Mihin käyttäisin ylimääräisen 2 000 euroa?
Minulla on nyt täysin ylimääräistä rahaa 2 000 euroa. Tilillä sitä ei kannata pitää, sillä olen jäänyt työttömäksi ja jos töitä ei löydy, joudun jossain vaiheessa turvautumaan toimeentulotukeen. Mikä olisi paras sijoitus tulevaisuuteen? Voisinko saada paremmin töitä, jos laittaisin rahan esimerkiksi esteettiseen hammashoitoon tai muuhun ulkonäköön? Mitä tuolla rahalla saa? Vai kannattaisiko se sijoittaa? Vai pitäisikö vain nauttia nyt, kun kerrankin voi? Rentouttavalla lomalla en ole ollut vuosiin, vaan tehnyt vain pätkätöitä niska limassa. Mihin itse laittaisit?
Voisin myös ostaa tuolla summalla avoimen yliopiston kursseja ja parantaa sillä lailla asemaani työmarkkinoilla, mutta se on riski, kun ei tiedä miten työkkäri suhtautuu opintoihin.
Kommentit (43)
Torille keittoa myymäään. Oheen pelejä, leikkejä ja laulua. Kansaanjuhlaaa. Ei tarvitse mennä sankoja jonottelemaaan sillä kertaaa.
Aseisiin. Raudassa ei raha mene hukkaan!
Minä nostaisin rahat käteisenä ja pistäisin yöpöydän laatikkoon odottamaan huonompia aikoja. Sieltä Kela ja muut eivät niitä etsi tosin kuin tililtä.
Meinasin jo ennen lukemista vastata että itse laittaisin oikomishoitoon. Ja sulla olikin sama ajatus käynyt mielessä!
Vierailija kirjoitti:
Torille keittoa myymäään. Oheen pelejä, leikkejä ja laulua. Kansaanjuhlaaa. Ei tarvitse mennä sankoja jonottelemaaan sillä kertaaa.
Meillä on niin paljon surua ja tuskaaa. Kuten kari tapio laulaa täällä pohjantähden alla. Siiinä saisi aikuiseet rupatella keskenään ja yh äidit vaihtaa kokemuksia, kentiees romanssejakin päääsisi syntymään jopa, lapset saisi leiikkiä keskenäään kesäpäivässsä. Ikimuistoooisia hetkiä lyhyesssä elämässsä on ihan liian harvakseeeltaan. Positiivisia sellaisia.
Nosta pois tililtä ja pistä kotona johonkin talteen. Ei niitä ole pakko käyttää heti, jos epäilet, että tarvetta voi olla myöhemmin. "Sukan varressa" eivät vaikuta toimeentulotukeenkaan.
Olisi kiva kerran elämässä ostaa edes yksi mieluinen huonekalu! Kaikki huonekaluni on ilmaiseksi saatuja muiden vanhoja. Mutta pelottaa, että kadun sitten, kun tulee rahahuolia. Täytyisi tämä raha nyt jotenkin käyttää niin, että siitä olisi hyötyä myöhemmin.
Tuo oikomishoito on kyllä mielessä, mitä ylhäällä jo ehdotettiin. Oikomisen tulokset aikuisiällä on kuulemma kuitenkin epävarmoja ja hoidon hinta-arvio vain arvio. Jos oikomista joudutaan tekemään pitempään, hinta kasvaa. 2 000 ei riitä vielä hoidon loppuun, realistinen on kuulemma 4 000–6 000.
ap
Osakesijoituksiin tai johonkin rahastoon esim. Nordnetin Superrahastot.
Rikkaat ja köyhät erottaa siitä, että kun köyhä saa rahaa se tuhlaa sen heti johonkin paskaan. Rikkaat taas sijoittavat sen.
Nosta rahat vaikka 300€ kerrallaan (muutaman viikon välein) käteiseksi sen varalta että tosiaan joudut toimeentulotuelle. Näin voit sitten ostaa vaikka uuden pesukoneen, käydä lääkärissä yksityisellä tai mitä hankalia tilanteita nyt sitten eteen tuleekin. Käteinen raha on toimeentulotuella ollessa korvaamaton turva, koska siitä voi jättää kertomatta ilman pelkoa että jäisi kiinni.
Itse olen työssäkäyvä ja aina on 1000-2000 euroa jemmassa käteisenä odottamattomien tilanteiden varalta.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat ja köyhät erottaa siitä, että kun köyhä saa rahaa se tuhlaa sen heti johonkin paskaan. Rikkaat taas sijoittavat sen.
Rikkaat ja köyhät erottaa siitä, että rikkailla on enemmän rahaa, joten sitä riittää sijoittamiseenkin.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kerran elämässä ostaa edes yksi mieluinen huonekalu! Kaikki huonekaluni on ilmaiseksi saatuja muiden vanhoja. Mutta pelottaa, että kadun sitten, kun tulee rahahuolia. Täytyisi tämä raha nyt jotenkin käyttää niin, että siitä olisi hyötyä myöhemmin.
Tuo oikomishoito on kyllä mielessä, mitä ylhäällä jo ehdotettiin. Oikomisen tulokset aikuisiällä on kuulemma kuitenkin epävarmoja ja hoidon hinta-arvio vain arvio. Jos oikomista joudutaan tekemään pitempään, hinta kasvaa. 2 000 ei riitä vielä hoidon loppuun, realistinen on kuulemma 4 000–6 000.
ap
Mä pitäisin sen hätävarastona kunnes työllistyisin tai muusta tulonlähteestä on varmuutta. Kelan ym. työkkäreiden päätökset saattavat venyä nyt, kun heilläkin alkaa lomakausi niin ei tarvitse turvautua pikavippeihin tai muihin lainoihin hädän keskellä. Hyväkuntoisia tai jopa uudenveroisia huonekaluja saa ihan ilmaiseksi Torista ja pakun vuokrattua avuksi, mikä tulee todennäköisesti halvemmaksi kuin uuden hankinta.
Rahastoja myydessä voitot lasketaan tuloiksi kelassa kun taas mahdollisia tappioita ei huomioida millään tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Osakesijoituksiin tai johonkin rahastoon esim. Nordnetin Superrahastot.
Yksi siisti vaatekerta jos aiot hakea töitä, säästä loput. Mistä tiedät vaikka tarvitset jotain lähitulevaisuudessa.
Hyvin varustellussa baarikaapissa rahat eivät mene koskaan hukkaan!
Laita varmaan talteen lattialankkujen alle. Sieltä saat sitten tarvittaessa. Nostat pieninä erinä sen pankista pois. Varmista kuitenkin se, että pärjäät sen 3 kk, joilloin tilin pitää olla nollilla saadaksesi toimeentulotukea (eli katsovat kauanko se 2 tonnia riittää seuraaviksi kuukausiksi. Jos saat toimeentulotukea 50 euroa/kk niin 2000 euroa jaettuna 50 eurolla = pitää riittää 40 kuukaudelle). On totta, että se kannattaa käyttää tai laittaa jemmaan ja muista tuo jakosääntö myös veronpalautuksissa. Eli jos saat veronpalautuksia niin Kela jakaa sen seuraaville kuukausille. Niinpä saadaksesi veronpalautuksella jotain hankituksi tai korjatuksi niin et hae veronpalautuskuukaudelle ja seuraavalle (ville) kuukaudelle (sille) toimeentulotukea jos saamasi summa ei ylitä veronpalautusta eli jäät voiton puolelle. Sitten haet taas 3 kk päästä ja avot, olet sanut ne 10 vuotta himoitsemasi talvikengät!
Itse haudoin rikkinäisiä kenkiä 3 kuukautta ennen kuin uskalsin heittää ne pois sen jälkeen kun olin vihdoin saanut uudet :p
Vierailija kirjoitti:
Köyhä ei yleensä voi sijoittaa, koska sijoitusraha luetaan omaisuudeksi, mikä estää tukien saamisen.
Vierailija kirjoitti:
Nosta rahat vaikka 300€ kerrallaan (muutaman viikon välein) käteiseksi sen varalta että tosiaan joudut toimeentulotuelle. Näin voit sitten ostaa vaikka uuden pesukoneen
Tulihan se uusi pesukone tässäkin ketjussa!
Up! Vinkkejänne kaipailen!
ap