä?
Ensin täytyy tosiaan käydä maistraatissa.
Ei voi saada kirkollista vihkimistä, jos ei kumpikin kuulu kirkkoon. Avioliiton siunauksen voi saada, jos on ensin vihitty maistraatissa.
Miksi pitäisi kun et maksa kirkollisveroakaan?
Ihmettelin kun olin pariskunnan siunaustilaisuudessa kirkossa. Olivat käyneet ensin maistraatissa. En huomannut juurikaan eroa miten poikkesi vihkikaavasta. Varmaan siinä ettei sanottu että tämän seurakunnan läsnäollessa jne..kysyttiin kuitenkin että tahdotko ottaa xxx jne...
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin kun olin pariskunnan siunaustilaisuudessa kirkossa. Olivat käyneet ensin maistraatissa. En huomannut juurikaan eroa miten poikkesi vihkikaavasta. Varmaan siinä ettei sanottu että tämän seurakunnan läsnäollessa jne..kysyttiin kuitenkin että tahdotko ottaa xxx jne...
Mitä sinä siis ihmettelit?
Vierailija kirjoitti:
No ei kysytty!
kaava menee näin:
Pappi sanoo näin: "Te olette tulleet Jumalan kasvojen eteen pyytämään hänen siunaustaan avioliitollenne. NN, tahdotko avioliitossasi, jonka olet solminut XX:n kanssa, osoittaa hänelle uskollisuutta ja rakkautta myötä- ja vastoinkäymisissä."
Ymmärtääkseni on joitain kristillisiä kirkkoja, joihin kuuluvan Suomen ev.lut. kirkkokin vihkii, kuten esimerkiksi ortodoksikirkko, katolinen kirkko, helluntaikirkko, vapaakirkko jne. Tällöin siis toisen puolisoista pitää kuulua Suomen ev.lut kirkkoon ja toisen johonkin näistä hyväksytyistä kristillisistä kirkkokunnista. Mikäli toinen puolisoista ei kuulu mihinkään kirkkokuntaan tai kuuluu johonkin ei-kristilliseen kirkkoon, pari voi saada kirkollisen avioliiton siunauksen mutta vihkiminen pitää tehdä ensin muualla, yleisimmin kai maistraatissa. Toki sen maistraattivihkijän voi pyytää vaikka kotiinsa, mutta kyseessä on kuitenkin ns. maallinen vihkiminen.
Kannattaa kysyä oman seurakunnan papilta jos asia on ajankohtainen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä kysytään? "olette jo naimisisss, mutta haluatko ottaa hänet aviopuolisoksesi?"
Ei voi vihkiä kuin jäseniä. Sinata voi vihikimisen jälkeen.
Kirkolta pitäisi ottaa virallinen vihkimisoikeus kokonaan pois. Kaikki vihille maistraatissa ja sen jälkeen jokainsen saa järjestää jatkoja tai poppamenoja niin kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Tapalutkut ova niin pihalla kirkkonsa säännöistä ja toiminnasta.
Ulkomaalainen vaimoni ei kuulunut kirkkoon, joten kirkko ei suostunut vihkimään minuakaan, kirkkoon kuuluvaa, rippikoulunkäynyttä jäsentään. En sitten enää nähnyt mitään syytä maksaa veroja kyseiselle instituutiolle.
Kirkon kannattaisi vähän miettiä näitä kantojaan, jos on huolissaan jäsenmäärästään ja verotuloistaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vihkisi, jos toinen pariskunnasta on ilmaissut, että pitää vihkikaavaa itselleen vääränä?
Omituinen väite. Joku on voinut erota kirkosta jonku tietyn syyn takia, mutta just vihkikaavaa pitää viimeisen päälle sopivana itselleen.
Tuskin kukaan on eronnut kirkosta vihkikaavaan vuoksi.
En usko. Mieheni joutui käymään riparin kypsässä 28 v iässä.