Kissa sai eilen 4 pentua ja tappoi ne kaikki tänään.
Se tapahtui niin yllättäen, että emme miehen kanssa ehtineet tehdä asialle mitään. Meidän 8v, 6v ja 3v lapset näkivät pennut eilen, joten miten heille pitäisi kertoa asiasta? He ovat nyt isovanhemmilta ja tulevat parin tunnin päästä kotiin. Pitäisikö isovanhemmille ilmoittaa asiasta etukäteen, että he voisivat valmistella lapsia asiaan vai kerrommeko asiasta heille itse? Erityisesti esikoiseselle tämä tulee olemaan hirveä järkytys, kun hän on äärimmäisen eläinrakas, hän on odottanut poikasten syntymää malttamattomasti ja jos hän saa tietää, että emo tappoi ne ja kaikenlisäksi söi niistä yhden kokonaan ja toisenkin puoliksi ennen kuin minä ehdin estämään sitä. Lapsi on vielä kaiken lisäksi kehitysvammainen ja hänellä on varmasti vaikeuksia ymmärtää, että joskus eläinten maailma on äärimmäisen julma.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Mietin kirjottamaasi.
Seurasitteko synnytystä läheltä, koko perhe?
Ovatko lapsenne hälkkejä?
Onko kissa teillä hommattu lapsille leikkikaluksi? Saanut kestää kovakouraista kohtelua?
Me joilla on erityislapsia saamme olla muistuttamassa miten eläimiä kohdellaan kunnioittavasti, ei mitään turhaa huutoa ja röyhäämistä, eläimet stressaantuu.
Liian nuori emo? Ruokavalio?
Monta kysymystä mihin olisi kiva saada rehellisiä vastauksia.
Kissa nyt sitten sterilisoitavaksi, ettei pääse enään tapahtumaan.
Ei sitä synnytystä ole välttämättä ihmiset seuranneet. Synnyttävää kissaa voi stressata vaikka toisen kissan paikallaolo ja käyttäytyminen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kissa tappaa omat pennut? Hyi hitto mikä eläin. Mulla on koira. Suukottaa lapset ja lemmikki jyrsijät.
Koirillakin tätä käytöstä esiintyy. Ja siis myös niillä kaikkia pusuttavilla hempeillä. Nämä on vaistotoimintoja, eikä eläin voi tietoisesti valita mitä se tuntee pentujaan kohtaan, jos mitään.
Itselläni ei ole pentueiden kanssa tuota sentään käynyt, mutta tiedän tapauksia. Sen sijaan on ollut emä, joka ei välittänyt pennuistaan pätkääkään ja pyrki olemaan pois niiden luota. Oli siitä pentueesta kova työ, kun kaiken pissaamisen ja kakkaamisen stimuloinnista ruokintaan joutui ihminen hoitamaan. Ja yksi emä olisi tappanut pentueesta yhden pennun, vainosi sitä. Moni sanoi että siinä pennussa on jotain vikaa, mutta ei ollut. Minä en päästänyt emoa vahingoittamaan pentua, ja tämä koira elää terveenä nyt jo 14-vuoden ikäisenä vieläkin.
Kerran ollut tapaus jossa emo olisi mahdollisesti voinut tappaa jopa koko pentueen jos ihminen ei olisi ollut asiaan puuttumassa. Tässä tapauksessa koiralle tuli synnytyksen jälkeen kalkkikramppi eli eklampsia, mikä aiheutti levottomuutta ja aggressiivisuutta. Kalsiumin antaminen injektiona sai taas koiran käyttäytymään normaalisti ja hoitamaan pentujaan.
Selvää on, ettei kissoilla eikä koiriilla emänvaistopuutteisia pidä pennuttaa uudestaan.
t. koirankasvattaja
Kissaa varmaan kiusattu ja vaistot käskivät tappamaan pennut ettei ne koe samaa.
Luovuta kissa turvalliseen perheeseen.
Meillä kävi kerran 70-luvulla,naapurin Kolli tappoi meidän kissanpennut, söi vielä osan niistä. Oli itse astunut meidän naaras kissan. Isä suuttui niin moisesta "epäsiklöstä" ja ampui kollin ja maksoi sen naapurille, naapuri suuttui loppuelämäkseen. Itse olin jotakin 3 vuotias
Vierailija kirjoitti:
Miksi kissa tappaa omat pennut? Hyi hitto mikä eläin. Mulla on koira. Suukottaa lapset ja lemmikki jyrsijät.
Koirat syö paskaa ja oksennusta. Syö myös kuolleen omistajansa. Tap pavat lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kissoja hylätään joka vuosi tuhansittain. Kuka viiiitun idioot ti antaa kissansa nykypäivänä tehdä pentuja?!
Myytti. Ei niitä mitenkään aktiivisesti hylätä. Ongelma on populaatiokissat ja niiden lisääntyminen. Niillä ei ole omistajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne kuolivat. Se riittää tiedoksi lapsille. Ne olivat liian pieniä ja heikkoja.
En ole kyllä koskaan kuullut kissan syöneenn pentujaan. Oliko se ruokittu kunnolla? Mielenvikainen? Kiusattu?
Olen nähnyt näin tapahtuneen, kyseiset poikaset oli siittänyt emon oma jälkeläinen, siis sukurutsauksen seurauksena syntyneet.
Jossain eläinlajeissa pentueessa kuolleet käytetään henkiinjääneiden poikasten tai emojen ravinnoksi, esim. Kiinan suuri harppaus, Holodomor.
No ne ovat muodostuneet emon ruumiista joten ei tuossa sinänsä mitään vääryyttä ole. Se poikanen on tavallaan koiraan loinen emon ruumiissa.
Vierailija kirjoitti:
Kissa tuo söpö kehrääjä... Miksihän minulla on koira?
Tiedän lähipiiristäni tapauksen jossa myös koiraemo tappoi ja puoliksi söi oman poikasensa.
Vierailija kirjoitti:
Ne kuolivat. Se riittää tiedoksi lapsille. Ne olivat liian pieniä ja heikkoja.
En ole kyllä koskaan kuullut kissan syöneenn pentujaan. Oliko se ruokittu kunnolla? Mielenvikainen? Kiusattu?
Aikoinan kissamme söi yhden pennun, kun menimme katsomaan oli pieni tassu laatikossa, muita ei tappanut.
Toinen juttu on, ettei kissa (tai koira) pysty kaivamaan hautaa, joten syö kuolleet tai sairaat pennut, jotta mädääntyvän lihan haju ei toisi paikalle petoeläimiä.