Miten oppia laittamaan leivän päälle vain yksi leikkele/juustosiivu?
On tulkut huomaamatta tavaksi laittaa leivälle useampi (yleensä kalkkunaleike/edam) ja olen vasta nyt tajunnut niistä tulevan piilosuolan. Nousee verenpaineet ajatuksestakin! Olen kokeillut avokadoa ja muita kasviksia ja kananmunaa leikkeleiden sijaan mutta ne taas eivät maistu miltään ilman suolaripausta! Millä saan yhden leikkeleen riittämään? Pienempi leipä?? Tai mitä muuta leivälle voisi laittaa? Valion Valsa -tuotteet ovat mielestäni turhia kun suolaa on silti ihan liikaa kuten "vähäsokerisissa" jogurteissa sokeria.
Kommentit (19)
Jätä se leipä pois ja syö vain päälliset. Kun olet noin suolapelkoinen.
Kuinka paljon sinä sitä leipää sitten päivittäin syöt, ja minkä takia?
Eipä se edam ole paljoa sen suolaisempaa kuin leipä, nimittäin leivissä on useimmiten yli 1% suolaa.
Halkaise ne viipaleet. Yhden siivun sijasta sulla onkin kaksi. Näin meillä on tehty vuosikymmeniä ja toimii hyvin.
Leikkeleistä en tykkää mitä nyt koskus poron kylmäsavua ja juustoja myös vältän.
Sitä leipää ei tarvita mihinkään. Hyvä aamupala on juusto, kinkku, kananmuna, kurkku, tomaatti ja salaatti.
Minäkin ihmettelen, kuka syö niin paljon leipää ja leivänpäällisiä, että niiden suolalla on mitään merkitystä. Itse syön ehkä kaksi palaa leipää viikossa.
Mutta tuon ongelman voi kyllä ratkaista maukkaammilla leivänpäällisillä. Tee itse erilaisia levitteitä ja tahnoja, esimerkiksi hummusta tai tomaatti- tai paprikatahnaa. Lisää vihannesten makua paahtamalla ne ensin uunissa. Avocadon tai siitä tehdyn levitteen saat maistumaan sitruunalla tai chilillä. Pikaratkaisu on tietysti laittaa vihanneksia suoraan leivän päälle. Esimerkiksi kurkun voi pikkelöidä, kun haluaa lisää makua.
Unohda ne edamit ja leikkeleet, nehän ovat paitsi mauttomia myös epäterveellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Eipä se edam ole paljoa sen suolaisempaa kuin leipä, nimittäin leivissä on useimmiten yli 1% suolaa.
Leivässä sen sijaan on kuituja.
Itse laitan leivän päälle runsaasti salaattia, YKSI juustoviipale/leipä ja vielä kurkkua tai tomaattia. Ap:lla on elimistössään liian korkea suolapitoisuus, siksi suolattomampi ruoka ei "maistu". Kun kehon suolapitoisuus pienenee ja totut vähempään suolaan maistat ruuassa aidon maun ja pärjäät pienemmällä suolamäärällä ihan hyvin.
Ap:lle suosittelen sydänmerkittyjä tuotteita.
Laittakaa vaan alapeukkuja tulemaan, tiedän olevani oikeassa joten ei haittaa.
Leipä ei tarvitse voita tai levitettä, kun laittaa juustoviipaleen ja lämmittää mikrossa. Toki voi syödä sellaisenaan ilman lämmittämistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Leipä ei tarvitse voita tai levitettä, kun laittaa juustoviipaleen ja lämmittää mikrossa. Toki voi syödä sellaisenaan ilman lämmittämistäkin.
Lämmittää mikrossa?! Kaikkea kanssa, leivänpaahtimella tulee ihanan rapeaksi. Ja te jotka ihmettelette, että miksi sitä leipää pitää mussuttaa ja syökää oikeaa ruokaa: minulle runsastäytteinen leipä on usein lounas ja "oikea ruoka". Terveellisempää kuin einespullat ja mummonmuusi.
Vaihda arkena esim. aamupalaleivät kaurapuuron ja marjoihin, niin aamupalalla ei tule suolaa lainkaan.
Meillä syödään ruisleipää vain viikonloppuna aamupalaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laitan leivän päälle runsaasti salaattia, YKSI juustoviipale/leipä ja vielä kurkkua tai tomaattia. Ap:lla on elimistössään liian korkea suolapitoisuus, siksi suolattomampi ruoka ei "maistu". Kun kehon suolapitoisuus pienenee ja totut vähempään suolaan maistat ruuassa aidon maun ja pärjäät pienemmällä suolamäärällä ihan hyvin.
Tai sitten ap on peruspirkko, joka ei ole huomannut, että on muitakin makuja kuin suola. Jos ruuassa on makeutta, tulisuutta, happamuutta jne. ei tarvitse etsiä makua suolapurkista.
Btw, miksi ap ei saisi käyttää suolaa? Japanilainen ruokavalio on maailman suolaisimpia mutta pidempään siellä eletään kuin useimmissa maissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämmittää mikrossa?! Kaikkea kanssa, leivänpaahtimella tulee ihanan rapeaksi. Ja te jotka ihmettelette, että miksi sitä leipää pitää mussuttaa ja syökää oikeaa ruokaa: minulle runsastäytteinen leipä on usein lounas ja "oikea ruoka". Terveellisempää kuin einespullat ja mummonmuusi.
Ja siinäkö on vaihtoehdot, leipä tai einesruoka? Miksei tuoreet kasvikset ja itsetehty ruoka ole vaihtoehto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten ap on peruspirkko, joka ei ole huomannut, että on muitakin makuja kuin suola. Jos ruuassa on makeutta, tulisuutta, happamuutta jne. ei tarvitse etsiä makua suolapurkista.
Btw, miksi ap ei saisi käyttää suolaa? Japanilainen ruokavalio on maailman suolaisimpia mutta pidempään siellä eletään kuin useimmissa maissa.
Suolaa kyllä pitää käyttää tai muuten sairastuu pahasti, se nyt vaan on fakta että suomalaiset syö suolaa joka päivä yli suositusten, jopa lapset, ja siksi sairastavat todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolaa kyllä pitää käyttää tai muuten sairastuu pahasti
Tämä ei pidä paikkaansa! Ihminen ei tarvitse ruokasuolaa, vaan natriumia, ja sitä saa mm. maitotuotteista ja lihasta. Ainoastaan kasvissyöjä, joka ei käytä maitotuotteita eikä syö esim. leipää, saattaa teoriassa kärsiä natriumin puutoksesta.
Ostasellainen höylä joka leikkaa paksuja siivuja.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon sinä sitä leipää sitten päivittäin syöt, ja minkä takia?
Aamulla ja illalla 1-2 palaa niin menee siinä useampi päällyskin. Tykkään leivästä eikä itsellä ole vatsaongelmia tai muuta syytä olla syömättä.
No ensinnäkin mieti, että miksi sä niitä leipiä syöt jatkuvasti? Mitä jos söisit kunnon ruokaa, niin ei tarvitsisi huolehtia leivän ja sen päällysten suolamäärästä.