Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vegaanit vs metsästäjät

21.06.2019 |

En ole täällä haastamassa riitaa. Suurin haluni on lisätä ymmärrystä näiden osapuolten välille. Haluan myös kehittää omaa näkemystäni.

Pohjustan, että olen 25 -vuotias mies metsästäjä perheestä. Lapsesta pitäen olen oppinut syömään lähiruokaa. Noin 50% ruokapöytäni antimista on tiensä sinne löytänyt omien käsieni kautta. Minulla on iso kasvimaa, kalastan, sienestän ja metsästän. Vältän syömästä nautaa ja suosin luomua.

Olen viimevuosina päätynyt toistuvasti kiehtoviin keskusteluihin kasisruokavalioisten ihmisten kanssa. Puheenaiheet ovat olleet mm. ruoan eettisyys, metsästyksen tarpeellisuus ja ympäristöasiat. Vaikka heillä kullakin on ollut omat henkilökohtaiset ajatuksensa asiaan, on yhteisymmärrys jäänyt aina uupumaan.

Olen omaa ajatteluani helpottaakseni lajitellut ruokailijat kolmeen ryhmään: vegaanit, metsästäjät ja lihahyllyille kurottelijat. Kysyessäni heiltä "miten sijoittaisit nämä ryhmät paremmuusjärjestykseen sen perusteella kuinka eettisesti he syövät?", ovat he usein asettaneet metsästäjät pohjimmaiseksi. Tämä risteää omasta näkemyksestäni, jossa vegaani ja metsästäjä jakavat kultamitalin.

On heitetty ilmoille, että tappaminen on aina väärin ja niin kauan kun on toinen vaihtoehto, siihen tulisi tarttua. Se että ostat lihatiskiltä on helpompi antaa anteeksi, koska tekijä ei ole tietoinen, että on juuri maksutapahtuman aikana tappanut eläimen. Metsästäjä puolestaan tietoisesti painaa liipaisinta katsoessaan kiikarin lävitse, jolloin hän tiedostetusti evää vaihtoehdon olla tappamatta.

On heitetty ilmoille, että kuolema on osa luontoa ja että ihminen ei ole vieraantunut luonnosta. Eläimet tappavat toisiaan ravinnokseen, se on luonnon laki. Ammuttu hirvi ei ole pelkästään ravintoa ihmiselle, se on myös yksi hirvi vähemmän vaarantamassa liikennettä. Kala lähijärvestä on luonnonmukaisempaa kuin mitä saa lihatiskiltä, puhumattakaan kuinka pitkän matkan tofu vaeltaa ennen kuin se päätyy ruokapöytään.

On heitetty ilmoille, että jos metsästys lopetettaisiin, niin luonto löytäisi oman tasapainonsa. Jos joku eläin lisääntyy liikaa, tulee toinen eläin joka syö sen määrää pienemmäksi.

On heitetty ilmoille, että vielä kaksi sukupolvea taaksepäin, lehmä kirjaimellisesti asui talon eteisessä. Lapset leikkivät sen kanssa, mutta sitten se syötiin, koska ruokaa ei ollut. Täysinäinen kasvisruokavalio ei ollut edes vaihtoehto silloisen eliitin keskuudessa. Jos koko maailma tällä sekunnilla kieltäytyisi syömästä mitään muuta kuin lihaa, niin nälänhätä kasvaisi ennätyslukemiin.

Yllä mainitut puheenvuorot eivät ole omiani, vaan molempien osapuolten yksittäisten edustajien. Joillekin ihmisille nämä väittämät ovat totuuksia, joita he vaalivat kuin uskovainen raamattua. Haluan itse lähestyä heitä kunnioittaen.

Pahoittelen jos joku kokee, että en ole onnistunut edustamaan heidän ajatusmaailmaansa. Nyt on kuitenkin tilaisuus auttaa minua ja tuoda omat ajatuksensa pöydälle, jottei ihmisten käsitys jäisi vain tämän vaatimattoman kirjoitukseni varaan!

Jos saan udella:
Onko ihminen vieraantunut luonnosta?
Onko metsästäminen eettisesti väärin?
Mitä arvoja käyt itse läpi syödessäsi?

-Välimies

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on luonnostaan sekasyöjä.

Maailmaa ei paranna vegaanisuus, vegaanithan syövät luonnotonta keinoruokaa.

Vierailija
2/6 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea.

Mutta haluaisin huomauttaa että metsästetty ruoka ei ole luomua ellei pyydystetyllä eläimellä ole mukanaan luomusertifikaattia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän on hyvin yksinkertaista: teillä on erilaiset moraalikäsitykset. Tämä on vain yksi asia, josta ihmiset ovat eri mieltä, miksi se on mielestäsi ratkaiseva? Miksi tämä, eikä vaikka uskonto tai politiikka?

Vierailija
4/6 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän on hyvin yksinkertaista: teillä on erilaiset moraalikäsitykset. Tämä on vain yksi asia, josta ihmiset ovat eri mieltä, miksi se on mielestäsi ratkaiseva? Miksi tämä, eikä vaikka uskonto tai politiikka?

On erilaiset käsitykset, siitä ei varmaankaan ollut epäselvyyttä? Kyllä minuakin kiinnostaa silti tuollaisten ajatusten ja mielipiteiden logiikka, vaikka en ap olekaan. Sitähän keskustelut koostuvat.

Vierailija
5/6 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön erittäin kasvispainotteisesti enkä ymmärrä miten joku voi pitää metsästystä epäeettisempänä, kuin lihantuotantoa tai koko elintarviketeollisuutta. Puhutaan siis luvanvaraisesta, vastuullisesta, omaan tarpeeseen metsästämisestä. Luonnonläheisenä ihmisenä ymmärrän myös, että tappaminen ja kuolema on osa luontoa. Ihminenkin on eläin eikä ihmisen merkitystä luonnon kiertokulussa ei voi sivuuttaa.

Vierailija
6/6 |
21.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on luonnostaan sekasyöjä.

Maailmaa ei paranna vegaanisuus, vegaanithan syövät luonnotonta keinoruokaa.

Tuo näemmä yleinen luulo että kaikki vegaanit tai kasvissyöjät syövät tofua yms. on virheellinen.