Luulen että Keravan surmaajalla on Aspergerin syndrooma ja ADHD
Kommentit (58)
Sotapeleistä on kiinnostunut aika harva assi. Niissä on liian vähän yksityiskohtia.
Paitsi niissä sotastrategiapeleissä, joita meikäläisenkin assihtava mies pelaa (=nysvää) aikansa kuluksi. Niissä on kuule peliohjeetkin pienen romaanin kokoisia opuksia ja niitä luetaan pelin lomassa jotta kaikki obskuurit yksityiskohdat ihan varmasti tulisivat otettua huomioon.
mielipiteenä. ensivaikutelmana lehtitietojen perusteella.
diagnoosin teko on eri juttu. silloin ollaan psykologin roolissa, tutkitaan, haastatellaan, pohditaan, konsultoidaan muita, mietitään eri vaihtoehtoja.
yrittäkää jo ymmärtää mielipiteiden vaihdon ja virallisen diagnoosin antamisen ero. yksityishenkilön ja työtään tekevän psykologin ero.
mainitsin psykologin koulutuksestani koska joku epäili etten tiedä aspergerin syndroomasta paljoakaan. en siksi että saisin teidät vakuuttuneeksi siitä että olen lehtitietojen perusteella antanut oikean diagnoosin.
eikö kannattaisi olla mainostamatta olevansa psykologi??
Ja miksi annat yksityishenkilönä hatariin lehtitietoihin perustuvia "selvä asperger" kommentteja kun ammattisi puolesta sinun kyllä tulisi tietää, ettei todellakaan ole kovin selvä.
Ja sitten varmaan työpaikallasi kahvitauolla ihmettelet muiden kanssa, että miten leimaavia nämä diagnoosit on ja ihmiset kovin ennakkoluuloisia. Kun eivät tiedä mistään mitään.
Itse kuitenkin osoitit olevasi juuri sellainen; leimaava ja ennakkoluuloinen
voi olla tietämättä aspergerista paljoakaan, jos aihepiiri ei kiinnosta. Meidän tiedekunnan psykologian peruskursseilla siitä ei puhuttu paljon mitään ainakaan vuonna miekka ja kivi. Valinnaisilla syventävillä kursseilla oli sitten enemmän, mutta jos olisi valinnut valinnaisiksi vaikka työ- ja liikennepsykologiaa, niin pintapuoliseksipa olisi aspergertietous jäänyt.
täällä kuitenkin yksityishenkilönä kirjoittelen.
siitä kyllä olen eri mieltä että yksityishenkilönä antamani kommentti olisi väärin. saahan sitä keskustella, oli ammatti mikä oli. ja mielipiteitä olla.
olisi vaan pitänyt jättää psykologi-sana mainitsematta, ettei tule juuri tällaisia väärinkäsityksiä että olisin jotain diagnooseja antamassa. viisaampi ensi kerralla!
psykologian opinnoissako, jatko-opinnoissako, kerrotko missä yliopistossa? Psykologina sinä siis annat diagnooseja, missä tämä on mahdollista?
mielipiteenä. ensivaikutelmana lehtitietojen perusteella.
diagnoosin teko on eri juttu. silloin ollaan psykologin roolissa, tutkitaan, haastatellaan, pohditaan, konsultoidaan muita, mietitään eri vaihtoehtoja.
yrittäkää jo ymmärtää mielipiteiden vaihdon ja virallisen diagnoosin antamisen ero. yksityishenkilön ja työtään tekevän psykologin ero.
mainitsin psykologin koulutuksestani koska joku epäili etten tiedä aspergerin syndroomasta paljoakaan. en siksi että saisin teidät vakuuttuneeksi siitä että olen lehtitietojen perusteella antanut oikean diagnoosin.
mutta ei ole ollenkaan harvinaista, että se lääkärinlausunto on kirjoitettu psykologinlausunnon pohjalta.
t. 41
psykologian opinnoissako, jatko-opinnoissako, kerrotko missä yliopistossa? Psykologina sinä siis annat diagnooseja, missä tämä on mahdollista?
diagnoosista keskustellaan lääkärin kanssa. yhteistyötä.
missä yliopistossa olet "valinnaisiksi" valinnut aspergiaa, et työ- tai liikennepsykologiaa?
kun sattuikin niin että kirjoittaja puhui itsensä pussiin psykologeudestaan.
Taisi olla sellainen fanna-be-psykologi.
kun viihdyin yksinäni. Ja omat lapseni kanssa, ne osaa keksiä tekemistä yksin ja keskenään...
en nyt tarkemmin maata halua laittaa.
halusin keskusteluun osallistumalla nostaa yhä useampien tietoisuuteen asperger-oireyhtymän, että tieto as-oireista leviäisi. monet kun eivät ole kuulleetkaan aiheesta.
taisi tämä keskustelu mennä minun tenttaamisekseni, harmi, muuten hyvä keskustelun aihe. lupaan osallistua tuleviin keskusteluihin yksityishenkilönä, olen läksyni oppinut.
mutta jatkakaa ihmeessä tästä asperger-aiheesta, se on tärkeää keskustelua. niinkuin mielenterveysaiheista yleensäkin on hyvä keskustella, se on niin vaiettua aluetta.
tämä wannabe-psykologi lähtee nyt tekemään ruokaa! se on moro!
Asperger on tyypillinen syndrooma. Syndrooma tarkoittaa että jotta voisi saada diagnoosin on täytettävä useita kohtia piirrelistasta, jossa on kymmeniä eri kohtia. Kenellä tahansa meistä voi olla Asperger-syndrooman piirteitä ja monilla onkin, esim. minulla on useita. En kuitenkaan saisi diagnoosia kuten mieheni, jolla on lapsena ollut lähes kaikki piirteet.
missä yliopistossa olet "valinnaisiksi" valinnut aspergiaa, et työ- tai liikennepsykologiaa?
jotain ulkomailla, mutta antamasi tiedot eivät täsmää psykologiin tai psykologin toimenkuvaan. Aspergerista tiedät varmaankin jotain, kenties joku tuttusi on asperger. Ikävää tuollainen psykologina esiintyminen kun meitä on täällä ihan oikeitakin psykologeja, jotka ei tuo sitä keskustelussa esille perusteluna puheilleen. Tai pötypuheilleen.
niin kerrottakoon, että en ole erikoistunut, en ole nähnyt aspergian kursseja missään (onko se edes sana?) enkä valinnut työ- ja liikennepsykologian kursseja Turun yliopistossa.
t. 41
missä yliopistossa olet #034;valinnaisiksi" valinnut aspergiaa, et työ- tai liikennepsykologiaa?
tuo "psykologi" kertoi erikoistuneensa aspergeriin, sellaiseen vaan psykologi ei voi erikoistua. Käytti tuota "psykologi"-titteliä vaan saadakseen muut hiljaiseksi.
sille joka kertoi olevansa psykologi ja tietävänsä asiasta paljonkin kun on erikoistunut aspergeriin.
niin kerrottakoon, että en ole erikoistunut, en ole nähnyt aspergian kursseja missään (onko se edes sana?) enkä valinnut työ- ja liikennepsykologian kursseja Turun yliopistossa.
t. 41
missä yliopistossa olet #034;valinnaisiksi" valinnut aspergiaa, et työ- tai liikennepsykologiaa?