Ihonalainen patti lähellä emätintä
Hei,
Huomasin viime viikon perjantaina alapäätä suihkutellessa, että vasemmalla puolella n. pari senttiä emättimen aukosta on ilmestynyt ehkä 1cm kokoinen patti. Olen siis 19v nainen.
Olen tarkkaillut sitä tähän asti ja luulin sitä ensin finniksi, mutta nyt tutkittuani sitä hieman tarkemmin huomasin sen olevan kokonaan ihon alla ja ihan pieni osa siitä on koholla ihon päällä. Ei se oikeastaan punoitakaan.
Mietin mikä tämä voisi olla. Finniltä se ei vaikuta. Koskiessa se muljuu ihon alla ja on hieman arka. Karvoja en ole sheivannut. En ole harrastanut seksiä joten sp-tauti se ei voi olla. Mikään vaatekaan ei ole hangannut.
Ajattelin tämän viikon katsella jos häviäisi, mutta tilaan sitten ajan lääkäriin. Haluaisin vaan kokemuksia onko kenelläkään ollut vastaavaa?
Kommentit (26)
Batholinin rauhanen on voinut tulehtua. Tulehtuessaan turpoaa ja voi muodostaa kystan. Gynelle vaan, terveyskeskuslääkärit eivät aina tunnista mistä on kyse.
Tästä löytyy lisää tietoa: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Karvatupen tulehdus tai talirauhasen tulehdus. Kyllä noita valitettavasti tulee alakertaankin, joskus jopa häppäreihin vastaavanlaisen tuntoisia. Hiukan tai paljon kipeitä eikä lähde helpolla pois.
Menevät toisinaan paiseeksi asti. Voi kuulostaa hassulta, mutta apteekista, eläimille tarkoitettu Hexocil -pesuneste on aika hyvä, kunhan et ihan kauheasti limakalvoilla sitä lotraa. (Sopii muuten kasvoillekin, jos on akne- tai ruusufinniä! Ei ole vitsi.)
Tea tree -öljyäkin voit kokeilla ja jos menee tosi kipeäksi, voi antibioottikuuri olla paikallaan.
Oisko Bartholinin rauhanen? Ne ainakin sijaitsevat mainitsemassasi paikassa. Saattaa olla tulehtumassa.
Olen ymmärtänyt, että tuo bartholin rauhanen on siinä limakalvolla, kun tässä omassa tapauksessani se on ihan selvästi iholla. -AP
Bartholinin rauhaset (tai niiden muodostama kysta) tosiaan tulehtuessaan paisuvat limakalvojen puolelle. Näin ainakin on käynyt itselläni useamman kerran. Jos patti sijaitsee iholla, niin silloin kyse on varmaan jostain muusta, kuten tulehtuneesta karvatupesta tms.
Jos vaiva jatkuu, niin kannattaa silti käydä näyttämässä gynelle :)
@16 Ovatko ne olleet ilmestymisen jälkeen aina siinä vai hävinneet välillä? -AP