Uusperheen lapsien tasa-arvoinen kohtelu kesälomalla
Saisinko mielipiteitänne seuraavaan asiaan. Olemme uusperhe, jossa on lapsia molempien edellisestä liitoista sekä yhteisiä lapsia. Mieheni on erinomainen isä ja isäpuoli, mutta nyt meillä on ongelma kesäloman vietosta.
Mieheni loma alkaa vasta myöhemmin ja minun on tarkoitus lähteä lasten kanssa mökille. Mieheni kuitenkin ilmoitti, että hän haluaa hänen lapsensa jäävän kotiin, jotta mieheni voi työpäivien jälkeen viettää kahdenkeskistä aikaa lapsen kanssa. Minusta ajatus oli huono, koska lapsi istuisi koko päivän yksin kotona puhelin kourassa sen sijaan, että voisi mökillä kalastaa, uida jne. Suostuin kuitenkin asiaan, koska mieheni vetosi siihen, että haluaa viettää aikaa kahdestaan lapsensa kanssa.
Nyt kuitenkin ilmeni, että mieheni on tarkoitus viedä lapsi sellaisiin paikkoihin, joihin muutkin lapset (minun ja yhteiset lapsemme) varmastikin haluaisivat päästä. Kyseessä esim. huvipuisto, elokuva, vesipuisto jne. Minusta tämä on epäreilua muita lapsia kohtaan, että yksi pääsee ja muut eivät. Mieheni mielestä noihin paikkoihin voidaan mennä koko porukalla toisen kerran, mutta silloinhan yksi lapsi pääsee kaikkialle kahdesti ja muut kerran. Minusta tuollaiset asiat tulisi tehdä yhdessä perheenä. Meillä on usein tilanne, että paikalla ovat minun lapseni sekä yhteiset lapsemme, enkä ole silloin vienyt heitä mihinkään huvipuistoihin tms. Mieheni mielestä olen kohtuuton sekä epäreilu ja yritän estää/pilata hänen isä-lapsiaikansa. Miten te toimisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (51)
Niitä teidän yhteisiä lapsia tässä eniten käy sääliksi. Isä osoittaa selvästi, että hänellä on ns parempi lapsi. Jos isä vie lapsensa, niin vieköön sitten edes KAIKKI OMAT lapsensa.
Perheissä tehdään lasten kasvaessa eri asioita. Ei nyhjätä perheenä joka paikassa, vaan vanhemmat voivat käydä eri paikoissa ja tehdä asioita yhden tai osan kanssa perheestä. Lapsilla kun voi olla eri kiinnostuksenkohteita. Miksi ap tämä on ongelma? Sinullahan on vastaava mahdollisuus omien lastesi kanssa tehdä samoin, kun tulette mökiltä.
Vierailija kirjoitti:
Niitä teidän yhteisiä lapsia tässä eniten käy sääliksi. Isä osoittaa selvästi, että hänellä on ns parempi lapsi. Jos isä vie lapsensa, niin vieköön sitten edes KAIKKI OMAT lapsensa.
Meillä kaikki lapset on minun, mutta en ota kaikkia aina matkaan reissuille tai elokuviin. Joskus on hyvä olla yhden kanssa kerrallaan ja antaa aikaa.
Mä en kyllä ymmärrä miksi ap ei voisi niiden muiden lasten kanssa sieltä mökiltä käsin käydä vaikka mökin lähellä olevassa vesipuistossa/aktiviteettipuistossa tms. mikä siellä nyt on. Sovitte miehen kanssa paljonko lasten huvitteluun per lapsi käytetään tuon kyseisen viikon aikana rahaa ja sitten mies tekee sen oman lapsensa kanssa mitä tekeekin ja te teette vastaavalla rahalla mökiltä käsin muuta kivaa mitä haluattekin.
Tuota se on, kun on yhteiset rahat. Jos olisi omat, voisit tehdä omien lastesi kanssa ihan mitä haluat.
Satutäti taas vauhdissa. Viikon novelli. Hyvää lauantaita vaan Porvooseenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan sinä tehdä vastaavat asiat omien lastesi kanssa ja silloin mies menee omansa kanssa mökille.
Ei uusperheissä nallekarkit mene tasan. Meillä yksi lapsista ( miehen ) lähti heti koulujen loputtua viikoksi Roomaan isovanhempiensa (äitinsä vanhemmat) kanssa. Kesälomalla hänellä on tiedossa toinen lomareissu ulkomaille äitinsä kanssa, ratsastusleiri, mökkeilyä äitinsä suvun mökillä, Tallinnan matka kummitätinsä kanssa sekä huvipuistoreissu isovanhempien ( miehen vanhemmat ) kanssa. Mun lapsilla ei ole muuta kuin mökkeilyä ja käynti Linnanmäellä.
AP vastaa: Minusta ei ole verrattavissa mitä kukakin tekee toisen vanhemman tai sukulaisten kanssa. Meillä aikaisemmista liitoista syntyneet lapset lomailevat myös toisen vanhemman kanssa, mutta ne tekemiset eivät ole minun päätettävissäni, koska jokainen voi omassa perheessään tehdä mitä parhaaksi näkee. Minusta samassa perheessä pyritään tekemään asiat tasa-arvoisesti kaikille.
Meillä ei ole mökkiä ja tämä muutaman päivän mökkivierailu on ainoa laatuaan eli mieheni ei voi jatkossa mennä mökkeilemään oman lapsensa kanssa, jolloin minä voisin mennä aktiviteetteihin omien lapsieni kanssa. Olemme nimenomaan mieheni kanssa päättänyt, että tänä kesänä emme vie lapsia huvipuistoon, koska olemme menossa lasten toiveiden mukaiselle lomamatkalle eli käytämme lomaan varatut rahat siihen ja jätämme tänä vuonna kotimaiset huvipuistot ja vesipuistot väliin, koska kaikkeen ei rahat riitä. Mieheni myöntää, että siitä on sovittu, mutta hän ei ole luvannut sitä etteikö veisi omaa lastaan huvipuistoon. Minulle ei tullut mieleenkään, että sopimamme asia ei koskisi kaikkia lapsia.
Kun sain selville mieheni huvipuisto/vesipuisto -suunnitelman oman lapsensa kanssa, totesi hän sen jälkeen, että voimme viedä myöhemmin myös muut lapset. Tämä tarkoittaa meidän lapsimäärällämme useiden satojen eurojen lisäkuluerää, johon meillä ei ole varattu rahaa. Minusta tämä ei ole reilua. Huvipuistot jne. kuuluvat kuitenkin useimpien lasten kesän kohokohtiin ja jos vain yksi pääsee, se ei ole reilua muille. Kyllä minunkin lapset ja yhteiset lapset mielummin menisivät huvipuistoon kuin mökille. Mutta olimme nimenomaan sopineet, että näin ei tänä kesänä tehdä, koska voivat mennä niihin toisen perheiden kanssa. Kun ilmoitin, että voimme jättää mökkeilyn väliin ja mennä kaikki mieheni suunnittelemiin aktiviteetteihin, ilmoitti mieheni vastustavansa sitä. Hän sanoi, että jos jään kotiin lasten kanssa, enkä lähde mökille, ottaa hän ne päivät palkatonta vapaata töistään ja lähtee oman lapsensa kanssa lomalle jonnekin.
Ilmeisesti isä haluaa etälapsen kanssa yhteistä aikaa. Vain he kaksi. Lapselle tämä olisi hyvä, koska saisi isänsä jakamattoman huomion. Ap on itsekäs. Miksi miehen pitäisi maksaa sinun lasten huvitukset? Vie itse ja maksa omiesi huvipuisto reissut ym.
AP vastaa: Ei mieheni maksa minun lasteni huvituksia. Mistä niin päättelit? Nimenomaan mieheni päätöksellä minä joudun maksamaan useita satoja euroja lisää, jos tämä menee mieheni suunnitelman mukaisesti ja viemme kuitenkin lapset huvipuistoon, vaikka olemme nimenomaisesti sopinut toisin.
Miehelleni ei käy, että vien huvipuistoon vain omat lapseni, vaan mukaan on otettava silloin myös hänen lapsensa.
Mikä estää sanomasta että viet vaan omasi ja piste. Niinhän hänkin tekee?
AP vastaa: Kunpa voisinkin. Tunnen mieheni kuitenkin niin hyvin, että siitä syntyisi aivan hirveä riita, josta kärsisivät lapset. Hänelle tulisi tarve "nokittaa" jotenkin, jotta voisi osoittaa minulle, että hän voi tehdä mitä haluaa. En halua lähteä tuolle tielle, koska siitä ei hyvää seuraa vaan haluan saada sovittua näistä asioista ja pysymään sovitussa.
Jaa tulisi hirveä riita siitä että viet omat lapsesi huvipuistoon kun mieskin vie omansa?
Ja sä kutsut miestä ”hyväksi isäksi ja isäpuoleksi”
Jos mun mies rupeis tuollaisella kiristämään niin sais kenkää. Kuinka tossun alla sä oikein olet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan sinä tehdä vastaavat asiat omien lastesi kanssa ja silloin mies menee omansa kanssa mökille.
Ei uusperheissä nallekarkit mene tasan. Meillä yksi lapsista ( miehen ) lähti heti koulujen loputtua viikoksi Roomaan isovanhempiensa (äitinsä vanhemmat) kanssa. Kesälomalla hänellä on tiedossa toinen lomareissu ulkomaille äitinsä kanssa, ratsastusleiri, mökkeilyä äitinsä suvun mökillä, Tallinnan matka kummitätinsä kanssa sekä huvipuistoreissu isovanhempien ( miehen vanhemmat ) kanssa. Mun lapsilla ei ole muuta kuin mökkeilyä ja käynti Linnanmäellä.
AP vastaa: Minusta ei ole verrattavissa mitä kukakin tekee toisen vanhemman tai sukulaisten kanssa. Meillä aikaisemmista liitoista syntyneet lapset lomailevat myös toisen vanhemman kanssa, mutta ne tekemiset eivät ole minun päätettävissäni, koska jokainen voi omassa perheessään tehdä mitä parhaaksi näkee. Minusta samassa perheessä pyritään tekemään asiat tasa-arvoisesti kaikille.
Meillä ei ole mökkiä ja tämä muutaman päivän mökkivierailu on ainoa laatuaan eli mieheni ei voi jatkossa mennä mökkeilemään oman lapsensa kanssa, jolloin minä voisin mennä aktiviteetteihin omien lapsieni kanssa. Olemme nimenomaan mieheni kanssa päättänyt, että tänä kesänä emme vie lapsia huvipuistoon, koska olemme menossa lasten toiveiden mukaiselle lomamatkalle eli käytämme lomaan varatut rahat siihen ja jätämme tänä vuonna kotimaiset huvipuistot ja vesipuistot väliin, koska kaikkeen ei rahat riitä. Mieheni myöntää, että siitä on sovittu, mutta hän ei ole luvannut sitä etteikö veisi omaa lastaan huvipuistoon. Minulle ei tullut mieleenkään, että sopimamme asia ei koskisi kaikkia lapsia.
Kun sain selville mieheni huvipuisto/vesipuisto -suunnitelman oman lapsensa kanssa, totesi hän sen jälkeen, että voimme viedä myöhemmin myös muut lapset. Tämä tarkoittaa meidän lapsimäärällämme useiden satojen eurojen lisäkuluerää, johon meillä ei ole varattu rahaa. Minusta tämä ei ole reilua. Huvipuistot jne. kuuluvat kuitenkin useimpien lasten kesän kohokohtiin ja jos vain yksi pääsee, se ei ole reilua muille. Kyllä minunkin lapset ja yhteiset lapset mielummin menisivät huvipuistoon kuin mökille. Mutta olimme nimenomaan sopineet, että näin ei tänä kesänä tehdä, koska voivat mennä niihin toisen perheiden kanssa. Kun ilmoitin, että voimme jättää mökkeilyn väliin ja mennä kaikki mieheni suunnittelemiin aktiviteetteihin, ilmoitti mieheni vastustavansa sitä. Hän sanoi, että jos jään kotiin lasten kanssa, enkä lähde mökille, ottaa hän ne päivät palkatonta vapaata töistään ja lähtee oman lapsensa kanssa lomalle jonnekin.
Ilmeisesti isä haluaa etälapsen kanssa yhteistä aikaa. Vain he kaksi. Lapselle tämä olisi hyvä, koska saisi isänsä jakamattoman huomion. Ap on itsekäs. Miksi miehen pitäisi maksaa sinun lasten huvitukset? Vie itse ja maksa omiesi huvipuisto reissut ym.
AP vastaa: Ei mieheni maksa minun lasteni huvituksia. Mistä niin päättelit? Nimenomaan mieheni päätöksellä minä joudun maksamaan useita satoja euroja lisää, jos tämä menee mieheni suunnitelman mukaisesti ja viemme kuitenkin lapset huvipuistoon, vaikka olemme nimenomaisesti sopinut toisin.
Miehelleni ei käy, että vien huvipuistoon vain omat lapseni, vaan mukaan on otettava silloin myös hänen lapsensa.
Mikä estää sanomasta että viet vaan omasi ja piste. Niinhän hänkin tekee?
AP vastaa: Kunpa voisinkin. Tunnen mieheni kuitenkin niin hyvin, että siitä syntyisi aivan hirveä riita, josta kärsisivät lapset. Hänelle tulisi tarve "nokittaa" jotenkin, jotta voisi osoittaa minulle, että hän voi tehdä mitä haluaa. En halua lähteä tuolle tielle, koska siitä ei hyvää seuraa vaan haluan saada sovittua näistä asioista ja pysymään sovitussa.
Jankuti Jankuti. Keksi jo parempi typerä stoori. Taas porukka menee halpaan tämän kirjailijan juttuihin.
Asiassa ei ole mitään ongelmaa, ellet sinä tee tästä asiasta ongelmaa.
Sellasta se on, kun on minun, sinun ja meidän lapset.
Jos sun lapset menee huvipuistoon oman isänsä kanssa niin miksei mies saisi viedä omaansa? Ainut joka tässä jää ilman huvipuistoa on teidän yhteinen eli hänelle olisi kohtuullista keksiä kanssa jotain omaa kivaa kun kerran muutkin pääsevät.
Vierailija kirjoitti:
Uusperhettä ei pidä ikinä perustaa. Se on olevinaan perhe, mutta ei kuitenkaan ole.
Ymmärrän sinänsä näkökulmaasi, on varmasti hyväksi lapsille, että heitä kohdellaan mahdollisimman tasapuolisesti, vaikka se ei uusperheessä ikinä ole täysin mahdollista.
Jaaha. Siinä tapauksessa mieheni lapsi olisi nyt jossakin laitoksessa, sillä äitinsä ei ole eikä halua olla hänen kanssaan missään tekemisissä. Onneksi hän on juuri nytkin meillä. Me ollaan oikea perhe, väitit mitä tahansa.
Onhan se hienoa että mies haluaa viettää aikaa lapsensa kanssa, mutta kyllä mullekin olin ongelma, ettei sovitusta pidä kiinni. Tuo miehen perustelu kuulostaa lähinnä venkoilulta. Ja teidän yhteinen lapsi on tosiaan se, joka tässä eniten ”häviää”. Minä ainakin nostaisin metelin tuosta sopimusrikkomuksesta, siitä tulisi aivan varmasti seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hienoa että mies haluaa viettää aikaa lapsensa kanssa, mutta kyllä mullekin olin ongelma, ettei sovitusta pidä kiinni. Tuo miehen perustelu kuulostaa lähinnä venkoilulta. Ja teidän yhteinen lapsi on tosiaan se, joka tässä eniten ”häviää”. Minä ainakin nostaisin metelin tuosta sopimusrikkomuksesta, siitä tulisi aivan varmasti seurauksia.
'Ihan uteliaisuudesta - millaisia seurauksia?
Taitaa olla kohta entinen tämäkin perhekuvio. Anna nyt miehen viettää kaksin aikaa lapsensa kanssa. jestas sentään, aikuinen ihminen kadehtii lapsen huvipuistoreissua. Mies nyt kuitenkin ilmeisesti osaltaan elättää näitä ap:n lapsiakin täysipäiväisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kaikki lapset on minun, mutta en ota kaikkia aina matkaan reissuille tai elokuviin. Joskus on hyvä olla yhden kanssa kerrallaan ja antaa aikaa.
Tottakai. Mä vaan en näe missään sitä kohtaa, jossa nää yhteiset saisivat jotain erillisaikaa kummankaan vanhempansa kanssa. Ne sun tai mun lapset saa sitten vielä sen oman toisen vanhemman aikaa myös.
Minä en ymmärrä. Meillä on uusperhe, ei tosin yhteisiä.
Minä teen laateni kanssa mitä haluan. Ja mies omiensa.
Tärkeintä on, että meidän perheen sisällä lapsilla on sama elintaso. Jos yksi lapsi saa 10 euroa, niin muutkin saavat. Toiselle se voi olla rahana, toiselle huvipuistona.
Äh, minä en jaksanut edes miettiä tuota sen kummemmin. Meillä on uusperhe nimellisesti, mutta käytännössä näen asian niin, että asun lapseni ja mieheni kanssa. Miehelläni on myös lapsi, mutta hän ei asu meillä, joten hänen tekemiset tai muut eivät minua liikuta.
Kiva on tietää, milloin vaikkapa mies lomailee lapsensa kanssa. Yhtälailla minä kerron, milloin oma lapseni on isänsä kanssa eli meillä on mahdollisuus kahdenkeskeiseen lomaan. Muutoin elämä rullaa arkena ja lomalla niin, että kumpikin hoitaa sen oman lapsensa asiat eikä vaivaa toista niillä. Meillä on mieheni kanssa rakkaussuhde emmekä halua jakaa vanhemmuutta. Toimii meillä.
Ap elää uusperhekuvionsa lopun alkua. Kiristää jo niin, kuka jaksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusperhettä ei pidä ikinä perustaa. Se on olevinaan perhe, mutta ei kuitenkaan ole.
Ymmärrän sinänsä näkökulmaasi, on varmasti hyväksi lapsille, että heitä kohdellaan mahdollisimman tasapuolisesti, vaikka se ei uusperheessä ikinä ole täysin mahdollista.
Jaaha. Siinä tapauksessa mieheni lapsi olisi nyt jossakin laitoksessa, sillä äitinsä ei ole eikä halua olla hänen kanssaan missään tekemisissä. Onneksi hän on juuri nytkin meillä. Me ollaan oikea perhe, väitit mitä tahansa.
Miksi ihmeessä lapsi olisi laitoksessa? Eikö lapsi pärjäisi isänsä luona? Sinulla olisi omat lapsesi ex-liitosta, ja yhteisiä ei olisi olemassakaan. Varmasti helpompi tilanne kaikille.
Ao. Olet epäreilu. Lapsi ei ole päättänyt lähteä tuohon teidän uusperhe sotkuunne. Anna lapsen viettää isänsä kanssa Nyt kahdenkeskistä aikaa kun on mahdollisuus. Se on LAPSELLE tärkeää. Viekää toisena kesänä muut lapset niin ehditte säästää. Ei meilläkään ydinperheessä kaikki lapset ole aina mukana kaikkialla. Joskus tehdään jonkun kanssa jotakin, ja toisen kanssa toista.