Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä ok (vanhan vanhemman hoito)?

Vierailija
15.06.2019 |

Tässä lähietäisyydeltä katsellaan kahden eläkeikäisen sisaruksen riitaa. Ennen olivat läheisissä väleissä.

Sisarusten isä kaipaa nyt paljon huolenpitoa. Kotihoito käy useita kertoja päivässä ja isä on jonossa asuntolaan. Jono on piiiiiiitkä. Isä tarvitsee paljon päivittäistä apua. Märät lakanat pitää vaihtaa, pestä pyykkiä, pitää nostaa lattialta, pitää vastata jatkuviin muistisairaan puheluihin.

Isä on nuorempana ollut alkoholiin menevä, pettänyt ja hakannut jatkuvasti äitiä. Oikea kuspää. Toinen lapsista on selvästi sanonut, että ei todellakaan aio hoitaa isäänsä, vaan nauttia eläkepäivistään esim. matkustamalla. Toinen sisko ajattelee, että isästä on pakko pitää huolta menneistä huolimatta. Ei siis pääse mihinkään. Ei edes puoleksi päiväksi.

Tästä tulee siis riitaa. Toinen kokee että kaikki kaatuu itsen päälle. Toinen sanoo että mikä pakko sinunkaan on hoitaa. Mitä sanotte tilanteesta?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinenkin lopettaisi hoidon, niin järjestyisikö hoitopaikka nopeammin? Eihän niillä ole nyt mikään kiire hoitaa paikkaa, kun miehestä huolehditaan muutenkin...

Vierailija
2/12 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä sen näkee että pitäisi ero ottaa ajoissa noista kusipäistä. Olisi helpompi olla välittämättä. Itse en kusipäätä hoitaisi. Mädäntyköön eritteissään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/12 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita aikussosiaalityöhön ja kerro sinne, että ko henkilö ei enää pärjää kotona.

Vierailija
4/12 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuo tilanne paitsi olen ainoa lapsi. Isä hakkasi meitä ja petti äitiä eikä antanut rahaa edes ruokaan. Äiti, läheinen ja rakas vanhempani, tappoi itsensä. Ymmärrän miksi, mutta kusipäiseen isääni en ole yhteyksissä vaikka syövän riivaama äijä nyt pahoittelukirjeitä nyt kirjoitteleekin. Toivon vain että kuolisi nopeasti pois, ei tunnu missään.

Vierailija
5/12 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Soita aikussosiaalityöhön ja kerro sinne, että ko henkilö ei enää pärjää kotona.

Se on tiedossa että ei pärjää. Lääkärit ja kotihoito ovat tuota mieltä. Mutta kun paikkaa ei ole.

Ap

Vierailija
6/12 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin tuo ei-hoitava sisarus, niin sanoisin hoitavalle sisarukselle avoimesti ja asiallisesti, että "itse en menneisyyden takia kykene hoitamaan isää enkä koe siihen velvollisuudentuntoa, enkä siis aio sitä jatkossakaan tehdä. Olen pahoillani, että sinä joudut sen takia hankalaan tilanteeseen, mutta mielestäni sinullakaan ei ole mitään vastuuta hänestä. Voin auttaa asioissa X ja Y, jotka eivät vaadi isän kanssa kontaktissa olemista". Tai jotain vastaavaa.

Ja molemmille sisaruksille terapia voisi olla avuksi.

Vierailija
7/12 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sukulainen oli omaishoitajana äidilleen ja "jätti" kylmästi hakematta viikonlopun jälkeen hoitopaikasta, kun ei enää jaksanut. Vanhainkotipaikka järjestyi alle viikossa.

Vierailija
8/12 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Isä on nuorempana ollut alkoholiin menevä, pettänyt ja hakannut jatkuvasti äitiä. Oikea kuspää."

Niin makaa kuin petaa.

Jos on alkoholisti ja ollut täys kus.ipää, niin sittenpä on turha valittaa, ettei kukaan hoida, pidä huolta ja puolia.

Mikään pakko ei ole huolehtia vanhemmistaan, jotka ovat tehneet elämästä he.lvettiä.

Vierailija
9/12 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvänen aika.

Oma isovanhempani oli ymmärtääkseni sairaalassa hoidettavana sen aikaa, kun odotteli paikkaa hoitokodista. Kotiin häntä ei enää lähetetty, sillä ei selvinnyt enää kotona eikä kotipalvelun käynnit olleet enää riittävät.

Kyllä paikka löytyy, jos ei juuri sieltä minne ensisijaisesti haluaisi niin johonkinhan se kotona pärjäämätön vanhus on pakko sijoittaa jos häntä ei siellä muut hoida. Ja onhan kotipalvelussa käytössä/saatavilla turvaranneke, jota sitten painetaan kun apua tarvitaan. Jos vanhus ei sitä itse sairautensa kanssa osaa käyttää, niin tämä hoitava sisar on hyvä ja käy vaan painamassa ranneketta tarpeen vaatiessa. Eipähän kuluta omaa aikaansa ihan yhtä paljon, eikä tarvitse rasittaa itseään sen enempää. Jos ranneketta ei vielä ole, tilatkaa sellainen kotipalvelun kautta.

Vierailija
10/12 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siriina kirjoitti:

Se on tiedossa että ei pärjää. Lääkärit ja kotihoito ovat tuota mieltä. Mutta kun paikkaa ei ole.

Ap

Jossain on aivan varmasti paikka, kunta/kaupunki vaan kaivaa kuvetta ja ostaa paikan yksityiseltä. Ehkä se ei ole kunnan alueella, mutta tyhjiä paikkoja on.

Vierailija
11/12 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikkaa ei saa jos silmät liikkuu, ainakaan pääkaupunkiseudulla.

Vanhempaani oltiin kotiuttamassa lähes 4 kuukauden sairaalajakson jälkeen vaikka ei edes pystynyt itse nousemaan istumaan tai kääntymään. Onneksi menehtyi ennen toteutumista.

Itse kysymykseen , jos sielu sietää niin ilmoitus kotihoitoon ettei enää pysty. Ihan hyvät välitkin vanhempiin omaava nääntyy lopulta. Kotihoito ymmärrettävästi hyödyntää omaisten työn jopa vaatii sitä. Meillä yritettiin vetää mukaan lapsenlapsikin aikuinen tosin.

Vierailija
12/12 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paikkaa ei saa jos silmät liikkuu, ainakaan pääkaupunkiseudulla.

Vanhempaani oltiin kotiuttamassa lähes 4 kuukauden sairaalajakson jälkeen vaikka ei edes pystynyt itse nousemaan istumaan tai kääntymään. Onneksi menehtyi ennen toteutumista.

Itse kysymykseen , jos sielu sietää niin ilmoitus kotihoitoon ettei enää pysty. Ihan hyvät välitkin vanhempiin omaava nääntyy lopulta. Kotihoito ymmärrettävästi hyödyntää omaisten työn jopa vaatii sitä. Meillä yritettiin vetää mukaan lapsenlapsikin aikuinen tosin.

Tilaa tosiaan ei ole. Tuo isä välillä on ollut sairaalassa käytävällä, kun huoneisiin ei mahdu. Sitten yllättäen kotiutettu, vaikka pyörätuolissa ja niin muistamaton, että ei muista että jalat ei toimi. Mitään turvarannekkeita ei ole.

Lääkäri jo oli huolissaan tuon hoitavavan siskon jaksamisesta, kun ei saa edes nukuttua kunnolla.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi