Miksi työpaikoilla tulee niin usein riitaa kahvinkeitosta?
Kommentit (41)
No se on just sellainen tyypillinen pikkuasia, mistä voidaan vääntää kriisi kun oikeista asioista ei uskalleta.
Olen töissä terveyskeskuksessa, tosi naisvaltainen työpaikka. Meillä on jatkuva kahvihuonekriisi. On sovittu, että kahvinjuojat tuovat paketin/kk ja tämä oikeuttaa kahteen kahvikuppiin päivässä. Satunnaisjuojat, kuten esim. minä, saavat ostaa 20snt/kuppi, mutta siitä tulee aina valitusta, koska se hinta ei kata kuluja. Juon siis ehkä 2x/kk kahvia ja suurimman osan ajasta teetä, omista pusseista omaan kestomukiin eli käväisen kahvihuoneessa 1-2 kertaa päivässä keittämässä vedenkeittimellä vettä. Usein siinä vettä odotellessani sitten tyhjään ja täytän tiskarin, sillä välin kun sairaanhoitajat istuvat pöydän ääressä odottaen kahvin valumista, valittaen että lääkärit eivät keitä kahvia (eivät yleensä ehdi edes taukoja pitämään) ja lääkärit ja fyssarit ei täytä ja tyhjää tiskikonetta.
En ymmärrä, että jos kerran "vieraskahvin" hinta ei kata kuluja, sitä ei nosteta? Kauhea valitus sitten aiheesta aina. Esim. opiskelijoille sanon että kahvi maksaa 20snt/kuppi (kuten ovessa olevassa lapussa lukee) ja että possu on tässä.
Puhumattakaan siitä, että aina valitus siitä, että kahvikassasta katoaa rahaa ja siitä syytetään aina lääkäreitä.
Jostain syystä juon teeni työhuoneella hommien lomassa. Ei jaksa tätä vääntöä.
Heitin tänään uutena työntekijänä oikeesti jonkun vanhan tosi pienen lirun pois ja aloin keittään sit uutta kahvia. Latasin koko pannun täyteen kun töissä on paljon työntekijöitä ja vaihtuvaa sakkia. Eiköhän siitä tule joku talon muumio marisemaan, että heitis sitten sen lirun menemään!!!! Et keitä koko pannua vaan tämän verran. 6 kuppia oli siis oikea määrä. Mistä vitusta minä sen olisin voinut tietää?
Luulin olevani ystävällinen kun keitän itse kahvia muillekin kun ei sitä pannussa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Ai ei enää edes arvonsa tuntevat harjoittelijat kahvia keitä?
Niin?
Vierailija kirjoitti:
Heitin tänään uutena työntekijänä oikeesti jonkun vanhan tosi pienen lirun pois ja aloin keittään sit uutta kahvia. Latasin koko pannun täyteen kun töissä on paljon työntekijöitä ja vaihtuvaa sakkia. Eiköhän siitä tule joku talon muumio marisemaan, että heitis sitten sen lirun menemään!!!! Et keitä koko pannua vaan tämän verran. 6 kuppia oli siis oikea määrä. Mistä vitusta minä sen olisin voinut tietää?
Luulin olevani ystävällinen kun keitän itse kahvia muillekin kun ei sitä pannussa ollut.
Mulla ei ois pokka pitänyt.
Mielestäni on järkevää, että kahvinjuojat keittävät kahvin.
En juo kahvia ja kuulin melko luotettavalta taholta, ettei kahvia ja vettä laiteta ihan yhtä paljon kumpaakin. :D
Töissä on onneksi automaatti, josta - kuulemma - saa erittäin hyvää kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Akat...
Jonnet, setämiehet ja muut avuttomat...
En muista että kahvinkeitosta olisi koskaan ollut riitaa niillä naisvaltaisilla työpaikoilla jossa olen ollut. Nykyisessä on aamuisin sen verran kiire että jokainen liike pitäisi optimoida joten kahvin keittämiseen ei periaatteessa olisi edes aikaa. Jos keittää taolla niin se on jo puolet tauon pituudesta. Aina se tulee silti keitettyä. Pannuun lämpölevyllen jääneestä kahvista joku on joskus narissut. Ja sitten johto pitäisi vielä repiä irti päivän päätteeksi ettei syty tulipaloa, mutta itse en usko sellaiseen ja jätän sen tekemättä.
Ei meillä vaan koskaan mitään riitoja mistään kahvinkeitosta tuu! Riidelläänkö oikeesti jossain tollasesta!?
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä edellisessä työpaikassa oli tapana että kahvinjuojat ostivat vuorotellen kahvipaketin ja että ekana tullut laittaa kahvin tulemaan. Aina oli kinaa siitä mitä merkkiä ostettiin ja oliko kahvi liian laihaa/vahvaa. Itse erehdyin juomaan kahvia yhden kupin 3 vuoden aikana kun oli jonkun synttärit ja yksi oli heti vaatimassa että ostan sen kahvipaketin :D Onneksi muut toppuuttelivat että ehkä vähän ahne veto.
Nykyisessä työpaikassa on kone josta saa vaikka minkälaista sumppia peruskahvista cappuccinoon, jopa kaakaota. Kelpaa kaikille, myös teenjuojille kun siitä saa myös kuumaa vettä. Kaverin työpaikalla on 2 leirintä ja 2 kahviporukkaa, toinen juo vaaleapaahtoista ja toinen tummaa.
Kuka se sitten pesee tuon teidän masiinan ja muuta?
Olen aina tehnyt selväksi etten juo kahvia, eikä minun kannata keittopuuhiin ruveta kun en hommasta mitään ymmärrä. Ei ole tullut vastalauseita.
Vierailija kirjoitti:
No se on just sellainen tyypillinen pikkuasia, mistä voidaan vääntää kriisi kun oikeista asioista ei uskalleta.
Olen töissä terveyskeskuksessa, tosi naisvaltainen työpaikka. Meillä on jatkuva kahvihuonekriisi. On sovittu, että kahvinjuojat tuovat paketin/kk ja tämä oikeuttaa kahteen kahvikuppiin päivässä. Satunnaisjuojat, kuten esim. minä, saavat ostaa 20snt/kuppi, mutta siitä tulee aina valitusta, koska se hinta ei kata kuluja. Juon siis ehkä 2x/kk kahvia ja suurimman osan ajasta teetä, omista pusseista omaan kestomukiin eli käväisen kahvihuoneessa 1-2 kertaa päivässä keittämässä vedenkeittimellä vettä. Usein siinä vettä odotellessani sitten tyhjään ja täytän tiskarin, sillä välin kun sairaanhoitajat istuvat pöydän ääressä odottaen kahvin valumista, valittaen että lääkärit eivät keitä kahvia (eivät yleensä ehdi edes taukoja pitämään) ja lääkärit ja fyssarit ei täytä ja tyhjää tiskikonetta.
En ymmärrä, että jos kerran "vieraskahvin" hinta ei kata kuluja, sitä ei nosteta? Kauhea valitus sitten aiheesta aina. Esim. opiskelijoille sanon että kahvi maksaa 20snt/kuppi (kuten ovessa olevassa lapussa lukee) ja että possu on tässä.
Puhumattakaan siitä, että aina valitus siitä, että kahvikassasta katoaa rahaa ja siitä syytetään aina lääkäreitä.
Jostain syystä juon teeni työhuoneella hommien lomassa. Ei jaksa tätä vääntöä.
Siis miten pieni paikkakuntat ja terkkari on, että kaikki te samassa supussa :O?
Vierailija kirjoitti:
Siksipä olenkin kantanut työpaikalle omaan työhuoneeseeni sekä oman kahvinkeittimen, että pienen n. 20l jääkaapin (minibaarin). Saan keitellä kahvia niin usein kun haluan ja pannu on aina niin puhdas, kun olen sen aiemmalla kerralla jättänyt. Myös kahvimaito ja eväät säilyy kylmänä, eikä tarvitse pelätä että joku vasemmistolainen käy ne sosialisoimassa itselleen.
Meilläpä on työhuoneiden keittimet ja jääkaapit kielletty paloturvallisuussyistä kaikilla kaupungin työpaikoilla.
Myönnän olevani kahvihuoneen kitisijä. Kitisen ainoastaan siitä, että sapettaa jotkut laiskimukset, jotka ottavat pannusta viimeisen lirun, mutta eivät keitä uutta vaikka tietävät etteivät kaikki ole vielä saaneet kahvia.
Riidat tulee yleensä siitä kun se Joku ei ole töissä. Koska yleensä Joku keittää kahvit.
Tuliko tänään riitaa? Onneks tänään sai olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Nostoa, olen sama ihminen joka kirjoitti lainatun tekstin. Tänään otin kahvia ja siinä meni "viimeiset" sumpit. Ajattelin taas, että keitän kahvit koska on kiva kun tulee tarkasti mitoitetulle tauolle, että saa kahvia nopeammin.
Olin rebel ja latasin taas melkein täyden pannullisen, koska meillä on töissä oikeasti paljon porukkaa ja minä en voi tietää kuka pitää milloinkin sen 15 min tauon.
Eiköhän taas tultu sanomaan, että keität vaan 6 kuppia kahvia. Ja siihen toinen työntekijä joka ei kuulemma itse keitä ollenkaan kahvia niin huutelee sieltä, "joo,joo mieti nyt paljonko menee hukkaan sitä kahvia"
Ymmärrän, että harmittaa jos jostain syystä sitä kahvia menee pari kuppia hukkaan. Kuitenkin kun tänään tein lähtöä niin sine tuli uuteen vuoroon lisää työntekijöitä.
Eli uskallanko minä keittää enään kahvia vai en? Tai, kai mä uskallan jos keitän sen 6 kuppia mikä sit voi olla jonkun mielestä liian vähän ja jos otan viimeisen kupin kahvia keittämättä uutta niin olen itsekäs mulkku.
Meilläkin oli talossa vanhojen äm*ien kahvi-kyttääjä kerho kun aloitin uudessa työpaikassa.
Sääntö oli että jokainen kahvinjuoja tuo vuorollaan paketin kahvia töihin. Nuo kyräilivät jatkuvasti kuka juo enemmän kahvia kuin muut, kuka ostaa halpaa kahvia, kuka ei koskaan keitä kahvia ja niin edelleen. Ehkä kuukauden jaksoin tuota kunnes ostin työhuoneeseeni kapselikeittimen. Tuostakin tuli sanomista kun en halunnut enää osallistua kahvi-ostoihin vaikka join kahvia (siis niitä omia kapseleitani).
Kukkurimitta yhtä kupillista kohden.
Siinä yleispätevä ohje kaikille uuvateille.
Siksipä olenkin kantanut työpaikalle omaan työhuoneeseeni sekä oman kahvinkeittimen, että pienen n. 20l jääkaapin (minibaarin). Saan keitellä kahvia niin usein kun haluan ja pannu on aina niin puhdas, kun olen sen aiemmalla kerralla jättänyt. Myös kahvimaito ja eväät säilyy kylmänä, eikä tarvitse pelätä että joku vasemmistolainen käy ne sosialisoimassa itselleen.