Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä auttaisi pahaan aamumasennukseen?

Vierailija
16.06.2019 |

Ei väliä onko työ- vai vapaapäivä, aamut ovat minulle niin vaikeita että haluan herätessäni yleensä tappaa itseni. Välillä en pysty vapaapäivinä nousemaan aamulla ollenkaan vaan raahaudun vasta 12-13 aikaan keittämään kahvia, yleensä itkien samalla kun kahvi tippuu. Iltaan mennessä tämä kuitenkin helpottaa ja olen usein alkuillasta alkaen pitkälle yöhön asti kuin TÄYSIN eri ihminen. Herääminen siis on vain niin vaikeaa, että se heikentää koko elämänlaatua merkittävästi ja kaventaa esim. opiskelu- ja työmahdollisuuksia. Jo kouluaikoina vanhempani olivat aivan loppu siihen, että he joutuivat herättämään minut kouluun tai en muuten noussut. Pystyn siis jotenkin nukkumaan aamuisin niin, etten edes tajua mitä tapahtuu tai missä minun pitäisi olla ja kun viimein havahdun tähän maailmaan ja siihen, että pitäisi nousta, se tuntuu täysin lamaanuttavalta ja suorastaan itsetuhoiset ajatukset valtaavat mielen.

Tiedän, että tämä liittyy jotenkin esim. stressihormoneihin ja olen lukenut että aamuisin kortisolipitoisuus on korkeimmillaan. Mutta mikä avuksi? Tuntuu että elämästä menee puolet hukkaan, olen nytkin todella äkäinen itselleni kun en ole saanut tänään vielä juuri mitään aikaan. Sitten kun pääsen sängystä, lähden aina ensimmäisenä pienelle kävelylle ulos (tämä auttaa hieman mutta ei riittävästi) mutta älkää ehdottako mitään ”lähde joka aamu väkisin klo 9 urheilemaan” koska se tuntuu yksinkertaisesti mahdottomalta. Ahdistuskohtaus on paras kuvaus sille, mitä tunnen aamuisin. Sen kohtauksen kourissa on todella vaikeaa mennä edes suihkuun, saati sitten lähteä kyyneleet poskilla urheilemaan. Iltaisin tykkään liikkua kun keho ja mieli on herännyt ja olen oma itseni. Kohtalotovereita?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nouusuhumala.

Vierailija
2/14 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ihan sama juttu. Ihanaa löytää kohtalontoveri! Aamut ovat todella vaikeita itsetuhoisine ajatuksineen. En kestä aamuisin yhtään muiden seuraa vaan saan järjettömiä itkuraivareita, tavarat lentelee jne. Inhosin jo nuorena kouluaamuja, kun en saanut herätä rauhassa vaan vanhempani kävivät räpsyttämässä valoja ja repimässä peittoa. Siitä tuli kauhea huuto ja riita heti aamusta.

Olisiko mahdollista, että olet kuitenkin masentunut? Se voisi selittää pahaa oloa aamuisin. Miten nukut ja saatko tarpeeksi unta myös arkena? Uniapnea voi heikentää unen laatua. Olisiko sellainen mahdollinen? Varmaan yksi syy voi myös olla, jos olet luontaisesti ilta- ja yöihminen. Liika nukkuminen voi myös pahentaa oloa. Samaa rytmiä arkena ja vapaalla kannattaisi kokeilla ja mennä mieluummin vaikka päiväunille myöhemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on ihan sama juttu. Ihanaa löytää kohtalontoveri! Aamut ovat todella vaikeita itsetuhoisine ajatuksineen. En kestä aamuisin yhtään muiden seuraa vaan saan järjettömiä itkuraivareita, tavarat lentelee jne. Inhosin jo nuorena kouluaamuja, kun en saanut herätä rauhassa vaan vanhempani kävivät räpsyttämässä valoja ja repimässä peittoa. Siitä tuli kauhea huuto ja riita heti aamusta.

Olisiko mahdollista, että olet kuitenkin masentunut? Se voisi selittää pahaa oloa aamuisin. Miten nukut ja saatko tarpeeksi unta myös arkena? Uniapnea voi heikentää unen laatua. Olisiko sellainen mahdollinen? Varmaan yksi syy voi myös olla, jos olet luontaisesti ilta- ja yöihminen. Liika nukkuminen voi myös pahentaa oloa. Samaa rytmiä arkena ja vapaalla kannattaisi kokeilla ja mennä mieluummin vaikka päiväunille myöhemmin.

Joo, olen varmasti muutenkin masentunut mutta olen vähän aina lapsesta/nuoresta asti ollut eikä siihen ole auttaneet psykoterapiat, urheilut, elämänmuutokset eikä mikään. Luonteeni kai vain on sellainen ja olen parhaimmillani/masentuneisuudesta vapaa vain iltaisin ja öisin. Aamuisin ehdottomasti oireilee pahiten. Täytyy kokeilla tuota, että olisi unessa aina vaikka viimeistään kahdelta yöllä ja heräisi aina viimeistään 10 jälkeen aamulla. Silloin ei tarvitsisi luopua niistä virkeimmistä ja parhaista tunneista kun olen luovimmillani ja iloisimmillani mutta tulisi kuitenkin nukuttua se noin 8 tuntia yössä (aina tietysti plussaa jos vaan saisi aiemmin unta). Nukun siis ehdottomasti enemminkin liikaa kuin liian vähän ja rytmi on epäsäännöllistä juuri siksi että ollakseen tässä yhteiskunnassa mukana on pakko välillä sopeutua aamuihmisille tarkoitettuun rytmiin... Esim. jos saan vaikka lääkäriajan klo 9 tai klo 10, yöunet jäävät vajaiksi koska en saa luonnollisesti aikaisin illalla unta. Syön melatoniinia että nukahtaisin edes silloin 1-2 aikaan yöllä. Päiväunia en ole enää harrastanut kun olen tuntenut niistä aina suurta syyllisyyttä ja joudun silloin taistelemaan tavallaan tuplamäärän "heräämisiä" päivässä, mutta ehkä sitäkin pitää vielä kokeilla. Esim. ensimmäinen herätys klo 10 ja jos yöunet ovat jääneet vajaiksi, päikkärit vielä 12-13 aikaan tai jotain... Uniapneaa en ole koskaan ajatellutkaan, kun en ilmeisesti kuorsaa. Täytyy kuitenkin googlata siitä lisää. Lohduttavaa kuulla että löytyy kohtalotovereita!!!

Vierailija
4/14 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole noin vaikeaa. Vapaapäivinä on itseasiassa ihan kiva herätä aamulla kun saa tehdä mitä vaan. Työaamut taas, makaan sängyssä ja ahdistaa, lopulta pakko nousta ja tehdä aamutoimet ja yleensä pääsen töihin myöhässä kun toimin jotenkin puolivaloilla eikä huvita ollenkaan.

Vierailija
5/14 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole noin vaikeaa. Vapaapäivinä on itseasiassa ihan kiva herätä aamulla kun saa tehdä mitä vaan. Työaamut taas, makaan sängyssä ja ahdistaa, lopulta pakko nousta ja tehdä aamutoimet ja yleensä pääsen töihin myöhässä kun toimin jotenkin puolivaloilla eikä huvita ollenkaan.

Tuo kuulostaa enemmän siltä että et nauti työstäsi tai ole oikealla alalla. Pitäisikö vaihtaa työpaikkaa? Jos vapaapäivinä on kiva herätä, silloinhan ongelma ei liity itsessään heräämiseen vaan siihen mitä on päivällä edessä. Mikä huvittaisi enemmän, olisiko mahdollista muuttaa jotain arjessa jotta siitä tulisi mieleisempää...?

Vierailija
6/14 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vaikeaa se aamuyön heräily kauhun kourissa. Kaikki tuntuu aina niin hirveältä. Yritän hokea, että ei tämä asia päivällä ole maailmanloppu, mutta ei auta.

Vierailija
7/14 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua. Pakotan itseni yhdeksältä ylös ja otan Cymbaltaa ja kahvia. Yhdeltätoista alan ihmistyä. Minä siis eläkkeellä.

Vierailija
8/14 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko peruslabrat otettu? Minulla samoja ongelmia ennen kuin sain kilpirauhasen vajaatoimintaan lääkityksen. Se on viheliäinen tauti, vaikuttaa juuri lamaannuttavasti.

Vierailija
9/14 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukutko tarpeeksi? Itselleni karmeimmat aamut on niitä, jolloin olen nukkunut vähän ja pitäisi mennä töihin/kouluun tai asioida jossakin.

Itse sanoisin, että

- Aloita aamu "hiljaisesti" ja hitaalla tahdilla. Itseäni nimenomaan kiireiset aamut masentaa kaikkein eniten. Samoin ylenpalttinen odottelu.. mut silti helpompaa jos ei tarvi juosta aamulla töihin tms.

- kokeile käydä suihkussa illalla

- laita kahvi valmiiksi keittimeen

- laita vaatteet illalla valmiiksi, että voi vaan pukea. Samoin tavarat jos tarvitset jotain

- pidä yöpöydällä muistikirjaa tai jotakin mihin kirjoittaa stressinaiheita

Pohdi myös kärsitkö esim raudanpuutteesta tai vastaavasta, mikä vois huonontaa yöunen laatua.

Juo vettä päivisin tarpeeksi.

Kokeile lisätä valonmäärää aamulla vähitellen, esim. herätysvalon avulla.

Joskus järjestystä voi vaihtaa. Syö vaikk aamupala heti ekana joskus ja pese hampaat vasta puolen tunnin kuluttua, jos esim. hampaidenpesu ei nappaa heti ensimmäisenä. On ihan ok tehdä asiat joskus eri tavalla. Aamupalakin voi maistua hyvältä.

Vierailija
10/14 |
16.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukut jotenkin huonosti, niin etä et lepää yöllä.

Milloin menet nukkumaan? Mitä teet ennen nukkumaanmenoa? Ruutuaikaa? Ruokaa? Paljonko liikuntaa päivässä? Miten purat stressiä? Onko alkon käyttöä?

Vierailija
11/14 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä voiko tähån enää kommentoidakaan, mutta täällä 1 jolla samat aamuoireet, ja päivällä/illalla herään eloon.

Vierailija
12/14 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nukun  puolellepäivin. Aamua en huomaakaan.

Vierailija
13/14 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilta.

Vierailija
14/14 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin "herään" vasta ilta seitsemältä. Vasta silloin olen tehokas, hyväntuulinen ja muutenkin ok. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kaksi