Miksei syöpäsairaalle anneta heti morfiinia, kun kivut ovat kovat terminaalivaiheessa?
aikaa on jäljellä ehkä muutama kuukausi maksasyövässä. Eikö se ole yksi hailee jos kehittyy riippuvuus. Tuntuu oudolta ja väärältä, että ihmisen annetaan vain kitua.
Kommentit (34)
Ulkomailla annetaan jopa tavallisen käsileikkauksen yhteydessä.
Suomessa ei edes kuolevalle. Jos tulee vaikka riippuvuus.
En tajua. En todellakaan.
Ei saa antaa kun jää koukkuun. Huumeet ovat pahasta.
Ei pidä paikkaansa tuo. Kyllä Suomessa kipulääkitään saattohoitovaiheessa oleva morkulla.. hyvin helposti
Toleranssin kehittyminen voi olla yksi syy. Halutaan varmistaa, että loppuvaiheessa on vielä mahdollista antaa morfiinia, koska kivut todennäköisesti pahenevat sairauden edetessä. Saattohoidon alussa voidaan käyttää muita voimakkaita kipulääkkeitä.
Isäni sairasti keuhkosyöpää ja hänellä oli morfiini lääkitys jo silloin kun vielä pystyi olemaan kotona,ne oli törkeän hintaisia lääkkeitä.
Ei Suomessa osata antaa täsmälääkitystä mihinkään vaivaan. Lääkärille kyllä sitten maistuu kotona viikonloppu morfiinit nojatuolissa.
Vierailija kirjoitti:
Toleranssin kehittyminen voi olla yksi syy. Halutaan varmistaa, että loppuvaiheessa on vielä mahdollista antaa morfiinia, koska kivut todennäköisesti pahenevat sairauden edetessä. Saattohoidon alussa voidaan käyttää muita voimakkaita kipulääkkeitä.
Jos morfiini ei auta niin on muita lääkkeitä kuten fentanyyli. Huono tekosyy.
Buranaa ja panadolia ja kotiin lepäämään!
Appiukko kun sairasti, kyllä annettiin lääkkeitä.
Kotiin Temgesiciä, vuodeosastolla tipassa morfiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos morfiini ei auta niin on muita lääkkeitä kuten fentanyyli. Huono tekosyy.
Istuin syöpäpotilaan kuolinvuoteen ääressä viikkotolkulla ja loppuaikana mikään muu lääke ei tehonnut. Morfiinia meni kipupumpusta, mutta siinäkin annokset alkoivat olla liian korkeita. Joten paras säästää säännöllisesti menevä morkku viimeiseksi vaihtoehdoksi.
Vierailija kirjoitti:
Unohdit ssri lääkityksen. ''Hei kokeillaan tätä kun näytät vähän masentuneelta''.
Saa Mengele lekuri provikat ja pääsee ensi talvenakin lääkefirman järjestämälle aurinkolomamatkalle syömään fiiniä lampaan persettä.
Vähemmällä kitumisella pääsee kun tekee itsemurhan siinä vaiheessa kun etenevä sairaus pahenee eikä paraneminen Ole mahdollista. Kuka on niin tyhmä että haluaa kitua monta kuukautta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdit ssri lääkityksen. ''Hei kokeillaan tätä kun näytät vähän masentuneelta''.
Saa Mengele lekuri provikat ja pääsee ensi talvenakin lääkefirman järjestämälle aurinkolomamatkalle syömään fiiniä lampaan persettä.
Kyllä kortisonia pitää myös antaa!
Kyllä pitäs eutanasia vihdoin saada Suomeenkin. Eläimet päästetään kärsimyksistään, vaan ei ihmistä. Kiitos vaan idiooteille uskovaisille.
Vierailija kirjoitti:
Kuten?
Mun isä sai jo vuonna 2000 asiallisen kipulääkityksen syöpähoidon loppuvaiheessa. Myönnän olleeni hyvin aktiivinen asiassa, mutta koin saaneeni myös tukea ja ymmärrystä sekä tärkeimpänä isälle tarvittavaa kivunhoitoa, etupäässä morfiinia. Isä ei siinä vaiheessa pystynyt vaatimaan itse oikein mitään. Tämä yllättäen Seinäjoella, tiedän meidän olleen onnekkaita silloin. On kyllä ihan paskaa, jos vieläkään kivunhoito ei ole asiallista.
Vierailija kirjoitti:
Vähemmällä kitumisella pääsee kun tekee itsemurhan siinä vaiheessa kun etenevä sairaus pahenee eikä paraneminen Ole mahdollista. Kuka on niin tyhmä että haluaa kitua monta kuukautta..
No, pystyisitkö itse tekemään noin lopullisen ratkaisun, se on helppo puhua, kun ei itse ole siinä lirissä?
Olen sitä mieltä että morfiinipumppu pitäisi antaa potilaan itse säädettäväksi. Jos tappaa itsensä liialla morfiinilla niin ompa ainakin mukava lähtö.
Aivan hullua että varmasti kuolevaa tekevä ja saattohoidossa oleva potilas pitää kuolla kipua tuntien. Kunnon huumeet että lähtö on hauska ja kivuton.
Missä ei anneta? Kyllä ammattitaitoisessa saattohoidossa kivunlievitys hallitaan. Normiosastoilla saatetaan pelätä hengityksen lamaantumista.
Ammattimaisen saattohoifon pitäisikin olla jokaisen oikeus.