Onnistunut IVF ja luget
Millaisia ohjeita olette saaneet lugejen lopettamisesta, kun raskaus on alkanut? Ollaan selittämättömiä ja eka IVF toi kauan kaivatun plussan. Käytin lugeja aamuin illoin 300mg. Heti verikokeen tulosten jälkeen käskettiin lopettamaan luget. Oletteko lopettanee luget kerralla vai vähitellen vähentäneet? Tuntuu oudolta lopettaa kuin seinään.
Kommentit (9)
Meidän klinikalla kehoitetaan jatkamaan progesteronin käyttämistä viikolle 12 asti. Viimeksi rv10 jälkeen aloin vähentää pikkuhiljaa. Saman ajattelin tehdä tällä kertaa eli ei lopetusta " seinään" .
Itse pähkäilin täällä palstalla tuon saman kysymyksen kanssa jokin aika sitten. Minun käskettiin lopettaa plussatestistä seuraavana aamuna, mutta olin lukenut että monelle oli annettu ohjeeksi lopettaa pikkuhiljaa, ja samaa eräs lääkärikin sanoi aiemmissa hoidoissa. olin myös kuullut että jotkut ovat käyttäneet ainakin rv 9-12 asti tms. Klinikan ohjeista huolimatta lopetin sitten hiljakseen muistaakseni parin viikon sisällä testistä.
Nyt muuten menossa rv 8+3. Eka ultra lapsettomuuspolilla rv 7+3 ja syke näkyi ja kaikki oli hyvin.
Hei,
Ymmärtääkseni se, kuinka kauan lugeja pitää jatkaa, riippuu siitä, onko sinulla todettu loppukierrosta keltarauhashormonin vajausta tai jotain muita loppukierron ongelmia. Itselläni ei oltu tutkimuksissa todettu mitään, ja siksi sain klinikalta ohjeeksi pienentää annostusta ja kokonaan lopettaa luget viiden päivän kuluttua plussatestistä (joka oli pp14). Itse en uskaltanut lopettaa käyttöä ihan noin nopeasti, vaan käytin paketin loppuun pienellä annostuksella. Ultraan rv 7 mennessä kerroin tästä lääkärille, joka totesi, ettei käytöstä haittaakaan ole. Hän sanoi, että jos käytön jatkaminen rauhoitti mieltäni, niin tämä psykologinen puoli saattoi olla tärkeämpää raskauden jatkumisen kannalta, kuin itse lääkitys.
t. mooch rv 18+4
Minulle annettiin neuvoksi jatkaa viikolle 10 1 iltaisin ja siitä eteenpäin joka toinen ilta viikolle 12 asti. Minulla ei ole todettu alentunutta hormoni tasoa joten ilmeisesti lekurista riippuu mitkä ohjeet saa.
eli minulla on todettu heikosti toimiva keltarauhanen, mutta silti luget käskettiin lopettamaan ekaan ultran jälkeen rv 7. Ja ihan mielelläni lopetin, koska niiden käyttö alkoi jo etoa... eikä ole ollut mitään hätää, unohtelin jo ennen tuota ultraa ajoittain laittaa palluroita. Näin siis TAYSissa.
-Osse rv 16+4
Riippuu näköjään paljon lääkäristä. Itse jatkoin muutaman päivän vähitellen annosta pienentäen.
Mä lopetin plussaan. Hki:n Väestöliiton kanta on, että IVF tuoresiirrossa luget lopetetaan heti kun plussa tulee. Käsittääkseni sitten PASsissa niitä jatketaan jonkin aikaa, en tiedä miksi.
Mulla ei ainakaan lopettamisesta tullut mitään ongelmia. Olen nyt 16+2 ja kaikki on mennyt tosi hyvin, ei vuotoja tms.
siksi, että ovulaatiota ei ole tapahtunut eikä elimistö siis tuota keltarauhashormonia itse ennen kuin istukka ottaa homman hoitaakseen. IVF:ssä jokaisen punktioidun munasolun tilalle kehittyy keltarauhanen, ja jos folleja on ollut paljon, keltarauhashormonia voi olla paljon muutenkin. Tämä voi muuten olla syynä siihen, miksi minullakin lugeja jatkettiin rv 7 asti, koska soluja oli lopulta vain kaksi.
Hei,
Meidän lapsettomuuslääkärimme Felicitas-klinikalla neuvoi aikanaan nelisen vuotta sitten IVF-hoitojen yhteydessä jatkamaan positiivisen raskaustestin jälkeen Lugesteronia vielä kaksi viikkoa. Hoidoissamme ei käyty verikokeessa vaan tehtiin itse kotiraskaustesti ja Lugesteronin jatkot riippuivat siis sen tuloksesta. Enää en muista millaisella annostuksella lääkitystä jatkettiin, mutta jatkettiin kuitenkin. Sama taisi olla vajaa kahdeksan vuotta sitten Clomifen-hoidoin alkaneessa raskaudessa.