Mitä veikkaatte, kauanko vegaanihöpötys pysyy pinnalla?
Itse veikkaan,että vuoden pari vielä trendikästä, sitten siirtyy takaisin marginaali-ilmiöksi.
Kommentit (47)
Veikkaan että eniten tulee yleistymään kasvispainotteinen sekaruokavalio. Siis sellainen, että lihaa syödään vaikka kerran, pari kuussa, osa maitotuotteista ja munista korvataan kasvipohjaisilla tuotteilla käyttötarkoituksesta riippuen mutta mistään eläinkunnan tuotteesta ei luovuta kokonaan. Tämä on selkein trendi omassa tuttavapiirissä, mutta tietenkään tämä ei kerro siitä miten kaikki suomalaiset toimivat.
Minusta vegaanisuus meni jo muodista siinä vaiheessa, kun tuli nämä fitness- ja protskuruokavaliot muotiin.
Tuntemani vegaanit on lähinnä jotain pulleita teinejä. Syödään posket tutisten Ben & Jerry’s kasvisrasvajäätelöä suurella halulla ja ihmetellään väsymystä ja masennusta.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Vierailija kirjoitti:
Olen kaupassa töissä. Meillä vegaanituotteet tulevat ja menevät. Niitä myydään alennuksella ja lopulta poistuvat valikoimasta. Ei voi mitään. Nyt vegaaniuutuuksia tulee vähemmän. Selvästi menossa pois muodista.
Mutta en silti vielä luovuttaisi, eläinten oikeudet kiinnostavat kuitenkin.
Ai? Minä en ole koskaan löytänyt linssejä, papuja, soijaa, cous cousia jne vegaanituotteita alennuksella. Onneksi niitä sentään löytyy vielä hyllystä. HeVissä on kyllä aina tarjouksia, ovatko ne poistumassa?
Vierailija kirjoitti:
Hiipuu jo. Eivät mene feikkieinekset, korvaushoitojuustot ym savuollileikkeet enää kaupaksi edes - 60% alennetuilla hinnoilla.
Biopöntöllinen kipataan kaatopaikalle. Ihanan arvopohjasta ja eettistä kun kaikesta pitää olla korvattava kärsä tai terskajuusto.
Eihän noiden tuotteiden huono menekki kerro kuin siitä, että eivät olleet hinta-laatusuhteeltaan hyviä. Ei veganismi perustu noille "feikkieineksille" vaan mm. kasviksille, hedelmille, palkokasveille, viljalle, ym. kasvikunnan tuotteille.
No tietojen mukaan kasvisruokien menekki on kasvanut valtavasti ja näkyy eri väestönryhmissä kuten keski-ikäisillä miehilläkin.
Joten kaikenlainen kasvisvoittoinen ruokavalio (eri variaatioina pesco-ovo-lacto-vegeistä vegaaneihin) tulee olemaan edelleen kasvava trendi ja varmaan vakiintuu normaaliksi. Lisäksi tulee olemaan ihmisiä, jotka syövät lihaa ja kanaa vain harvoin ja muuten nauttivat kasvispitoisia ruokia.
Lihansyönti sen sijaan tulee vähenemään. Liha kun ei ole vain epäterveellistä vaan luonnolle haitallista.
Toki tulee aina olemaan jääriä, jotka tunkevat nassunsa täyteen lihaa ja eläinrasvoja, mutta he tulevat olemaan vähemmistössä vuonna 2030.
Kesän kunniaksi olisi kiva kuulla mitkä vegaanijäätelöt ovat parhaita!
Itse testasin Magnumin uuden mantelijätskin ja se oli ihan okei. Aika hintava kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiipuu jo. Eivät mene feikkieinekset, korvaushoitojuustot ym savuollileikkeet enää kaupaksi edes - 60% alennetuilla hinnoilla.
Biopöntöllinen kipataan kaatopaikalle. Ihanan arvopohjasta ja eettistä kun kaikesta pitää olla korvattava kärsä tai terskajuusto.Eihän noiden tuotteiden huono menekki kerro kuin siitä, että eivät olleet hinta-laatusuhteeltaan hyviä. Ei veganismi perustu noille "feikkieineksille" vaan mm. kasviksille, hedelmille, palkokasveille, viljalle, ym. kasvikunnan tuotteille.
Ei perustu ei. Mutta kaljapurkki kourassa vaaditaan vepsua, vihistä, juustosta ym moskaa. Joita kukaan siis ei syö? Lennätetään maapallon toiselta puolelta että Suomessa heitetään roskiin.
Jotenkin suloista miten paljon pelkäät veganismia ja käytät alentavia sanoja siitä puhuessasi :) ei siinä ole mitään pelättävää.
Niin kauan kuin eläimiä rääkätään ruuan vuoksi uskoisin ja nyt kun muslimiväestö radikaalisti kasvaa niin ainakin possut ja siat tulee poistumaan markkinoilta kokonaan. Ja tämä on ihan hyvä asia eläinten kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biopöntöllinen kipataan kaatopaikalle. Ihanan arvopohjasta ja eettistä kun kaikesta pitää olla korvattava kärsä tai terskajuusto.Eihän noiden tuotteiden huono menekki kerro kuin siitä, että eivät olleet hinta-laatusuhteeltaan hyviä. Ei veganismi perustu noille "feikkieineksille" vaan mm. kasviksille, hedelmille, palkokasveille, viljalle, ym. kasvikunnan tuotteille.
Ei perustu ei. Mutta kaljapurkki kourassa vaaditaan vepsua, vihistä, juustosta ym moskaa. Joita kukaan siis ei syö? Lennätetään maapallon toiselta puolelta että Suomessa heitetään roskiin.
Yritykset tuovat markkinolle kaikenlaisia salmiakkipossuja, sirkkasuklaita ja ginisillejä, asiakkaat sitten päättävät onko noille kysyntää vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Mä uskon kanssa, että parin vuoden sisään höpötkin tajuavat, että vegaaniruoka on ihan vaan ruokaa ja lopettavat siitä höpöttämisen. Vegaanius on ongelma lähinnä ap:n kaltaisille ihmisille.
Mä en myöskään ymmärrä mikä ongelma veganismissa on. Ihmiset on ikänsä syöneet pääosin kasvisruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan että tiedeyhteisö lopultakin laajasti myöntää olleensa väärässä ja suosittelee rasvan syöntiä
Näinhän tiede tapaa toimia. Sitten kun on tarpeeksi tieteellistä näyttöä asiasta, niin muutetaan mielipidettä. Sitä ei muuteta parin bloggarin kokemusten perusteella. Ravintosuositukset muuten suosittelevat rasvojen syömistä.
Niin ja mitään kasvipohjaisia rasvojahaan ei ole olemassa?
Vierailija kirjoitti:
Olen kaupassa töissä. Meillä vegaanituotteet tulevat ja menevät. Niitä myydään alennuksella ja lopulta poistuvat valikoimasta. Ei voi mitään. Nyt vegaaniuutuuksia tulee vähemmän. Selvästi menossa pois muodista.
Mutta en silti vielä luovuttaisi, eläinten oikeudet kiinnostavat kuitenkin.
Mun mielestä ongelma on nimenomaan noi korvikkeet ja valmiit vegaanituotteet, iso osa tuntemistani vegaaneista tekee itse ruokansa eivätkä tarvitse päivittäisessä elämässä esimerkiksi juustonkorvikkeita. Soija- kaura- ym. maidot ei katoa mihinkään, koska on paljon ihmisiä, jotka eivät voi juoda maitoa allergioiden tai yliherkkyyksien vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että eniten tulee yleistymään kasvispainotteinen sekaruokavalio. Siis sellainen, että lihaa syödään vaikka kerran, pari kuussa, osa maitotuotteista ja munista korvataan kasvipohjaisilla tuotteilla käyttötarkoituksesta riippuen mutta mistään eläinkunnan tuotteesta ei luovuta kokonaan. Tämä on selkein trendi omassa tuttavapiirissä, mutta tietenkään tämä ei kerro siitä miten kaikki suomalaiset toimivat.
Mä luulen näin myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä uskon kanssa, että parin vuoden sisään höpötkin tajuavat, että vegaaniruoka on ihan vaan ruokaa ja lopettavat siitä höpöttämisen. Vegaanius on ongelma lähinnä ap:n kaltaisille ihmisille.
Mä en myöskään ymmärrä mikä ongelma veganismissa on. Ihmiset on ikänsä syöneet pääosin kasvisruokaa.
Jotkut suomalaiset ovat jämähtäneet metsästäjä-keräilijä -asteellem mutta unohtaneet siitäkin keräilyn :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan että tiedeyhteisö lopultakin laajasti myöntää olleensa väärässä ja suosittelee rasvan syöntiä
Näinhän tiede tapaa toimia. Sitten kun on tarpeeksi tieteellistä näyttöä asiasta, niin muutetaan mielipidettä. Sitä ei muuteta parin bloggarin kokemusten perusteella. Ravintosuositukset muuten suosittelevat rasvojen syömistä.
Niitähän on olemassa pilvin pimein. Ovat vain ihmisen elimistölle haitallisia. Teollisuus kiittää kun saa kansalle uppoomaan sontaa. Halvalla :)
Toivottavasti ainakin jotkut hyviksi havaitut tuotteet pysyvät. Esim. Mäkkärin vegeateria on tosi hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta en silti vielä luovuttaisi, eläinten oikeudet kiinnostavat kuitenkin.Ai? Minä en ole koskaan löytänyt linssejä, papuja, soijaa, cous cousia jne vegaanituotteita alennuksella. Onneksi niitä sentään löytyy vielä hyllystä. HeVissä on kyllä aina tarjouksia, ovatko ne poistumassa?
Ihanaa kun ymmärretään tahallaan väärin ❤
Mikään noista ei ole yksinomaan vegaaneille, tiedät sen hyvin.
Tarkoitin eineksiä ja valmisaterioita, tofukin on joskus alessa.
Trendit tulee ja trendit menee. Jauheliha on edelleen se suosituin ostos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitähän on olemassa pilvin pimein. Ovat vain ihmisen elimistölle haitallisia. Teollisuus kiittää kun saa kansalle uppoomaan sontaa. Halvalla :)
Avokado on elimistölle haitallista? Tai pähkinät ja oliivit? En tiennytkään.
Vegaanielintarvikkeissa on liian korkea kilohinta, joten en ihmettele ollenkaan, että elinkaari on lyhyt alun innostuksen jälkeen. Esim. nyhtökaura saisi laskea hintaansa, että ostaisin säännöllisesti, kun on sentään maultaan ihan syötävää.