Auttaminen mökillä
Pitääkö mielestänne mökillä auttaa, eli teidät on kutsuttu vaikka juhannusviikonlopuksi jonkun mökille, menette sinne (eli kukaan ei teitä pakota vaan olette halukkaita menemään, näköjään tämä pitää erikseen mainita itsekkäille)...ja kun aika esim syödä; menettekö auttamaan ruuanlaitossa, kattaamisessa, grillaamisessa tms...vai odottatteko hamaantappiin, että mökin emäntä ja isäntä palvelee teitä koko viikonlopun, tarjoilee aamupalat, välipalat, päivälliset ja illalliset, siivoaa jälkenne yms?
Kommentit (5)
Jos kysyn, voinko tehdä jotain ja minulle vastataan ettei tarvitse, niin oletan vastaajan tarkoittavan sitä. Osaan pedata oman petini ja korjata jälkeni, mutta mihinkään suursiivouksiin tai korjauksiin en osallistu. On eri asia pyytää vieraaksi kuin talkooväeksi. Huijaamalla vain varmistaa, että se oli viimeinen reissu siinä paikassa.
Olen aika menevä ja tekevä tapaus, että yleensä päädyn auttamaan eikä se minua haittaa. Välillä vauva sylissä ja toisaalta laittamassa saunaa lämpiään.
Tästä puuttuu vaihtoehto: riippuu tilanteesta / kutsujasta.
Esim. kun olen tätini mökillä, en varsinaisesti tarjoudu auttamaan. Tätini rakastaa kokata ja passata ja torjuu kaikki auttamisyritykset. Siispä en väkisin tuppaudu, mutta korjaan toki jälkeni ja noudatan yleistä kohteliaisuutta kaikessa.
Kaverini kotona taas muodon vuoksi yritän aina tarjota apua, koska tiedän että kaverini pitää siitä. En yleensä edes voi auttaa mitenkään, tai ehkä esim. leikkaan vihanneksia tai muuta helppoa, mutta kaveri on selvästi mielissään ja on joskus kommentoinut muistakin että kun se ja se ei ikinä tarjoa apua. Tiedän että pelaan vähän hänen säännöillään tässä, mutta onko se sitten loppujen lopuksi iso juttu esittää hetken kohteliasta :D.
Vierailija kirjoitti:
Tästä puuttuu vaihtoehto: riippuu tilanteesta / kutsujasta.
Esim. kun olen tätini mökillä, en varsinaisesti tarjoudu auttamaan. Tätini rakastaa kokata ja passata ja torjuu kaikki auttamisyritykset. Siispä en väkisin tuppaudu, mutta korjaan toki jälkeni ja noudatan yleistä kohteliaisuutta kaikessa.
Kaverini kotona taas muodon vuoksi yritän aina tarjota apua, koska tiedän että kaverini pitää siitä. En yleensä edes voi auttaa mitenkään, tai ehkä esim. leikkaan vihanneksia tai muuta helppoa, mutta kaveri on selvästi mielissään ja on joskus kommentoinut muistakin että kun se ja se ei ikinä tarjoa apua. Tiedän että pelaan vähän hänen säännöillään tässä, mutta onko se sitten loppujen lopuksi iso juttu esittää hetken kohteliasta :D.
Kyllä tuo sopii ihan hyvin ekaan vaihtoehtoon eli autat koska olet kohtelias, tottakai eri asia on jos toinen ei halua apua ja jopa erikseen ilmoittaa siitä, mutta siitä ei nyt ollutkaan kysymys...se ei ole itsekkyttä sinun osaltasi enää siinä vaiheessa.
Tarjoan aina apua. Kuuluu hyviin tapoihin ja tuntuisi itsestä tyhmältä vain istua, kun toiset tekee kaiken työn.