Oletteko töissä olleet palaverissa mistä ette ole tajunneet mitään?
Itse olin tänään firman tietoturvaan liityvässä palaverissa ja ymmärsin esityksestä normaalit "ja, tai, pitää, täytyy, ei saa, jne...", mutta itse asiasta en sitten mitään. Puhuttiin, sekureista, salatuista posteista, ip:osoitteista, linkeistä ja ihan miljoonista eri asioista. Ei millään voinut saada yhdestäkään aiheesta kiinni. Olipa hölmö oli kun palaveri loppui. Lähdin äkkiä pois ettei kukaan vaan ehdi kysyä mitään.
Tuntuu että nyt aletaan liikkumaan alueilla että ei ihme että on työvoimapula jos tavallisen työntekijän jolla on kannettava tietokone pitää ymmärtää tuo kaikki.
Kommentit (42)
Olen ollut useamman kerran palaverissa, jossa olen ainoa, joka uskaltaa avata suunsa ja esittää tyhmiä kysymyksiä. Jälkeenpäin sitten minulle on supistu kiitosta, kun olen uskaltanut kysyä. Kuulemma jotkut istuvat toisiaan vuosia ja vuosikymmeniä niissä työpaikoissa niin, että eivät ole aikoihin ymmärtäneet yhtään, mistä on kyse. 🙄
oliko liian tekninen? Loppukäyttäjän ei sinänsä pitäisi murehtia ip-osoitteista.
Tehkää muutamat huoneentaulut jossa tärkeimmät pointit kukin yhdellä lauseella selvästi.
-tietoturva-ammattilainen
En. Ainoastaan joskus olen ollut tovin ulkona kartalta, kun on kesken projektin nykäisty mukaan.
Olen. Ja olin vieläpä sen kokouksen puheenjohtaja. Palkkani on n. 8 000 / kk.
Vierailija kirjoitti:
Sinun kaltaisesi ihmisten pitäisi olla töissä tehtaan liukuhihnalla tai muussa vastaavassa mahdollisimman yksinkertaisessa ja toistuvassa manuaalisessa työssä, jossa ei ole pääsyä mihinkään tietoihin eikä omia avaimiakaan yrityksen kiinteistöihin olisi.
hitto mikä ankeuttaja
20 vuotta it-hommissa olleena voin kertoa että mielummin juttelisin ap:n kanssa kolme kertaa samasta asiasta kuin katsoisin naamaasi minuuttiakaan.
Olen ollut aikanaan useammassakin palaverissa, jossa kukaan ei tiennyt mistään mitään. Siinä sitä ihmeteltiin mistä mahtaisi olla kyse. Yleensä saatiin vielä kulumaan puolisen tuntia ennen kuin ensimmäinen kehtasi kysyä, että oliko palaverilla edes mitään tarkoitusta. Ja sitten selvisi ettei tainnut olla.
Silloin alkuaikoina kun aloittelin tilintarkastuksen parissa työskentelyn. Aivan hepreaa kaikki ja ei auttanut muu kuin nyökytellä ymmärtääkseen, vaikkakin kaikki ymmärsivät että en olisi voinut tietää tuota kaikkea tietenkään aloittelevana työntekijänä. Jotenkin oli vain tottunut siihen että ymmärtää kaikesta kaiken..
Vierailija kirjoitti:
Olen. Ja olin vieläpä sen kokouksen puheenjohtaja. Palkkani on n. 8 000 / kk.
Oliko lopun yhteenvetosi ”Jatketaan tältä pohjalta”?
Olen. Palaveri liittyi siihen, miten työtä tehdään ja miten töissä käyttäydytään. Paikalla oli toimitusjohtaja, konsernijohtoa, terveydenhoitaja, työterveyslääkäri ja työsuojelupiirin edustaja. En ymmärtänyt yhtään mitään siitä, kuka oli tehnyt ja mitä, koska mitään konkreettista tekoa ei mainittu. Lopulta minut ja kaksi muuta lähetettiin pois, ja jäljelle jääneet työntekijät joutuivat allekirjoittamaan asiakirjan, jossa he lupasivat olla puhumatta asiasta ulkopuolisten kanssa. Kyllähän juttuja alkoi lopulta tihkua niin, että asia kävi selväksi, ja näytettiin minulle se aika uskomaton asiakirjakin. Oli kysymys hyvin pitkälle viedystä, suunnitelmallisesta ja päämäärähakuisesta työpaikkakiusaamisesta.
Olen! Tunnin kuluttua nielin häpeän tunteen ja sanoin, että jonkun pitäisi nyt selittää minulle mistä me puhutaan. Selvisi kaksi asiaa, ensinnäkin en ollut ainut ja toiseksi esiintymässä ollut asiantuntija muisti, ettei maallikoille voi puhua samalla tavalla kuin muille tutkijoille.
Vierailija kirjoitti:
Olen. Palaveri liittyi siihen, miten työtä tehdään ja miten töissä käyttäydytään. Paikalla oli toimitusjohtaja, konsernijohtoa, terveydenhoitaja, työterveyslääkäri ja työsuojelupiirin edustaja. En ymmärtänyt yhtään mitään siitä, kuka oli tehnyt ja mitä, koska mitään konkreettista tekoa ei mainittu. Lopulta minut ja kaksi muuta lähetettiin pois, ja jäljelle jääneet työntekijät joutuivat allekirjoittamaan asiakirjan, jossa he lupasivat olla puhumatta asiasta ulkopuolisten kanssa. Kyllähän juttuja alkoi lopulta tihkua niin, että asia kävi selväksi, ja näytettiin minulle se aika uskomaton asiakirjakin. Oli kysymys hyvin pitkälle viedystä, suunnitelmallisesta ja päämäärähakuisesta työpaikkakiusaamisesta.
Mitä siitä seurasi?
Joo on. Meille tuli töissä uudet laatukriteerit. Monta nivaskaa painavaa tekstiä. En ymmärtänyt niistä mitään. Sanat ja lauseet oli ihan ihmeellisiä.
Olin tuolloin nuori opiskelija. Luin noi laatukriteerit myöhemmin läpi ja ihan ymmärrettävät ne oli vaikka kirjoitusasu oli aika hankala. Mutta silloin palaverissa ne meni ihan yli ymmärryksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siitä seurasi?
Minä ja nuo kaksi mainitsemaani ulkopuolista teimme työtä poissa yrityksen tiloista, joten meille ei kaikki selvinnyt koskaan. Jostain aivan käsittämättömästä syystä kiusaajien klikki yritti päästä toimitusjohtajan kimppuun konsernijohdon kautta ja jätti toiminnastaan kirjallisia todisteita. Heistä jokainen jätti työnsä vapaaehtoisesti muutaman kuukauden sisällä, ja ymmärtääkseni heidät pakotettiin siihen. Valitettavasti firma oli ollut jo pitkään niin huonosti hoidettu, että se eli enää reilun vuoden tuon jälkeen.
olen töissä insinööritoimistossa. Mitä luulet?
No viimeksi GDPR EU direktiivi meni kyllä aika yli. Nyt kun olen pari vuotta ihmetellyt asiaa niin tiedän mitä se tarkoittaa mutta käytännässä kukaan ei ole pystynyt kertomaan miten viikoittain otetuista varmuuskopioista voidaan viiden vuoden päästä poistaa jonkun tietyn hlön tiedot. Pitäisi palauttaa kaikki kopiot järjestelmään vuorotellen ja poistella tiedot. Noita kopioita olisi silloin 250kpl ja palauttaminen kestäisi noin 1-2vrk / kpl eli max 500pv ja silloin ei järjestelmää pystyisi käyttämään. Eli yksikin pyyntö pistäisi reilun miljardin euron liikevaihdoltaan olevan firman konkkaan.
Aikanaan olin tehtaalla töissä ja kerran kuukaudessa tuotantopuolen ihmisten piti mennä kabinettiin istumaan, kun tuotantokehitystä hoitava konsultti esitteli ulkomailla olevien tytäryhtiöiden madonlukuja. Mitä se tavalliselle metallimiehelle kuuluu, jos jossain Puolan yksikössä on myyty naulatulppia 17 % enemmän kuin edellisvuotena samaan aikaan...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun kaltaisesi ihmisten pitäisi olla töissä tehtaan liukuhihnalla tai muussa vastaavassa mahdollisimman yksinkertaisessa ja toistuvassa manuaalisessa työssä, jossa ei ole pääsyä mihinkään tietoihin eikä omia avaimiakaan yrityksen kiinteistöihin olisi.
hitto mikä ankeuttaja
20 vuotta it-hommissa olleena voin kertoa että mielummin juttelisin ap:n kanssa kolme kertaa samasta asiasta kuin katsoisin naamaasi minuuttiakaan.
Mä taisin juuri vähän ihastua...
Eri
Joka kerta. Nyökyttelen vaan ja sanon just näin.. juu juu.
Vierailija kirjoitti:
No viimeksi GDPR EU direktiivi meni kyllä aika yli. Nyt kun olen pari vuotta ihmetellyt asiaa niin tiedän mitä se tarkoittaa mutta käytännässä kukaan ei ole pystynyt kertomaan miten viikoittain otetuista varmuuskopioista voidaan viiden vuoden päästä poistaa jonkun tietyn hlön tiedot. Pitäisi palauttaa kaikki kopiot järjestelmään vuorotellen ja poistella tiedot. Noita kopioita olisi silloin 250kpl ja palauttaminen kestäisi noin 1-2vrk / kpl eli max 500pv ja silloin ei järjestelmää pystyisi käyttämään. Eli yksikin pyyntö pistäisi reilun miljardin euron liikevaihdoltaan olevan firman konkkaan.
Ei tarvitse poistaa esim. nauhoilta. Pyynnöstä ei saa koitua kohtuutonta haittaa joten sen riittää että palautustilanteessa ette palauta poistettuja tietueita tai poistatte ne uudelleen.