Omistatko kesämökin yksin? Miten pärjäät?
Onko täällä naisia, jotka omistavat kesämökin yksin? Miten pärjäät sen kanssa taloudellisesti? Entä mökillä tehtävien töiden kanssa? Saatko jostain apua mökin töihin?
Kommentit (3)
Oma mökki on. Pärjään ihan hyvin, jos ei tarvitse tehdä mitään remonttia, maalaamista enempää.
Sitten pitää palkata remonttiapuja.
Lainan kanssa menettelee. Kun tulee mahdollisuus, maksan lainan pois.
Toisaalta olen mitoittanut resurssini niin, että mökin pitäminen on minulle mahdollista.
Omistan mökin yksin. Ostin sen pelkästään omalle nimelle ja otin siihen jonkin verran lainaa - olemme uusiopari, jolla kummallakin aikuiset lapset edellisistä suhteista, joten en halua epäselvyyksiä omistuksessa siinä vaiheessa kun jompi kumpi kuolee. Meillä on raudanluja avioehto, eli kuoltuani mökki jää ilman muuta omille lapsilleni.
Puolisoni kyllä viettää mökillä paljon aikaa ja tekee mielellään siellä kaikkia töitä mihin kykenee. Muut palvelut ostan.
Olen 55-vuotias.
Omistan yksin. Teen itse mitä voin, puolisoni auttaa ja loppuihin palkataan tekijät ja/tai käytetään naapuriapua.
Esimerkiksi mieheni korjasi katot ja maalattiin rakennukset (minä siltä osin kuin pystyin, mies pahemmat paikat). Minä kunnostin ikkunat ja ovet. Mies korjasi portaat. Syksyllä palkattiin tekijä rakentamaan varaston kylkeen uusi halkoliiteri. Nyt keväällä palkattiin tekijä purkamaan vanha avotakka sekä porukka kantamaan vanha puuhella pois. Ja palkattiin muurari tekemään uusi liesitakka tilalle. Isoja puita kaatamaan on samoin otettu ammattimiehet suorittamaan kaadot ja pölleiksi pilkkomiset, loput on hoidettu itse.
Osa palkatuista on palkattu verokirjalla, osa pimeästi ja osa ihan talkoohengellä.