Mikä tätä maailman "onnellisinta" maata vaivaa?
Lähes kaikkien tilastojen mukaan Suomi on maailman parhaita maita. Silti:
Meillä on mielestäni vinksahtanut lyttäämisen, alemmuden ja itseinhon kulttuuri.
Esim. tämän palstan antia tänään:
Työssäkäyvä perheenäiti valittaa uupumusta.: teit lapset=oma moka.
Aloitteleva yrittäjä stressaa toimeentulosta = vannabee kapitalisti sai nenilleen.
Yliopisto opiskelija pelkää työnsaantia = mitäs ei ymmärtänyt verkostoitua (tai mennä töihin tai suoraan kortistoon)
Lähivanhemmalla rahahuolia = tupakoiva siiderivalas+lapset, oma moka.
Jne.
Samaan aikaan palstalla on ketju suurimmista luurangoista kaapeissa: yleisin vastaus on yksinäisyys. Toinen ketju keskustelee siitä, miten Suomalaisuus on noloa ja miten meidät aina tunnistaa ulkomaillakin.
Suomessa mielenterveysongelmat ovat yleisimpiä syitä sairaslomille ja eläkkeelle. Syntyvyys on romahtanut.
Ja ei, en ole nationalisti tai rasisti. Suomalaisen pahin nujertaja on oma pää ja/ tai toinen Suomalainen. Kukin valitkoon polkunsa: lapset, opinnot, uran, harrastukset tai kaikki tai ei mitään. Valintaansa saa myös epäillä ja kysyä vertaistukea. Jos edes näin pienessä maassa lopetettaisiin nokkapokka ja ja siedettäisiin toisiamme ennen sukupuuttoa.
Kommentit (7)
Vihervassarit ovat pilanneet hyvän maan.
Jos tämä palsta on sinun Suomesi, niin suosittelen tutustumaan ihan irl ihmisiin.
Minä luulen, että Suomen menestyminen onnellisuustutkimuksissa johtuu siitä, että meillä on sairaalloinen pärjäämisen vaatimus. Jos edes anonyymissä kyselyssä tai vaikka itselleen omassa hiljaisuudessaan myöntäisi, että ei ole onnellinen, takaraivossa tai olkapäillä hyppisivät muiden suomalaisten pilkkaavat henget ilkkumassa:
"Luuseri, tyhmä, mitäs olet tehnyt vääriä valintoja. Kyllä MINÄ olen onnellinen."
Vaivaa ehkä ihmispelko, mikä aiheuttaa näitä kielteisiä ilmiöitä.
Mutta väitän, että tuleva sukupolvi on erilainen ja rohkeampi, sosiaalisempi, häpeästä vapaampi. Olen päätellyt tämän katsomalla omia koululaisiani ja heidän kavereitaan. Iloista, reipasta, raitista porukkaa. Uskon meidän nuoriin, ja myös meidän vanhojen kykyyn oppia relaamaan ja auttamaan muita hyvään elämään. Ja ollaanhan me tehty mieletön maa tästä Suomestamme, katsokaa nyt vähän ympärillenne! Ei tämä kaikki hyvyys ole itsestäänselvää maailman mittakaavassa.
Jokin on kyllä vinossa jos 5,5 miljoonan asukkaasta noin miljoona syö kelan korvaamia psyykenlääkkeitä.
On maallista hyvinvointia, mutta sisäisesti voidaan pahoin.
Suomalaiset ovat hyvin jäykkää kansaa. Minä mukaan lukien. Kasvatuksen tulosta.
No onneksi vauva-palsta ei ole sama kuin Suomi. Mikään keskustelu täällä ei vastaa tosi elämää. Anonyymisti voi purkaa pahaa oloaan. Toisaalta; onhan täällä paljon hyviäkin neuvoja.
Yksi tai muutama trolli saa aikaan sen, että vaikuttaa, kuin "kaikki" olisivat ilkeitä ja negatiivisia.
En esim. tunne oikeassa elämässä ketään, joka vihaisi lapsia, vihaisi koiria, vihaisi miehiä, vihaisi naisia, vihaisi mökkeilyä, vihaisi juhannusta, vihaisi maalaisia, vihaisi kaupunkilaisia ja yleensäkin vinkuisi kaikesta mahdollisesta.