Oletteko töissä olleet palaverissa mistä ette ole tajunneet mitään?
Itse olin tänään firman tietoturvaan liityvässä palaverissa ja ymmärsin esityksestä normaalit "ja, tai, pitää, täytyy, ei saa, jne...", mutta itse asiasta en sitten mitään. Puhuttiin, sekureista, salatuista posteista, ip:osoitteista, linkeistä ja ihan miljoonista eri asioista. Ei millään voinut saada yhdestäkään aiheesta kiinni. Olipa hölmö oli kun palaveri loppui. Lähdin äkkiä pois ettei kukaan vaan ehdi kysyä mitään.
Tuntuu että nyt aletaan liikkumaan alueilla että ei ihme että on työvoimapula jos tavallisen työntekijän jolla on kannettava tietokone pitää ymmärtää tuo kaikki.
Kommentit (42)
Yleensä lähes aina kun menen uuteen työpaikkaan.
Aloitin uudessa työpaikassa joulukuun alussa ja meillä on viikoittain 30min palaveri ajankohtaisista asioista (ei pidetä jos ei mitään ole) ja joka aamu muutaman minuutin työvuorokatsaus. Aluksi en ymmärtänyt kummastakaan mitään, mutta nyt jo ymmärrän 95% palavereista (palaverit on pääasiassa niistä asioista joiden kanssa toimin) ja 60% aamusta (jossa käsitellään myös asioita joiden kanssa minä en toimi). Onneksi olen jo sillä tasolla tekemisessä ja työyhteisöön sulautumisessa että uskallan kysyä jos en ymmärrä. Alusta asti onneksi minulle kyllä selitettiin asiat auki, jos käytettiin lyhenteitä tai lempinimiä, jota uusi työntekijä ei voi tietää. Enhän minä kuitenkaan aina viitsinyt kysyä ja keskeyttää palaveria. Jos tuli sopiva tilanne niin kyllä kysyin että "mitä tää X nyt tarkottaakaan?"
Nuorempana en olisi uskaltanut kysyä ja olisin feikannut että tiedän heti uutenakin kaikesta kaiken, koska silloin tuntui nololta jos ei osaa hommiaan ja termejä, vaikka olisikin vasta tullut. Nyt olen 31 ja minua ei kiinnosta jos jotkut pitää mua tyhmänä (tai minkälaisena pitääkään), mä haluan ymmärtää termit jotta jatkossa pystyn seuraamaan palaveria paremmin ja sisäistämään asiat siellä sen sijaan että istuisin siellä ymmärtämttä mistään mitään. Joten siis kysyn.
Turhaa scheissea ne työpistekokoukset yleensä on. Jauhetaan ja jauhetaan kehityksen kehittymistä.