Mini rodini, gugguu, mainio jne samaa kaikilla
Mä oon huomannu instagramia selatessani et tosi monien äitien lapset on puettu ihan samanlaisiin vaatteisiin. Mun mielestä on noloa ettei monella oo mitään omaa mielikuvitusta pukea lapsia, vaan samat kuosit kun kaikilla muilla.
Muutenkin tuota lastenvaatekirppistelyä sivusta seuranneena naurattaa, kun äidit kieli pitkällä saalistaa merkkivaatteita lapsilleen, kyttäilee päivät pitkät myynti-ilmoituksia ja yrittää keretä ekana varaamaan tuotteita. Sit tapellaan et kuka on varannut ekana ja onko oikeilla sanoilla varattu jne.
Saakohan tällästen äitien lapset olla edes lapsia, vai onko vaan vähän kuin mallinukkeja, joiden avulla haetaan tykkäyksiä instagram kuviin. Vai vaihtaakohan sitten kuvat otettua äkkiä halpisvaatteisiin kun lähetään pihaleikkeihin.
Keskustelua asiasta.
Kommentit (11)
Ja mitä muut lapset ajattelee ihan oikeasti, jos yksi on puettu (saako tätä edes sanoa) vähän höntiksi? Ja siis tykkään muodista ja hassuttelusta, mutta osaan myös ajatella laajemmin.
Ne rahat vois säästää lapselle. Tulee vielä monta paikkaa, milloin niitä tarvittaisiin johonkin tärkeämpään.
Olen huomannut että tietyn tyylisillä äideillä on näihin merkkeihin puetut lapset. Ja yleensä sitten lisäksi trendivaunut ja kaikki muukin lastentarvike, potkupyörät yms. Nyt tosin olen poistunut Facebookista enkä enää pyöri muilla palstoilla kuin täällä, joten en kauaa enää pysy perässä näissä.
Itse mielelläni puen lapseni omaa silmää miellyttäviin vaatteisiin, mutta kun lapset tulee kouluikään, homma menee hankalammaksi ja kalliimmaksi. Jossain vaiheessa kyllästyin, ja varsinkin kun neljävuotias kuopus pukee päälleen vain mekkoja ja leggareita, en enää edes viitsi ryhtyä etsimään nettikaupoista mitään spessuja juttuja.
Mutta mitä tulee merkkiuskollisiin äiteihin, niin en osaa sanoa mitä heidän mielessään liikkuu. Onko kyse ryhmäpaineesta, näyttämisen halusta vai omasta halusta? Kaikki varmaan vastaa että omasta halusta, mutta en usko että se on ihan niin yksinkertainen juttu.
Turhaa pröystäilyä. Ja sitten valitetaan joka paikkaan kun janica-micon vaatteet sotkeutuvat päiväkodin pihalla tai askartelussa. Myötähäpeä iskee.
Onkohan tuo joku isojen kaupunkien, tai pääkaupunkiseudun ongelma?
Taitaa tämä meikäläisenkin kotikaupunki yltää ainakin suurimpien viidentoista kaupungin joukkoon Suomessa, mutta en ole täällä kyllä tuollaista ilmiötä huomannut. Ihan normaaleissa vaatteissa ne vauvat/taaperot mun mielestä on. Nätisti sekaisin vaikka Lidlistä ostettuja collegehousuja ja siihen joku tyyriimmän merkin printtitrikoopaita. Monethan saa vaikka vauvalahjoiksikin niitä kalliimpia, mitä ei itse malteta ostaa.
Omalle muksulle on laitettu päälle kaikkea kirpparilöydöistä äitiyspakkauksen sisältöön asti, ja toki niitä lahjaksi saatuja myös. Merkkejä en ole koskaan katsellut, pääasia että vaatteet on käytännöllisiä ja värit miellyttää omaa silmääni. Ne "huonon väriset" jää helposti kaappiin (itse esim inhoan sinistä) ja tulee sitten käytettyä vaan niitä ns. kivan värisiä vaatteita, vaikka ne "huonon väriset" olis kuinka kalliita tahansa...
Mulla ei ole instagramia ollenkaan ja lapsesta julkaisen facessa kuvia hyvin pienelle kaverimäärälle muutaman kerran vuodessa (synttärit, joulu tms). Käytetään (minä sekä lapsi) kyllä kotimaisia merkkivaatteita laadun, eettisyyden, ekologisuuden ja myös sen ulkonäön takia. Pidän kauniista vaatteista itselläni sekä lapsella. Mallina hänen ei kyllä tarvitse olla, kuin korkeintaan valokuvaajan synttärikuvauksissa :D ihan normaalisti saa leikkiä.
Meidän esikoinen puettiin 6v sitten ihan vain lindex, kappahl, hm vaatteisiin ja ihan ne on kyllä kestäneet tähän päivään asti ja ovat nyt uusintakierroksella pikkusisaruksella. Ostan halpaa koska en näe laadussa oikeastaan mitään eroa. Lahjaksi olen saanut näitä muotijuttuja ja eivät kyllä tunnu hintansa arvoisilta laadultaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole instagramia ollenkaan ja lapsesta julkaisen facessa kuvia hyvin pienelle kaverimäärälle muutaman kerran vuodessa (synttärit, joulu tms). Käytetään (minä sekä lapsi) kyllä kotimaisia merkkivaatteita laadun, eettisyyden, ekologisuuden ja myös sen ulkonäön takia. Pidän kauniista vaatteista itselläni sekä lapsella. Mallina hänen ei kyllä tarvitse olla, kuin korkeintaan valokuvaajan synttärikuvauksissa :D ihan normaalisti saa leikkiä.
Jatkan vielä, että kuvailemasia ihmisiä varmaankin on, mutta todennäköisesti vähemmistössä, kun en ole ainakaan lastenvaatepiireissä niihin törmännyt. Kyllä siellä yleensä vaan pidetään laadukkaista vaatteista. Samanlaisen karrikoidun aloituksen voisi tehdä toisinkin: minkälainen äiti pukee lapselleen ketjuliikkeiden rääsyjä, jotka kestää yhden pesun ja sitten on venähtänyt. Kuka haluaa lapsilleen lasten hikipajassa tekemiä vaatteita? Niin, kaikki on näkökulmasta kiinni.
Mua ihmetyttää sitäkin enemmän äidit, jotka pukevat lapsensa kammottaviin kirjaviin rääsyihin. Mikään ei sovi keskenään yhteen, vaatteet ovat parhaassa tapauksessa vielä likaisia, mutta ennen kaikkea rumia.
Puen oman lapseni siisteihin mainitsemiisi markkivaatteisiin ja olen tosi tyytyväinen siitä miltä lapsi näyttää. Ei tarvii hävetä.
Kateelliset saavat mulkoilla meitä mielin määrin, ei haittaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tuo joku isojen kaupunkien, tai pääkaupunkiseudun ongelma?
Taitaa tämä meikäläisenkin kotikaupunki yltää ainakin suurimpien viidentoista kaupungin joukkoon Suomessa, mutta en ole täällä kyllä tuollaista ilmiötä huomannut. Ihan normaaleissa vaatteissa ne vauvat/taaperot mun mielestä on. Nätisti sekaisin vaikka Lidlistä ostettuja collegehousuja ja siihen joku tyyriimmän merkin printtitrikoopaita. Monethan saa vaikka vauvalahjoiksikin niitä kalliimpia, mitä ei itse malteta ostaa.
Omalle muksulle on laitettu päälle kaikkea kirpparilöydöistä äitiyspakkauksen sisältöön asti, ja toki niitä lahjaksi saatuja myös. Merkkejä en ole koskaan katsellut, pääasia että vaatteet on käytännöllisiä ja värit miellyttää omaa silmääni. Ne "huonon väriset" jää helposti kaappiin (itse esim inhoan sinistä) ja tulee sitten käytettyä vaan niitä ns. kivan värisiä vaatteita, vaikka ne "huonon väriset" olis kuinka kalliita tahansa...
Mä asun 10 000 asukkaan kaupungissa, eikä ole täälläkään tuota ilmiötä. Monet lestadiolaiset kyllä pukevat lapsiaan merkkivaatteisiinkin, mutta ei ole sellaista, että kaikki vaatteet olisi jotain tunnistettavaa kallista merkkiä. Useimmat lapset kulkevat Halpa-hallin ja S-marketin vaatteissa. Frozen- ja Salama McQueen -tyyli on vallalla. Mä tykkään ostaa lapsille hieman erilaisia vaatteita, mutta en nyt hirveitä summia tyyliin käytä.
Itse mietin kans vähän samaa, kun näin sellaisen trendipelle-taaperon kaupassa. Että saakohan olla lapsi ja paneutuuko äiti muuhun kuin muotiluomukseensa. Oli nimittäin vähän hoopoja asusteita päällä. Vaarallisiakin johonkin leikkipuistoon.