Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko töissä olleet palaverissa mistä ette ole tajunneet mitään?

Vierailija
17.06.2019 |

Itse olin tänään firman tietoturvaan liityvässä palaverissa ja ymmärsin esityksestä normaalit "ja, tai, pitää, täytyy, ei saa, jne...", mutta itse asiasta en sitten mitään. Puhuttiin, sekureista, salatuista posteista, ip:osoitteista, linkeistä ja ihan miljoonista eri asioista. Ei millään voinut saada yhdestäkään aiheesta kiinni. Olipa hölmö oli kun palaveri loppui. Lähdin äkkiä pois ettei kukaan vaan ehdi kysyä mitään.

Tuntuu että nyt aletaan liikkumaan alueilla että ei ihme että on työvoimapula jos tavallisen työntekijän jolla on kannettava tietokone pitää ymmärtää tuo kaikki.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun kaltaisesi ihmisten pitäisi olla töissä tehtaan liukuhihnalla tai muussa vastaavassa mahdollisimman yksinkertaisessa ja toistuvassa manuaalisessa työssä, jossa ei ole pääsyä mihinkään tietoihin eikä omia avaimiakaan yrityksen kiinteistöihin olisi.

hitto mikä ankeuttaja

20 vuotta it-hommissa olleena voin kertoa että mielummin juttelisin ap:n kanssa kolme kertaa samasta asiasta kuin katsoisin naamaasi minuuttiakaan.

Mä taisin juuri vähän ihastua...

Eri

Oliko se tuo "ankeuttaja" sanan käyttö joka aiheutti moisen reaktion ?

Vierailija
22/42 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun kaltaisesi ihmisten pitäisi olla töissä tehtaan liukuhihnalla tai muussa vastaavassa mahdollisimman yksinkertaisessa ja toistuvassa manuaalisessa työssä, jossa ei ole pääsyä mihinkään tietoihin eikä omia avaimiakaan yrityksen kiinteistöihin olisi.

hitto mikä ankeuttaja

20 vuotta it-hommissa olleena voin kertoa että mielummin juttelisin ap:n kanssa kolme kertaa samasta asiasta kuin katsoisin naamaasi minuuttiakaan.

Eri

Oliko se tuo "ankeuttaja" sanan käyttö joka aiheutti moisen reaktion ?

Ei, vaan reipas pätemisenvastainen mielipide.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen. Ja olin vieläpä sen kokouksen puheenjohtaja. Palkkani on n. 8 000 / kk.

Kokouksen puheenjohtaja ei useinkaan tajua kovin paljon, hän on mukana koska on johtaja tms.

Vierailija
24/42 |
17.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on töissä kunnassa, sitä tapahtuu jatkuvasti, koska yhden ihmisen pitää hallita noin kolmen ihmisen työt, eikä kaikesta voi olla heti kartalla. Olen tottunut kysymään tyhmiä kysymyksiä, koska niin on pakko tehdä.

Vierailija
25/42 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hitto mikä ankeuttaja

Eri

#punastuin

Ei noin voi tehdä nörtille

Vierailija
26/42 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut monta kertaa. IT-ala, ja nämä on tapahtuneet kun olen vaihtanut työpaikkaa. Alalla on tapana ns. hypätä suoraan syvään päähän, joten tekniset palaverit ovat olleet jonkin aikaa aivan täyttä hepreaa kun sovelluskohde on ollut jotakin itselleni ennestään tuntematonta.

Vierailija
27/42 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hitto mikä ankeuttaja

Eri

#punastuin

Ei noin voi tehdä nörtille

Hashtagiin se ihastus sitten lopahtikin.

Vierailija
28/42 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut monta kertaa. IT-ala, ja nämä on tapahtuneet kun olen vaihtanut työpaikkaa. Alalla on tapana ns. hypätä suoraan syvään päähän, joten tekniset palaverit ovat olleet jonkin aikaa aivan täyttä hepreaa kun sovelluskohde on ollut jotakin itselleni ennestään tuntematonta.

Ah, ensimmäinen oikea työpaikka IT-alalla. Olin ensimmäiset puoli vuotta aivan totaalisen pihalla palavereissa, en puhunut varmaan kertaakaan.

Vierailija
29/42 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen ollut. Ja siitä pystyi ennakoimaan että firmalla oli tulossa tiukka alamäki. Ja kyseessä pörssiyhtiö. Itse kutsuin sitä palaveria pomojen päiväkahviseuraksi. N. 20 pomoa käytti itse keksimiään termejä, töitä teki 2 henkeä joita nämä 20 ohjasi.

Vierailija
30/42 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hitto mikä ankeuttaja

Mää myös :D

Vierailija
31/42 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Mutta olen lukenut tenttikirjaa englanniksi (enkkuni on hyvää!) enkä tajunnut mitään! Lauseet olivat niin kiemuraisia ja pitkiä.

Vierailija
32/42 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella usein tuota näkee. Varsinkin naispuoliset "IT-ammattilaiset" on usein ihan kahvilla kun käsitellään vähän haastavampia asioita kuin agilea, scrummia, piiraskaavioita, palvelutasoja tai käytettävyyttä.

- Hei mä koodaan näitä kuorrutetyylisiä siistejä fronttijuttuja...

- Miten aattelit liittää sen yrityksen backendiin tai muihin järjestelmiin?

- "No varmaan firman pojat kattoo ton viimeistelyn sit..."

- Ai viimeistelyn...?!

Vierailija
33/42 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsensä sankari kirjoitti:

Todella usein tuota näkee. Varsinkin naispuoliset "IT-ammattilaiset" on usein ihan kahvilla kun käsitellään vähän haastavampia asioita kuin agilea, scrummia, piiraskaavioita, palvelutasoja tai käytettävyyttä.

- Hei mä koodaan näitä kuorrutetyylisiä siistejä fronttijuttuja...

- Miten aattelit liittää sen yrityksen backendiin tai muihin järjestelmiin?

- "No varmaan firman pojat kattoo ton viimeistelyn sit..."

- Ai viimeistelyn...?!

Ja näin saadaan kätevästi kivaan ketjuun misogynia mukaan.

Vierailija
34/42 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on jokaisen yrityksen edun mukaista, että tietoturvaan ja tietosuoja-asioihin liittyvät asiat kerrotaan siten, että jokainen voi ne ymmärtää. Ei ole kenenkään edun mukaista, että infotilaisuudet pidetään niin teknisellä kielellä, etteivät muut kuin it-alan asiantuntijat pysty asiaa ymmärtämään. Sinuna pyytäisin selkokielisempää ohjeistusta. Ethän voi noudattaa ohjeistusta, jota et ymmärrä.

Vierailija
35/42 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen it-alalla asiantuntijana ja on kyllä koulutus mennyt metsään jos ei-tekniselle loppukäyttäjälle selitetään jotain lööperiä ip-osoitteista. Ei näin. 

Vierailija
36/42 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Pahinta on, että minusta tuntui etteivät muutkaan ymmärtäneet. Tai oikeastaan vielä pahempaa se, että ilmeisesti luulivat ymmärtävänsä, mutta itse kullakin oli ihan oma toisista poikkeava käsitys siitä, mitä oikein tulikaan sovittua.

Vierailija
37/42 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaita ovat sellaiset palaverit, joissa ei lisäksi tunne yhtään muuta kokoukseen osallistujaa, ei tiedä heidän nimiään tai mistä he oikein ovat. Kaikki ovat niin kuin tietäisivät muut, vaikka kukaan ei tiedä ketään ja miettii, että kuka ihme toikin äijä on, pitäskö se tuntee. Ja hyvin sujuu kokoukset, innostuneessa ilmapiirissä!

Vierailija
38/42 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin tuolloin nuori opiskelija. Luin noi laatukriteerit myöhemmin läpi ja ihan ymmärrettävät ne oli vaikka kirjoitusasu oli aika hankala. Mutta silloin palaverissa ne meni ihan yli ymmärryksen.

Sama täällä, kirjallisena ymmärrän asiat mutta suullisesti en. Huomasin tuon jo opiskeluaikana. Harjoitustöissä ja kirjatenteissä pärjäsin, luentoihin perustuvissa tenteissä en.

Kun luen, ehdin pysähtyä miettimään vaikeita kohtia ja voin vaikka selata papereita taaksepäin, jos huomana unohtaneeni jotain. Toisaalta helpot kohdat pystyn harppomaan nopeasti jolloin en pitkästy niin että ajatus rupeaisi harhailemaan. Jossain kokouksessa taas en viitsi keskeyttää muita aina kun putoan kärryltä, tai pyytää esittämään hitaammin. Niinpä lopuksi olen yleensä ihan pihalla.

Löytäisinpä vielä työn, jossa tämä heikkouteni ei olisi haitaksi! Toisaalta on siinä sekin puoli, että olen hyvä kirjoittamaan itse esim. käyttöohjeita.

Vierailija
39/42 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen. Pahinta on, että minusta tuntui etteivät muutkaan ymmärtäneet. Tai oikeastaan vielä pahempaa se, että ilmeisesti luulivat ymmärtävänsä, mutta itse kullakin oli ihan oma toisista poikkeava käsitys siitä, mitä oikein tulikaan sovittua.

Ja esiteltiinkö siinä jotain uutta tietojärjestelmää julkiselle sektorille? Järjestelmää, jota ei oltu kunnolla testattu, saati vielä yksityisellä puolella käytössä.. sitten joku oli siihen ihastunut ja piikki oli auki? Kun tajuttiin täysin sysi-paskaksi systeemiksi, ei asiasta päättäneet kehdanneet kyseenalaistaa omia päätöksiään ja viheltää peliä poikki? Oliko sellanen palaveri?

Vierailija
40/42 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes aina. TJ  haluaa pitää jotain kokouksia joka viikkoa, en tiedä miksi , kai se haluaa leikkiä suurta johtajaa . En siis kuuntele koskaan vaan mietin mitä kaikkea vois tehdä illalla tms.

Duunit ihan helppoja nakkeja,tartte ku paperit pöydälle ja hoitaa omaan tahtiin. Eikä ole mitään muutoksia toiminnassa vuosikausiin.

Tosin TJ onkin alkuperäisen rahoittajan poika, ihan pihalla kaikesta mutta pukua se osaa pitää. Mulle ihan sama kun palkka juoksee hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi