Sijoittamisesta ymmärtävät
Olisi kysyttävää... Olen itse niin tyhmä etten ymmärrä mihin kannattaa roposiaan sijoittaa. En vaikka kuinka yritän opiskella asiaa eri sivustoilta. En osaa arvioida mitä kannattaa ostaa, mitä myydä. En ymmärrä noista kaikista luvuista mitään. Onko siis minun kaltaiselleni parempi ostaa jotain rahastoa? Pitääkö niitäkin hajauttaa, vai riittääkö että ostaa pelkästään yhtä rahastoa. Lisää samaa aina varojensa mukaan? Noita Nordetin smart rahastoja olen ajatellut lähinnä. Mun käsittääkseni ne on jo valmiiksi hajautettu, joten voisin keskittyä vain yhteen ja ainoaan. Mutta olenhan voinut tämänkin ymmärtää väärin, joten tarvitsen nyt apua. Kiitos neuvoista jo etukäteen.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
...tee Nordnettiin kuukausisijoitus suunnitelma esim kolmeen superrahastoon 33% jokaiseen. Helppo tehdä eikä tartte miettiä hajautuksia.
Tuolla tosin ei saa maantieteellistä hajautusta nimeksikään. Kolmeen pieneen pohjoiseuroopan pörssiin ja kohtuu kapeisiin indekseihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta alkuun ainakin kaikkia nordnetin superrahastoja, niitä on muistaakseni neljä pohjoismaata. Pysy erossa yksittäisistä osakkeista. Myös rahastoja on syytä hajauttaa, eli kun olet päässyt superrahastoilla alkuun, ala tutkia muun maailman rahastoja. Esimerkiksi yhdysvaltojen s&p 500. Tärkeää on matalat kulut.
Ok, kiitos neuvoista! Mä jotenkin ymmärsin että noi superrahastot on jotenkin jo valmiiksi hajautettu ja koostuu eri osakkeista, mutta kuten sanottu n näistä asioista juuri mitään ymmärrä joten hyvä että tuli kysyttyä.
Siinä mielessä rahasto on "valmiiksi hajautettu", että sisältävät useita osakkeita, mutta esim Suomi-superrahasto sisältää Helsingin pörssin 25 ostetuinta osaketta. Näissä toimialahajautus voi jäädä suppeaksi, ja samoin maantieteellinenkin hajautus, jos jäädään pyörimään vain Pohjoismaihin. Siksi lisää hajautusta ostamalla eri maailmankolkista rahastoja tai ETF:iä
Ok, siksi siis kannattaa ostaa eri rahastoja eikä vaan yhtä..? Voikohan näillä rahastoilla kartuttaa omaisuuttaan merkittävästi jos vaikka kolmeen eri rahastoon sijoittaa 50€ kuukausittain parin vuosikymmenen ajan? Vai onko ihan liian pieni summa tai lyhyt aika? En yhtään osaa arvioida mikä on realistista. Sen kyllä tajuan että mitään varmaa ei voi kukaan luvata.
No mä olen sijoittanut nyt 3 vuotta noihin superrahastoihin ja ovat muutaman kympin plussalla, kohta taas varmaan miinuksella. Että no, ei niillä nyt merkittäviä omaisuuksia ole tulossa kyllä.
Oikeesti..?! Voi ei.. kyllä mä vähän parempaa tuottoa toivoin...
JOs parempaa tuottoa haluaa, niin sitten on parempi lisätä riskiä.... se parempi tuotto on "korvaus" siitä riskistä.
Ymmärrän tämän, mutta kun ei taito vaan riitä valitsemaan osakkeita oikein. Ihan arpa-pelillä menisi jos siihen lähtisin. Mutta siis jos rahastoilla voi tienata usean vuoden kuluessa vaan muutamia kymppejä parhaimmillaan, niin ihan sama kai sitten säästää pankkitilille..? Tiedän ettei minusta rikasta tule koskaan, mutta toivoin että edes jotain olisin voinut säästää tulevaisuutta ajatellen sijoittamalla rahastoihin...
Olen miettinyt samaa, eli nostaa vaatimattomasti tuottaneet sijoitusrahastosäästöt ja tallettaa ne pankkitilille, jossa nimellisarvo pysyy varmasti ennallaan. Nyt on milloin tahansa edessä se että sijoitustuotto tipahtaa negatiiviseksi.
Tiedän että historiassa on ollut sijoittajille hyvinkin tuottoisia jaksoja, mutta kukaan ei takaa että sellaisia tulee myös jatkossa. Ja toisaalta, jos joku voittaa sjoituksessa, niin pitkälti on niin että joku toinen maksaa ne omilla sijoitustappioillaan.
Pakko keskimäärin on olla tuottoisaa, sillä sijoittajat omistavat yritykset ja palvelut hinnoitellaan niin, että sijoittajat saavat pitkässä juoksussa keskimäärin haluamansa tuoton.
Itse olen pyörittänyt tämän vuoden ajan n. 5 tonnin pottia (koska olen odottanut rommausta koko ajan) ja voittoa on tullut tähän mennessä reilu tonni (siis käteen verojen jälkeen, ja oikeasti myytynä). Juuri nyt ei ole rahaa kiinni kuin pari tonnia Tellun osakkeessa, joita olen holdannut jo pitkään. Minulla on muutama hyvä suomalainen pörssiosake, joita ostan aina kun dippaa, ja myyn kun on noussut. Tällä tavalla on tullut tänä vuonna siis 20 prosentin tuotto pääomalle eikä tarvitse isoja summia investoida.
Odotan kylläkin isompaa rytinää koko ajan, mutta heilunta on ihan yhtä hyvä tapa tehdä rahaa, kunhan varmistaa, että ei ole all in juuri rommaushetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta alkuun ainakin kaikkia nordnetin superrahastoja, niitä on muistaakseni neljä pohjoismaata. Pysy erossa yksittäisistä osakkeista. Myös rahastoja on syytä hajauttaa, eli kun olet päässyt superrahastoilla alkuun, ala tutkia muun maailman rahastoja. Esimerkiksi yhdysvaltojen s&p 500. Tärkeää on matalat kulut.
Ok, kiitos neuvoista! Mä jotenkin ymmärsin että noi superrahastot on jotenkin jo valmiiksi hajautettu ja koostuu eri osakkeista, mutta kuten sanottu n näistä asioista juuri mitään ymmärrä joten hyvä että tuli kysyttyä.
Siinä mielessä rahasto on "valmiiksi hajautettu", että sisältävät useita osakkeita, mutta esim Suomi-superrahasto sisältää Helsingin pörssin 25 ostetuinta osaketta. Näissä toimialahajautus voi jäädä suppeaksi, ja samoin maantieteellinenkin hajautus, jos jäädään pyörimään vain Pohjoismaihin. Siksi lisää hajautusta ostamalla eri maailmankolkista rahastoja tai ETF:iä
Ok, siksi siis kannattaa ostaa eri rahastoja eikä vaan yhtä..? Voikohan näillä rahastoilla kartuttaa omaisuuttaan merkittävästi jos vaikka kolmeen eri rahastoon sijoittaa 50€ kuukausittain parin vuosikymmenen ajan? Vai onko ihan liian pieni summa tai lyhyt aika? En yhtään osaa arvioida mikä on realistista. Sen kyllä tajuan että mitään varmaa ei voi kukaan luvata.
No mä olen sijoittanut nyt 3 vuotta noihin superrahastoihin ja ovat muutaman kympin plussalla, kohta taas varmaan miinuksella. Että no, ei niillä nyt merkittäviä omaisuuksia ole tulossa kyllä.
Oikeesti..?! Voi ei.. kyllä mä vähän parempaa tuottoa toivoin...
JOs parempaa tuottoa haluaa, niin sitten on parempi lisätä riskiä.... se parempi tuotto on "korvaus" siitä riskistä.
Ymmärrän tämän, mutta kun ei taito vaan riitä valitsemaan osakkeita oikein. Ihan arpa-pelillä menisi jos siihen lähtisin. Mutta siis jos rahastoilla voi tienata usean vuoden kuluessa vaan muutamia kymppejä parhaimmillaan, niin ihan sama kai sitten säästää pankkitilille..? Tiedän ettei minusta rikasta tule koskaan, mutta toivoin että edes jotain olisin voinut säästää tulevaisuutta ajatellen sijoittamalla rahastoihin...
Olen miettinyt samaa, eli nostaa vaatimattomasti tuottaneet sijoitusrahastosäästöt ja tallettaa ne pankkitilille, jossa nimellisarvo pysyy varmasti ennallaan. Nyt on milloin tahansa edessä se että sijoitustuotto tipahtaa negatiiviseksi.
Tiedän että historiassa on ollut sijoittajille hyvinkin tuottoisia jaksoja, mutta kukaan ei takaa että sellaisia tulee myös jatkossa. Ja toisaalta, jos joku voittaa sjoituksessa, niin pitkälti on niin että joku toinen maksaa ne omilla sijoitustappioillaan.
Laitat pankkitilille osan, pienen osan pelaat eli käytät osakkeisiin. Rahaston kautta vaikka, pieniä yhtiöitä maailmalta, tai elintarviketöyhtiöitä, läketiedettä tms.
Pankkitalletusten (konkurssissa) suojaus on nykyään Suomessa... Xxx e?
Mikä se summa nyt oli? Alle 100000 e peräti?
Valmis kaava sijoittamiseen, jota erinäisissä keskusteluissa tuodaan säännöllisesti esiin: salkun avaus Nordnettiin ja siellä ETF-kuukausisäästämisen aloittaminen. Ostat kahta rahastoa: EUNL 85% ja IS3N 15%. Tarkistat aina välillä, että painotus pysyy suunnilleen noissa prosenteissa. Näin saat maailmanlaajuisen hajautuksen pienillä kuluilla, sisältäen niin kehittyneet kuin kehittyvätkin markkinat.
Jos säästösumma on 50€ kuussa, joudut hieman enemmän tarkkailemaan painotusta, koska tällä hetkellä 1kpl EUNL:ää maksaa reilu 48€. Tosin ei ole vaikea laskea painotuksia, kun kyseessä on vain kaksi rahastoa. Molemmat ETF:t ovat kasvurahastoja, joten tässä sijoitussuunnitelmassa tavoitteena on tosiaan pitkän aikavälin arvonnousu, ei jatkuva osinkovirta.
Sinun täytyy olla aika varakas jos sinulla on varaa säästötilillä rahaa makuuttaa ja varmistaa nimellisarvon säilyminen :D
Ei toi sijoittaminen ole mitään kummempaa, normaalilla maalaisjärjellä pärjää. Yks tapa on osinkofirmoja hommata, ne yleensä ovat sellaisia ettei kovin isoja kurssimuutoksia tule ja varma vuosittainen tuotto kuiteski.
Lapselleni tein salkun, rahaa olen hänelle sijoittanut n. 1500-2000. Nykyarvo on n.3500, tosin yli 5000 käväs aiemmin mutta kurssilaskuista johtuen alennut. Vuosittainen osinkotuotto ollut n.100-150 ekeä jotka olen aina uudelleensijoittanut takaisin. Tavallaan tavoitteissa on, salkun arvo nousee vuosittain ja salkun tuotto kattaa säilytyspalkkiot ja kulut, pyörii jo ihan omillaan ilman tarvetta sijoittaa lisää rahnaa:)
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-