Beetasalpaajat esiintymisjännitykseen
Olen käyttänyt vuoden ajan beetasalpaajia kamaliin esiintymisjännitysoireisiin, ja niistä on ollut paljon apua. Käytän Propral 10mg ja otan tilanteesta riippuen tabletin tai kaksi. Onko täällä kokemuksia beetasalpaajista?
Olen ymmärtänyt, että vaikutusaika on hyvin yksilöllinen. Minun täytyy ottaa lääke vähintään tuntia ennen, jotta auttaa, mutta en tiedä ollenkaan kuinka kauan vaikutus kestää. Se ahdistaa usein jos on tilanne, kun en tarkalleen tiedä milloin joudun lavalle. Kuinka aikaisin uskallan ottaa, ettei vaikutus lakkaa kesken, mutta toisaalta jos otan myöhemmin, on riski ettei se ehdikään tehota. Millaisia kokemuksia teillä on näistä vaikutusajoista?
Kommentit (20)
Minulla on paha hammaslääkärikammo (kaksi vaikeaa hoitovirhettä joiden tuloksia yritetään edelleen korjata), eikä minua auta mikään. Ei Propal tai Opamox tai mikään. Olen yrittänyt ottaa reilusti ennen tai tuntia ennen tai hetkeä ennen, mutta eipä auta. Muuten en siis kyseisiä lääkkeitä koskaan käytä.
Minä otan 40 mg. Yleensä pyrin ottamaan noin tunti ennen esiintymistä, mutta mielummin liian aikaisin kuin liian myöhään. Minulla ainakin vaikutus kestää monta tuntia.
Auttaako teillä muilla betasalpaaja punastumiseen? Minulla se ainoastaan poistaa äänen värisemisen (muuten värisee niin pahasti, etten saa sanotuksi oikein mitään ja tuntuu, että happi loppuu), käsien tärinän ja sydämen hakkaamisen. Punasteluongelma on edelleen – sitä tosin onneksi voi vähän lievittää meikillä.
Minulle opiskeluaikoina määrättiin esiintymisjännitykseen Propral 40 mg sellaisilla saatesanoilla, että voin itse kokeilemalla päättää sopivan annostelun. Olen harvakseltaan käyttänyt sitä vuosien kuluessa. Kun 40 mg toimi minulla eräässä tilanteessa, olen aina vain ottanut sen enkä edes kokeillut pienempää annosta.
Vaikutuksen kesto tosiaan on aika lyhyt, ihan kuin se olisi alle tunnin. Vaikutus on alkanut minulla n. 40 minuutissa.
Beetasalpaajasta on oikeasti hyötyä esiintymisjännitykseen ja kaikenlaiseen autonomisen hermoston rauhoittamiseen eli ns. kahvikuppineuroosiinkin ja muihin tärinäoireisiin. Se vaikuttaa siis fyysisiin jännitysoireisiin, mutta kun tietää, että fyysiset oireet poistuvat, sen seurauksena on psyykkisestikin varmempi olo.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Faith kirjoitti:
Minulle opiskeluaikoina määrättiin esiintymisjännitykseen Propral 40 mg sellaisilla saatesanoilla, että voin itse kokeilemalla päättää sopivan annostelun. Olen harvakseltaan käyttänyt sitä vuosien kuluessa. Kun 40 mg toimi minulla eräässä tilanteessa, olen aina vain ottanut sen enkä edes kokeillut pienempää annosta.
Vaikutuksen kesto tosiaan on aika lyhyt, ihan kuin se olisi alle tunnin. Vaikutus on alkanut minulla n. 40 minuutissa.
Beetasalpaajasta on oikeasti hyötyä esiintymisjännitykseen ja kaikenlaiseen autonomisen hermoston rauhoittamiseen eli ns. kahvikuppineuroosiinkin ja muihin tärinäoireisiin. Se vaikuttaa siis fyysisiin jännitysoireisiin, mutta kun tietää, että fyysiset oireet poistuvat, sen seurauksena on psyykkisestikin varmempi olo.
Oho, alle tunnin!
Pahinta on, jos on useampi jännittävä tilanne samana päivänä, eikä tiedä voiko tehoon luottaa, mutta toisaalta en kovin mielelläni ottaisi lisääkään...
Ap
Mä käytän Propralia migreeniin, koska kaikille ” hyville” lääkkeille allerginen. Ekoista merkeistä kun ottaa, niin liudentaa kipua, ei kuitenkaan estä kohtausta.
Olen ottanut Propralia noin tuntia ennen tilannetta. Mielestäni vaikutus on kestänyt ehkä tunnin tai pari eli ei kovin kauan. Ottaisin lisää lääkettä, jos tilanne kestää monta tuntia.
Nykyään otan Bisoprololia joka aamu. Se on pidempivaikutteinen. Se on auttanut korkeaan leposykkeeseen ja ilman syytä tuleviin tykyttelyihin, mutta ahdistavissa ja pelottavissa tilanteissa tulee silti oireita. Se on auttanut migreenin estossakin, mutta jännittämiseen sillä ei ole mitään vaikutusta ainakaan tällä annostuksella.
Joka aamu 40 mg. Käsittääkseni piikki on n. 30 min syömisen jälkeen mutta itse selviän ihan hyvin koko päivän näin. Toki kun käytän siis jokaikinen päivä niin on veressä aina jokin määrä
Kiitos vastauksista, mielenkiintoista!
Ei siis ilmeisesti auta muu kuin kokeilla ja kokeilla mikä itselle toimii, siitä vain tulee lisästressinsä jo valmiiksi stressaavaan tilanteeseen. Ennen pelkäsin jännitysoireita, nykyään sitä, että lääke jollain tavalla pettää...
Mutta toisaalta nykyään useimmiten jopa nautin esiintymisistä kun ennen pelkäsin kuollakseni, joten on tämä sen arvoista ihan joka tapauksessa.
Ap
Miten teillä vaikutta se noin lyhyesti???
Mä otan yhden pillerin 40 mg aamulla heti herättyä jos on jännä päivä. Auttaa tosi hyvin, myös punastumiseen ja vaikuttaa koko päivän. Illalla eivoi mennä salille jos on aamulla ottanut Propralin, kun treenatessa tulee huono olo kun syke ei nouse.
Kummallista kyllä jos osa pärjää koko päivän ja toisilla riittää tunniksi! Vaikka yksilöllistä olisikin.
Olen vuosia käyttänyt 40 mg/1 tabletti tarvittaessa. Riittää, että otan yhden aamulla ja vaikutus kestää koko työpäivän ja sen jälkeenkin, koska jos menen urheilemaan huomaan ettei syke nouse yhtä korkeaksi mitä tavallisesti.
He, joilla vaikutus kestää vain tunnin, viittaavat placeboon Propralin tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
He, joilla vaikutus kestää vain tunnin, viittaavat placeboon Propralin tapauksessa.
Meinaatko siis että osaan se ei vaikuta millään lailla?
Vierailija kirjoitti:
Kummallista kyllä jos osa pärjää koko päivän ja toisilla riittää tunniksi! Vaikka yksilöllistä olisikin.
Ehkä kyse on tunteen voimakkuudesta, tai vaikeudesta tunnistaa tunteita? Miten kukanenkin määrittelee jännityksen.
Farmk Alan ihmisenä voin kertoa, että Propralin, eli beetasalpaajan, teho kestää kyllä koko päivän >> tähän perustuu myös sen käyttö mm. verenpainelääkkeenä. Mikäli teho kestäisi vain tunnin kaksi, verenpainetautia sairastavat joutuisivat napsimaan beetasalpaajia kuin karkkia. Eli pelko pois, kyllä se kestää koko päivän, vaikkei siltä tuntuisikaan.
Itse käytän Propralia verenpaine- ja rytmihäiriölääkkeenä 1 - 3 x 40 mg päivässä. Jos tulee oikein jännittävä tilanne, otan vielä yhden ylimääräisen pillerin. Yleensä pärjään myös jännittävissä tilanteissa, jos otan pillerin aamulla ja ilalla. Mullakaan se ei aina täysin poista punastumista, mutta muuten vie jännitysoireet. Mun tytölle riittää 10 mg n. tunti ennen esitelmän pitoa tai muussa jännittävässä tilanteessa. Hänen elämänsä helpottui huomattavasti Propralin myötä.
Nuo oireet ovat tietenkin infektioperäisiä, ja suosittelen harkitsemaan pidempiaikaista mikrobilääkekuuria. Monet lääkkeet ovat muutenkin mikrobilääkkeitä, koska aiheuttavat antibioottiresistenssiä (mm. SSRI-lääkkeet, verenpainelääkkeet, statiinit). Heikon tehon vuoksi näitä ei ole suositeltavaa käyttää lainkaan, vaan useampaa tehokasta antibioottia kerrallaan, jolloin riski antibioottiresistanssille pienenee.
Minulle riittää yksi aamulla.